Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Pyörälomalle

kanto5
 Share

Recommended Posts

Lähdetään vaimon kanssa kesälomalle polkupyörillä. Reilu viikko meinataan ajaa ja hotelleissa ollaan yöt. Mitähän sitä pitäis tehdä iltaisin, että pystyy taas seuraavana päivänä nousemaan pyörän päälle? Kävelyä, juoksua, uintia, venyttelyä, vai pelkkää makoilua? Suht vähän pyöräilleinä, olemme rakentaneet retken 60-80km päiväetappeihin.

Vartin kevyt juoksulenkki päivän päälle helpottaa seuraavaa aamua kummasti. Syömiseen kannattaa panostaa. Ja jos homma alkaa tuntua raskaalta, pitää varoa, ettei polkeminen venähdä illalla liian myöhään. Se saattaa häiritä nukkumista ja silloin vaikeusaste kasvaa nopeasti.

Jos, ette ole lyöneet reittiä lukkoon, suosittelisin kohteeksi kotimaan sijaan Viroa. Ei mäkiä, autoilijat kunniottavat pyöräilijää (Suomessa eivät todellakaan), tiet paremmassa kunnossa kuin Suomessa (ihan totta), enemmän nähtävää, välimatkat lyhyempiä, kyläkaupat ja kahvilat hengissä (ei tarvitse tukeutua ABC:ihin), majoitus ja ruokailu huomattavasti halvempaa.

Itse olen tehnyt muutaman pyöräretken perheen kanssa niin Suomessa kuin Virossakin. Edellisestä on jo muutama vuosi, mutta kun ja jos vielä lähden fillarin kanssa useammaksi päiväksi kiertämään, teen sen ehdottomasti Virossa. Niin hyviä olivat kokemukseni.

Muokattu

Olen mieheni kanssa tehnyt pyöräretken jo monena kesänä. Viimeisin (8 pv/900 km) päättyi viime perjantaina. Mitä teimme päivän päätteeksi:

- uimme hiukan ja saunoimme, jos niihin oli mahdollisuus (kuumina päivinä kävimme kesken päivänkin uimassa)

- melkein joka ilta kävimme pienellä ja rauhallisella kävelyllä

- useimpina iltoina venyttelimme jalat

- ja tietysti söimme hyvin.

Hartiat venyttelin jo pyöräilyn aikana jokaisella tauolla. Lisäksi käytin hartioihin kylmägeeliä. Minulla tahtoo oikean lavan seutu kipeytyä pahasti ja tunnollisella hoidolla en viimeisinä päivinä kärsinyt enää oikeastaan ollenkaan hartiakivuista.

Päivän rasituksiin vaikuttaa hyvin paljon sää (lämpötila ja sade) sekä reitin mäkisyys. Me ei koskaan varata pyöräretken kaikkia majapaikkoja etukäteen. Näin voi vähän säädellä rasitusta matkankin aikana, kun ei ole "pakko" tiettynä päivänä ehtiä tiettyyn paikkaan.

Minä olen pyöräillyt vain Suomessa ja minusta kesäinen Suomi on aivan mahtava paikka pyöräilyyn. Kannattaa ehdottomasti valita pyöräilyyn vähän pienempiä teitä (niitä joissa tiennumerot on kolmi- tai nelinumeroisia). Niissä on autoliikennettä usein todella vähän. Hiekkatiet ovat kuitenkin usein paitsi huonokuntoisia myös hyvin mäkisiä, joten niitä ehkä kannattaa välttää. Jos lähtee isoille teille, saa kyllä varautua pelkäämään, sillä pientareet ovat usein olemattoman kapeat ja raskasta liikennettä on paljon. Noilla teillä pyöräily ei ole kivaa (= älkää lähtekö niille, jos muita vaihtoehtoja löytyy).

Majoituspaikkoina suosittelisin käyttämään muitakin kuin hotelleja (B&B-paikkoja, leirintäalueita jne). Joukkoon osuu varmasti huonojakin majapaikkoja, mutta ne voi ottaa "hauskoina" kokemuksina. Suomalaiset ovat oikein vieraanvaraisia ja mukavia ja pyöräilijä saa aina ihmettelyä osakseen, koska pyöräretkeily ei enää kauhean tavallista taida olla.

Mukavaa matkaa teille!

• 3 weeks later...

Retki on heitetty ja kilometrejä tuli n.300. Meillä molemmilla oli vaihteettomat pyörät, siis Aino ja Oiva. Mukavaa hommaa, kun saa ihan kaikessa rauhassa ajella ja mukavia taukopaikkoja katsastaa. Yöt vietimme hotelleissa, niin tavaramäärä ei muodostunut ihan mahdottomaksi. Vettäkään ei satanut kuin sillointällöin.