Jump to content
Juoksufoorumi.fi

7viikossa HCM kuntoon?


Guest jerkkil
 Share

Recommended Posts

Terve kaikille palstalaisille.

Tuli tuossa paavonurmen aikoihin sit uhottua et kyllä sitä jaksais maratonin juosta helposti ja nyt ollaan sit lirissä. Hcm on ilmoittauduttu ja treeni on aloitettu viime lauantaina seuravasti:

La. 4km lenkki ja henki meinas lähtee.

su. 10km lenkki meni ihan kevyesti piti jopa jarrutelle

ma lepo

ti 15km lenkki suht helposti.

ke lepo

to.11km lenkki suht helposti aikaan 1h.

pe lepo

la n.300m vetoja 5kpl.

Ens viikolla ois tarkoitus juosta noita kympin lenkkejä ja loppuviikosta juosta eka pitkä. n18km.

Pohjakunto on sellainen että vuosiin ei ole tullut harjoiteltua säännöllisesti, mutta nuorempana kova urheilemaan. Viimesen vuoden toki käynyt salilla enemmän tai vähemmän säännöllisesti.

Positiivisena ennusteena mainittakoon se että olen hoikka 180cm ja 70kg.ikä 28

Mitä luulette heitänkö hanskat tiskiin ja nöyrryn vai onnistuuko maraton näin lyhyellä harjoittelulla näistä lähtökohdista?

Link to comment
Share on other sites

Kuulostaa hieman samanlaisilta lähtökohdilta mitä itsellä oli rantamaratonille viime vuonna, n. 1,5 kk ennen ko. koitosta tein päätöksen ilmoittautua ja tuon kuusiviikkoisen treenijaksonkin katkaisi nielupaise. Ehdin juosta yhden, n. 25 km mittaisen pitkän lenkin ennen maratonia, ja sitä ennen noin kolmen ja puolen viikon ajan 4-5 lenkkiä viikossa. Jotenkin jälkeenpäin tuntuu, että noiden viikkojen anti oli enemmänkin henkinen, koska kyllä sitä on opittu että se kunto haetaan pitkäjänteisellä treenillä.

Kannustan ehdottomasti kuitenkin starttaamaan (joskin ilman sen kummempaa aikatavoitetta), männävuosina itsekin urheilin enemmän ja viime syksynä en tiennyt juoksun saralla muuta, kuin että Cooperin kunto oli kohdillaan. Pitkiä matkoja en ollut oikeastaan edes ajatellut ja kyselin täältä foorumilta sitten viime tipassa sovellettua treeniohjelmaa ja aivan samoja asioita mietin...kannattaako, kykeneekö, onko järkeä?

Täältä tuli hyvää kannustusta, erilaisia vaihtoehtoja viimeisten viikkojen ohjelmaksi, sekä asiaankuuluvaa varoittelua. Näiden seurauksena tuli varmaan lähdettyä juoksuun hyvällä itseluottamuksella, mutta kuitenkin tuota matkaa kunnioittaen.

Tuo maratoni itsessään ei oikeastaan ollut edes niin tuskaista (kaiketi kun sitä valmistautui pahimpaan), vaan rennon leppoisaa fiilistelyä kauniissa syyssäässä. Toista se on tänä vuonna, kun on lyödä jonkinlaista aikatavoitetta tiskiin. :) Niin paljon kokemusta ei löydy että osaisin lähteä neuvomaan mitä on vielä tehtävissä, mutta kyllä ainakin annan siunaukseni "projektille".

Link to comment
Share on other sites

Pohjakunto on sellainen että vuosiin ei ole tullut harjoiteltua säännöllisesti, mutta nuorempana kova urheilemaan. Viimesen vuoden toki käynyt salilla enemmän tai vähemmän säännöllisesti.

Positiivisena ennusteena mainittakoon se että olen hoikka 180cm ja 70kg.ikä 28

Mitä luulette heitänkö hanskat tiskiin ja nöyrryn vai onnistuuko maraton näin lyhyellä harjoittelulla näistä lähtökohdista?

Ei tuo järkevältä kuulosta. Viittaan siis tuohon "vuosiin ei ole tullut harjoiteltua säännöllisesti".

Link to comment
Share on other sites

Ei oo järkee, ei... Mutta nuorena sitä pitää miehen uhota - ja sitten tehdä mitä lupaa..!! :viheltely:

Ei siihen kuole ja maaliin ehdit osin kävellenkin kuudessa tunnissa, jos otat nyt järkimiehen asenteen ja käytät jäljellä olevat viikot harjoitteluun.

Unohdat kaikki vedot ja muut vauhtikestävyys-hurjastelut, vauhdilla et tule maaliin pääsemään. Kaikki aikatavoitteet voit unohtaa, mutta jos harjoittelet muutaman viikon maltillista, peruskestävyystason juoksua ja huollat hyvin jalkojasi, ettet ole romuna jo lähtöviivalla, selviät kyllä.

Siis kevyitä (alle) kympin lenkkejä viikolla mahdollisimman monta ja viikonloppuna pitkä, jonka pituuttta lisäät tuosta 18 johonkin 28 asti, osin vaikka kävellen, kunhan teet ainakin pari kunnon pitkää. Samalla harjoittelet tasaista juomista ja vauhdin pitämistä todella rauhallisena. Mikä onkin tietysti nuorelle miehelle se vaikein haaste..! :hali_knuffl_rein:

Tsemppiä! Valmistaudu elämäsi seikkailuun... :tongue:

Link to comment
Share on other sites

La. 4km lenkki ja henki meinas lähtee.

...

Pohjakunto on sellainen että vuosiin ei ole tullut harjoiteltua säännöllisesti, mutta nuorempana kova urheilemaan. Viimesen vuoden toki käynyt salilla enemmän tai vähemmän säännöllisesti.

Nää kohdat ei kyl lupaa oikeen hyvää, mutta en nyt haluaisi olla lyttäämässä toiveita täysin maahankaan. Toki tuossa oli sitten noita suht kevyesti menneitä lenkkejäkin, mikä on hyvä asia. Ja ehkä salitreenistäkin jotain iloa on, ainakin jos et ole keskittynyt pelkkään voimatreeniin. Nöyryyttä tarvitaan matkaan, mutta kannattaa myös muistaa, että ei se maraton mikään yli-inhimillinen suoritus ole, normaalia pidempi lenkki vaan. Pitkälti omasta kunto- ja kestävyyspohjastasi on sitten kiinni se, onnistuuko tällainen "ex-tempore"-maraton vai ei.

Edellisten kirjoittajien lailla samaa mieltä siitä, että mitään aikatavoitetta on ihan turha laittaa ja niinpä vauhtikestävyyteen ei kannata treenaamisessa keskittyä. Vedät rauhallisia n. 40-50min lenkkejä, oli kilometrit mitä hyvänsä ja koitat ainakin sen pari pitkää lenkkiä saada alle. Jos/kun juoksutaustaa ei ilmeisesti paljoa ole lähivuosilta, niin kannattaa olla todella varovainen noiden kilometrimäärien kanssa. Muuten voi käydä perinteiset, eli juokset pari kolme viikkoa ilman ongelmia, nostat tästä rohkaistuneena kilometrimääriä ja sitten ehdit saada penikkataudin tai muun rasitusvamman sopivasti ennen hcm:ää. Tämän takia en juoksisi mitään yli 20km lenkkejä, tuo suunnittelemasi 18km kuulostaa jo ihan hyvältä. Kestoltaan nuo lenkit voisivat olla luokkaa 1h 45min-2h ja jos haluat kokeilla yli 2h lenkkiä, niin sitten suosittelen lisäämään reipasta kävelyä väliin.

Niin ja sitte muistat pitää lepopäiviä välissä ja venytellä lenkkien jälkeen, niin ehkä susta vielä tulee maratoonari :)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy