Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Lentopallon Maailmanliiga

stuta
 Share

Recommended Posts

Tämä oli sitten todennäköisesti kovin suomalainen palloilusuoritus ikinä.

Jääpallon maailmanmestaruuden kanssa suunnilleen samaa tasoa. Salibändyssä kun ei ole kuin yksi vastustaja ja vaikka kuinka monta finaalia, niin sitä on vaikeampi arvostaa kovemmaksi. Tässä taas on muistettava, että kyseessä oli vain yksi "sarjaottelu". Silti kaikki aivan huikeita suorituksia eikä mikään keneltäkään toiselta pois.

Hallilla olleille olen kateellinen, oli kotisohvallakin niin hurja jännitysvapina päällä, että on hallilta varmasti tullut aika sekaisin onnesta olevia ihmisiä pois.

Jääpallon maailmanmestaruuden kanssa suunnilleen samaa tasoa.

Höpö höpö, jääpallo menee samaan kategoriaan jääkiekon ja salibandyn kanssa (lajeja joista kukaan ei ole kuullutkaan 40:n pohjoisen leveysasteen eteläpuolella).

Lentopalloa pelataan jokaisessa maailman kolkassa ja nyt on kaadettu maailman ylivoimainen ykkönen, joka ei ole hävinnyt maailmanliigan historiassa kuin muutaman kerran.

Kyllähän tämä jääpallosaavutukset voittaa. Jalkapallo, lentopallo ja koripallo on kaikkialle levinneitä suurlajeja. Jääurheilulajit ja salibandy kuuluu marginaaleihin globaalisti tarkasteltuna. Maailman selkeän ykkösen lyöminen on huima juttu. Brasilian voittoprosentti Maailmanliigassa on yli 90. Se on kova luku se.

No, mä oon puolueellinen kun jääpallon Maailmanmestarivalmentaja ja suomen paras pelaaja pelaa mun joukkueessa. On muuten uskomattoman kovakuntoinen mies.

Myönnetään, kyllä tämä taisi olla kovin palloilusuoritus.

Brasilia on hävinnyt viimeisen viiden vuoden aikana vain neljä kertaa maailmanliigassa ennen Suomi-tappiota. Vuonna 2005 Portugali oli brasseja parempi ja vuonna 2008 Serbia, Ranska sekä Yhdysvallat onnistuivat voittamaan maailmanlistan ykkösen.

Vastustajan meriittejä:

FIVB:n rankingin 1.

7 Maailmanliigan voittoa (1993, 2001, 2003-2007)

2 Olympiakultaa 1992 ja 2004

2 Olympiahopeaa 1984 ja 2008

2 MM-kultaa 2002 ja 2006

1 MM-hopeaa 1982

Maailmancupin voitto 2003 ja 2007

Voitti vuosina 2003-2007 kahdeksan perättäistä arvoturnausta.

Taas jatkuu pelit Puolaa vastaan Urkilla.

Kun asia jäi vaivaamaan niin kysyin tänään harkkapelissä asiaa sieltä mistä sen voi kysyä eli jääpallon maailmanmestaruusvalmentajalta. Esko sanoi: "kyllä jääpallon maailmanmestaruus oli minulle henkilökohtaisesti kovempi juttu, mutta on Suomen voitto Brasiliasta noin maailmanlaajuisesti harrastetussa lajissa kovempi voitto kuin meidän jääpallon maailmanmestaruus". Asiasta ei siis enää ole epäselvyyttä.

Tästä porukka SM liigassa pelanneita kavereita jäi pohdiskelemaan, että "tämä valmennustietous ja voittamisen osaaminen pitäisi ehdottomasti saada levitettyä koko Suomen valmennukseen ja etenkin palloilulajien valmennukseen". Täysin samaa mieltä!