Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Maantiepyörän virittäminen Tri-pyöräksi??

Kimisuli
 Share

Recommended Posts

Minulla on nyt käytössä perus maantiepyörä, jossa mulla on oikein sopiva asento. Hommasin siihen peesisallitun pienen tri-tangon vähentämään tuulenvastusta. Tri-tankoo käyttäessä asento on hiukan epämukava, semmonen 40km pystyy kyllä vääntämään hyvin, mut sit puutuu kädet ja hartiat. Olen laittanut satulan niin eteen kuin menee ja laitoin lyhyemmän ohjainkannattimen mutta edelleen asento on hieman hankala, Perse on liian takana ja toi pieni tri-tanko ei ole mukava pidemmillä matkoilla.

Pidemmille matkoille olis hyvä olla kunnon Tri-pyörä mutta lompakko on liian laiha, eli kysymys kuten otsikossa, saako maantiepyörän geometriaa jotenkin muutettua jotta se vastaisi Tri-pyörää?

Ajattelin semmosta, että jos hankkisi suoran satulaputken, sellasen joka ei satulan kiinnityskohdassa tee pientä mutkaa taaksepäin niin lantion kulma aukenis, ja sit hommais isomman Tri-tangon jotta saa ne pehmustetut käsituet lähemmäks kyynerpäitä niin ettei kädet puutuis. Mitä seppolan asiantuntevat triathlonistit ovat mieltä maantiefillarin tuunaamisesta? Onko koko idea tuhoontuomittu, vai alkaako noilla virityksillä pääsemään lähelle tri-pyörän asentoa?

Kiitollinen kaikista asiallisista mielipiteistä ja ideoista.

T. Kim

No mulla oli vähän vastaava tilanne, eli maantiepyörän ostettuani kilpailin yleisessä sarjassa (peesivapaus) joten mulla oli siinä lyhyt lisätanko kiinni.

Sitten kun mieli alkoi tehdä täydelle matkalle, hankin pitkän aerobarin. Muita osia en vaihtanut, satulaa taisin tuoda niin eteen kuin saa. Tämä viritys vältti ihan hyvin, kun ei paremmasta tiennyt. Asento oli kuitenkin sellainen, että sillä pystyi ihan hyvin ajamaan pitkiä matkoja (120-200km).

Nyt kun alla on aika-ajoraami, niin kyllä se on vaan eri juttu.

Jotkut tämmöset voisi olla optimiosat

http://www.bike24.com/1.php?content=8;navigation=1;product=2565;group=35;page=3;pid=9;menuid1=4;menuid2=0;mid=0;pgc=0

http://www.bike24.com/1.php?content=8;navigation=1;product=10887;group=40;page=2;pid=25;menuid1=4;menuid2=0;mid=0;pgc=0

Stemmi kannattaa laittaa aika jyrkästi alaspäin tai muuten olet luultavasti aika pystyssä asennossa. Lisäksi jos sulla ei vielä ole aerobareja niin kannattaa hankkia matalat eli sellaiset joissa ohjaintangon kiinnityspisteen ja noiden kyynärtukien välinen etäisyys on pieni. Myöskin ehdottomasti sellaiset joissa on hyvät säätömahdollisuudet tai muuten ne on luultavasti sinne päin tai ei sinne päinkään.

Muokattu