Jump to content
Juoksufoorumi.fi


r
Sign in to follow this  
Mosse

Uinnin harjoittelu, pelkkää vapariako?

Recommended Posts

Myös räpylöillä tiuhaan potkiminen kyllä kehittää noita nillkoja. Tai ainakin siitä tulee sujuvampaa kun vähän treenailee jos aluksi on nilkat ihan terästä... Sellaisilla 'zoomers' mallisilla eli lyhyillä ja jäykillä joilla pystyy pitämään suht tiheän rytmin. Mutta tämä taisi olla jo vähän OT.

Muokattu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joka ilta (4-8 viikon ajan) istu nilkkojesi päällä 2*3 min vaikka telkkaria katsellessasi. Ei muuta. Mulla kyllä nilkat notkeutuivat ja saipahan puolisokin jälleen uuden naurunaiheen.. ehkä on auttanut potkuissakin, ei nyt mitenkään vallankumouksellisesti, mutta kuitenkin.

Mut kun en mä pysty edes istuun nilkkojen päällä, kun se sattuu niin järjettömästi oikeeseen nilkkaan. Oikeesti, meen mieluummin tunnin hierontaan itkeen (hieronnan kuuluu sattua), kun istun nilkkojeni päällä 15s.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mut kun en mä pysty edes istuun nilkkojen päällä, kun se sattuu niin järjettömästi oikeeseen nilkkaan. Oikeesti, meen mieluummin tunnin hierontaan itkeen (hieronnan kuuluu sattua), kun istun nilkkojeni päällä 15s.

Mulla oli sama tilanne, mutta varovasti aloittamalla tilanne muuttui! Kyllä oli akan (ja muksujen) lysti katsoa, ku minä kärvistelin asennossa, jossa itse katsovat tunnin lastenohjelmia muina muksuina..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla oli sama tilanne, mutta varovasti aloittamalla tilanne muuttui! Kyllä oli akan (ja muksujen) lysti katsoa, ku minä kärvistelin asennossa, jossa itse katsovat tunnin lastenohjelmia muina muksuina..

Hm, ehkä täytyy sitten yrittää, jos kerran toi voi oikeesti muuttua. Mitäpä en rakkaiden harrastusteni vuoksi kärsisi...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulle oli syksyllä tekniikkakurssilla järkytys huomata, kuinka vähän työntövoimaa vaparin potkussani oli. 16,6 metrin altaan päästä päähän potkimiseen meni ikuisuus, ja toisessa päässä oli reidet aivan hapoilla. Vähän harrastin tuota nilkkojen venyttelyä, mutta kyllä suurin apu oli siitä, että vaan nielin ylpeyteni ja aloin tehdä potkuja laudan kanssa, etanan vauhdilla. Yllättävän nopeasti potku on tullut sekä rennommaksi että enemmän eteenpäin vieväksi. En minä vieläkään kovaa vauhtia potki, mutta ainakaan enää ei hävetä niin paljon.

Pieniä mukavia ahaa-elämyksiä tulee aina joskus. Tänään yritin käden ojennuksessa tehdä hartiani oikein korostetun kapeiksi, ja tuntui että liukua tuli heti lisää. En tiedä sitten vähenikö vastus, vai tuliko vetoon lisää pituutta. Ehkä sekä että.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pitää sanoa noista uinnin tekniikkakursseista/uintivalmentajista, että heidän tulisi painottaa uintitekniikassa juuri tuota veden alla tapahtuvaa liikettä (käsivetoa)..on tullut aikanaan vastaa jos jonkinlaista valmentajaa ja seurannut myös sivusta..ei ole ollut omana aikana kuin yksi valmentaja joka kuvasi uintitekniikka veden alta ja hyppäsi myös sinne uimareiden joukkoon. On se ihan "kivaa" että uinti näyttää hyvältä päältä päin, mutta valitettavasti se ei vie eteen päin. Ja jos sattuu ystäväpiiristä löytyä kilpauintia harrastava kaveri, kannattasi pyytää hänen katsoa uintitekniikkaa..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen siinä onnellisessa asemassa että töissä istuu naapurihuoneessa koko ikänsä ainakin jollain tasolla kilpaa uinut kaveri. Tekniikkavinkkejä tulee sitä tahtia, että kun niitä alkaa uidessa miettiä, niin meinaa hengittäminen unohtua. Ihan oikeasti. Nyt kun ainakin osa on jo sisäistetty (toivottavasti), eikä kaikkia asioita tarvitse ajatella kerralla, niin hommaan on tullut jotain järkeäkin.

Eniten itselleni on ollut hyötyä seuraavista vinkeistä:

- Sillä kädellä mikä on edessä, pitää kurottaa niin pitkälle eteenpäin kuin mahdollista, ja pitää sitä liu-ussa mahdollisimman pitkään. Tekniikkaharjoituksena voi miettiä sitä, että takaa eteen palaava käsi läppäisee liu-ussa olevan käden vetovaiheeseen.

- Itse vetovaiheessa käsi ei ole suorana, vaan n. 90 asteen kulmassa kyynärpäästä.

- Vedon alkuvaiheessa kyynärpää pitää pitää mahdollisimman "ylhäällä", ts. paikallaan kunnes kämmen ohittaa sen taaksepäin mennessään. Tähän hyvä mielikuva on sellainen, että käsi pitää liikkua kuin yrittäisi tavoitella jotain esinettä tynnyrin takaa tai että se tynnyri on kainalossa vedon alkuvaiheen aikana.

- Kämmen ei saa liikkua suoraa linjaa edestä taakse, vaan sen pitää tehdä sellainen loiva s. Tämä siksi, että pito vedestä pysyy parhaana. Suoraan vetäessä vesi pakanee käden alta, jolloin vedestä ei saa "otetta". Käden pitää siis lähteä ensin suorasta linjasta ulos, tehdä pieni kaarros siellä, n. vedon puolivälissä palata keskilinjan yli se sisäpuolelle ja vedon lopussa palata keskilinjalle. Tuossa http://http://www.youtube.com/watch?v=7-nNMrrYNdU&feature=related linkissä tuo näkyy hyvin siinä alussa alhaalta päin kuvatussa, sekä suoraan etestä kuvatussa kohdassa hyvin. Tosin poika tekee sen näköjään vasemmalla tehokkaammin, kuin oikealla. Amatööri!

- Kun kyynärvarsi on suoraan alaspäin, loppuveto pitää tehdä ojentajalla. Vaikea selittää, mutta käsi liikkuu vähän kuin dippejä tehtäessä. Fiilis on sama kuin noustessa altaasta pelkillä käsillä nostaen. Jos kädet ovat pitkällä suorina, ei voima riitä millään nostamaan itseä altaasta, mutta kun ne ovat lähellä kroppaa (ja kroppa siis lähellä altaan reunaa) niin nouseminen onnistuu.

- Jaloilla potkiminen on useissa tapauksissa etenemisen kannalta turhaa ja varsinkin pitkillä kisavauhtisilla matkoilla potkiminen kuluttaa nopeasti kehossa olevan muutenkin vähäisen hapen loppuun. Käsivedot ovat energiatehokkaampi ja nopeampi tapa edetä. Jaloilla pitäisi potkia vain sen verran, että kropan asento pysyy oikeana, eli kevyttä potkua vain pienellä liikkeellä.

- Jalkojen pitää kallistella sivulta toiselle samassa tahdissa kuin yläkropankin. Lantion "rautakankisuus" ei siis haittaa.

- Hartioiden hyvä liikkuvuus on erittäin tärkeää vaparissa. Eli venyttelyt yms. liikkuvuuden parantaminen tuo "ilmaista" vauhtia.

- Harjoitellessa hengittäminen joka kolmannella vedolla, eli vuorotellen kummaltakin puolelta, jotta vältetään toispuoleisesta tekemisestä tulevat ongelmat. Itselle tämä oli vaikeaa aluksi, mutta nopeasti siihen tottui. Kisavauhdissa voi sitten hengittää sieltä mistä parhaalta tuntuu, kaveri vetää esim. happea joka vedolla, joka tuntuu aikamoiselta riehumiselta. Itse vetelen joka toisella vedolla, eli aina samalta puolelta vasemmalta.

Nuo siis sellaisia yksinkertaistettuja pelisääntöjä jotka ainakin mulla on toimineet alkuun pääsemisessä.

Muokattu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tärkeää on, mitä veden alla tapahtuu, mutta kaikkein tärkein on kuitenkin uintiasento. Sen opettelemiseen kannattaa satsata. Testata voi vaikka kokeilemalla liukua altaan päästä ja sen jälkeen vain odotella, mihin asti pääsee. Kunnon uimari menee pitkälle (siis näin entisen kilpauimarin puoliskona voin todeta, että kämppis menee altaan toiseen päähän ja minä jään lillimään alle puoliväliin...). Triathlonistin olis kuitenkin kiva selvitä uinnista mahdollisimman vähällä rasituksella ja väärä uintiasento aiheuttaa julmetun määrän lisäduunia.

Millä sen hyvän uintiasennon oppii, onkin sitten toinen juttu, mutta ainakin siinä auttaa, että ui muutakin kuin vaparia ja tekee kaikenlaisia metkojakin harjoituksia. Ei niitä tarvii niin paljon tehdä, mutta kun tekee jotain pientä joka kerta, tulee siitä paljon vuoden mittaan. Vinkkejä on uintioppaat pullollaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eilen viimeksi keskustelin seuran triathlon uintiohjaajan kanssa. Hän sanoi ettei tuollaisia s-kuvioita kannata ryhtyä ajattelemaan. Parempi pitää sitä suht simppelinä. Syynä näihin juttuihin on erityisesti uinnissa tapahtuneiden tekniikoiden muutos enään ei uida siis samalla tavalla kuin noin kymmenen vuotta sitten, hädin tuskin edes samaa kuin 5 vuotta sittenkään (ainakin tälläistä on kuullut vanhoilta kilpauimareilta kun ovat seuranneet nyky kehitystä). Varsinkin tuota liuttammista ei kannata rueta tekemään, siitä on enempi vain haittaa. Vetojen tulisi olla rentoja ja catch vaiheeseen tulisi päästä mahdollisimman pian. Potkujen kannalta ei ole järkevää olla potkimatta, kun ei käytä pukua, silloin koko asento hajoaa kokonaan. Olisi parempi pyrkiä altaassa uidessa harjoittelemaan sitä 6 tahti potkua tai jossain tapauksissa ehkä neli tahti. Silloin asento pysyy parempana ja sitten märkäpuvun kanssa voi jättää niitä jalkoja vähemmälle. Tosin tuohonkin eräs Ironman kilpailuissa käynyt antoi itse vinkiksi ettei ne jalat oikeesti niin loppu mene siinä uidessa. Hän kuulemma potkii minkä saa irti jotteivat ne muut pääsisi ohitse ;)

Omalta kohdalta voin sanoa etten harjoittele 3 hengen veden välein tapahtuvaa hengitystä (tai koetan nyt välillä mutta pääasiassa vetelen kyllä joka 2). Tuntuu astman takia erittäin vaikealta. Taannoin kuulin ihan uimarilta ettei kaikki vaan pysty kunnolla hengittämään molemmilta puolilta ja tällöin on ihan ok uida kuulemma hengittäen siltä toiselta puolelta. Tosin erittäin kannattavaahan se olisi tekniikan kannalta ellei satu olemaan vaikeuksia hengittää, joka kolmannella. Välillä varmaan olisi viellä hyvä treenata noita joka 3, 5 ja 7. Pääsee paremmin keskittymään vartalon kiertoon ja uintiin, ellei sitten happi vajaus tunnu turhalta esteeltä. Tälläisiä harjoitteita tehdään usein esim 50m joka 3 happea 50m joka 5 happea 50m joka 7 happea ja 50 m joka 9 happea, lyhyt tauko ja sama uuusiksi (kaikki tehdään siis putkeen jotta saadaan sellainen hyvä "vaikutus" ;D)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olisi parempi pyrkiä altaassa uidessa harjoittelemaan sitä 6 tahti potkua tai jossain tapauksissa ehkä neli tahti. Silloin asento pysyy parempana ja sitten märkäpuvun kanssa voi jättää niitä jalkoja vähemmälle. Tosin tuohonkin eräs Ironman kilpailuissa käynyt antoi itse vinkiksi ettei ne jalat oikeesti niin loppu mene siinä uidessa. Hän kuulemma potkii minkä saa irti jotteivat ne muut pääsisi ohitse ;)

O)

Avain rentouden löytymiseen ainakin itsellä oli nimenomaan kuustahdin heittäminen romukoppaan. Jos ei osaa potkia kuin uimari, ja jos ei osaa ojentaa nilkkaa kuin uimari, kuustahti on täysin hyödytöntä energian haaskausta.

Parhaassa tapauksessa käy niin (kuin eräällä uintikurssilla) että kaveri lähti potkimaan laudan kanssa, niin lähti taaksepäin.:grin:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ihmetyttää kyllä millä sitten uintia harjoittelee, jos ei saa sitä potkimalla nostettua oikeaan asentoon. Tosin jos omillaan noita tekniikoita yrittää parantaa niin antaisin periksi kaikessa. Asento tuntuu nyt löytyneen lopulta edes jotenkin parin vuoden jälkeen :/ Melko haasteellista tämä aikuis iällä tapahtuva uintitekniikan korjaaminen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Uskon hyvin, että vapaauinnin tekniikassa ollaan siirrytty pois s-muotoisesta vedosta, ja liukumisen tarvetta vähennetty. Voi olla, että noilla muutoksilla on esim. merkitystä siihen uidaanko 100 metriä aikaan 48 vai 49 sekuntia. Eikä kyllä sprintterit ennenkään turhia liu-utelleet. Onkohan noilla muutoksilla paljonkaan merkitystä triathlonissa, jossa pitää mennä reipasta vauhtia, ja säästää voimia. Tärkeää on kohtuullisen oikea uintiasento, ja se, että veto ei missään vaiheessa luista, eikä mikään ruumiin osa jarruta turhaan menoa. Hengitys pitää myös hallita niin, että ei tule turhaan happivelkaa. Uinnissa olisi hyvä, että ainakin alkuvaiheessa valmentaja olisi paikalla, ja katsoisi uintia myös veden alta. Kovin teoreettista tekniikkahifistelyä ei tarvitse harrastaa, jos 1000 m ei mene alle 20 minuutin. Kyllä siinä on jo jotain karkeita virheitä tai suurta lajivoiman puutetta. Laji voimaa saa uimalla.

Itse uin uimariaikoina neljä ristiin tahdilla, ainakin 400 m ja sitä pitemmät matkat. Muutin sen sitten jossain vaiheessa 6 tahtiseksi, ja en oikein edes tiedä onko se mitään spesiaalitahtia nykyään, mutta aika tehokas potkuni kuitenkin on. Kuustahtisesta potkusta tuossa varoitetiin triathlonissa. Varmaan 2 tai 4 -tahtinen säästää jalkoja paremmin, mutta voi olla, että hyvä juoksuni sai lisäpontta myös siitä, että potkin aika tehokkaasti uinnissa. Eli uintini ehkä kehitti juoksua enemmän kuin jalkoja perässä vetävällä. 6-tahtipotkusta huolimatta jaloissa oli hyvin voimia kahteen muuhunkin lajiin, eli en siis olisi pyöräillyt tai juossut paljon yhtään sen kovempaa vaikka uintia ei olisi ollut ollenkaan. Hengityksessä kokeilin joka kolmatta vetoa, ja joskus harjoiteltiin vielä harvemmalla. Triathlonaikana uin kuitenkin lähes pelkästään joka vetoparilla hengittäen, ja opettelin hengityksen kummaltakin puolelta.

Kannattaa karsia tekniikkavirheitä pahimmista alkaen, ja keskittyä yhteen tai kahteen kerrallaan, mutta määrät ja tehot ovat sitten se, joka ratkaisee, kun aletaan olemaan alle 15 minuutin vauhdissa tonnille. Tuolla puhuttiin nilkkojen jäykkyydestä aikuisena aloittaneilla. Se on varmaan ongelma ja hidastaa menoa, mutta lohdutukseksi sanon, että uimaritaustaiset triathlonistit sitten kärsivät varmaan eniten juoksuvammoista, kun jalan rakenne ja iskukestävyys eivät sovellu sellaisenaan juoksuun.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ihmetyttää kyllä millä sitten uintia harjoittelee, jos ei saa sitä potkimalla nostettua oikeaan asentoon. Tosin jos omillaan noita tekniikoita yrittää parantaa niin antaisin periksi kaikessa. Asento tuntuu nyt löytyneen lopulta edes jotenkin parin vuoden jälkeen :/ Melko haasteellista tämä aikuis iällä tapahtuva uintitekniikan korjaaminen.

Asennon yllä pitämiseen riittää kaksitahti- tai nelitahti vallan mainiosti. Edelleen olen sitä mieltä, että jos ei ole uimarin propulsiota tuottavaa potkua (ja väitän että 95% kuntotriathlonisteista ei ole) niin kannattaa säästää energiaa vähentämällä potkuja.

Mutta jokainen taplaa tyylillään, ja se kaikille sallittakoon. :thumbsup:

edit. ja allekirjoittanuthan on varsin kehno uimari, joten uskokoon näitä höpinöitä ken haluaa:-)

Muokattu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä





×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy