Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Puolimaratonille 2010


Jossu77
 Share

Recommended Posts

Hei, täällä näyttää olevan paljon asiantuntemusta, joten kiitollisena odotan teiltä kunnonrakennusvinkkejä. Tähtäin on selkeä, puolimaraton 2010. :hali_knuffl_rein:

Aloitin hölkkäharrastuksen viime vuonna kun satunnaisesti osallistuin hölkkätapahtumaan ja jaksoin hölkätä maaliin ilman sen kummempaa treeniä (7 km). Tänä vuonna osallistuin samaan hölkkään, aika 42-43 min välillä eli noin 3,5 min nopeammin kuin viime vuonna. Pakkohan sitä oli innostua lisää.

Eli - kunto on nyt sellainen, että jaksan ihan hyvin hölkätä n. 10 km putkeen. Vauhtiharjoittelua tai muuta en ole vielä tehnyt. Lapsuudesta on vahva liikuntatausta, mutta 20-30 ikävuosien välillä liikkuminen oli vähäistä ja lähinnä muuta kuin kestävyysharjoittelua. Pari muksua ja vaativa työ rajoittavat harrastuksia, eli n. 3-4 kertaa viikossa ehdin treenailla. Tähtäin olisi puolimaratonille - ensin maaliin juosten ja jossain vaiheessa aikatavoite n. 2:10. Eli, aikaa kunnon rakentamiseen olisi vuosi - vinkkejä? Mikä olisi paras tapahtuma aloittaa - ei mikään kyläjuoksu eikä myöskään valtaisa massatapahtuma, ehdotuksia? :thumbsup:

Aurinkoa kaikille!

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 49
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Mikset osallistuisi puolimaratonille jo tänä vuonna? Nyt on hyvää aikaa treenailla ja syksyllä voisit osallistua johonkin juoksuun tavoitteenasi päästä maaliin. Jos jo nyt jaksat hölkätä 10 km, voisit pidentää lenkkiäsi yhtenä päivänä viikossa. Esimerkiksi kilometri per viikko lisää, niin syksyllä juokset puolimaratonin mennen tullen...

Link to comment
Share on other sites

Itse aloitin liikunnan vuosien tauon ja kahden lapsen jälkeen vajaat pari vuotta sitten. Juoksen pari-kolme kertaa viikossa niin, että elämäni ensimmäinen 10 km lenkin juoksin toukokuun lopussa Naisten Kuntovitosella Turussa. Kesäkuun alussa tein yhden leppoisan 15 km hölkän ja viime lauantaina juoksin (=hölkkäsin) elämäni ensimmäisen puolimaratonin aikaan 2h 30minuuttia (josta voisi ainakin 3-4 minuuttia vessatauon takia vähentää!) :smiley:

Kovempaakin olisin päässyt ja mikäli kesällä ehdin jatkaa samaa rataa, syyskuussa olisi mahdollisuus uusia suoritus - ja alittaa vähintäänkin 2h 15 minuutin raja!

Tsemppiä ja ei kun kokeilemaan!

T: Leenu

Link to comment
Share on other sites

Jos jaksat vain treenata n. 3-4 kertaa viikossa, juoksulenkkien ollessa km-määriltään

nousujohteisia, pystyt hyvin juoksemaan puolikkaan syksyllä. Jos nyt juokset 10km lenkin,

voit nostaa siitä viikottain 10->12->14->16 km:ään asti, joka riittää jo puolikkaan

läpäisemiseen. Mutta älä liikaa kiinnitä huomiota aikaan

ensimmäisellä puolikkaalla. Älä juokse liikaa asfaltilla, käytä hiekkateitä, jotka rasittavat

vähemmän nilkkoja ja polvia.

Link to comment
Share on other sites

Hei,

kiitos tsempistä ja neuvoista - ehkä silti osallistun pitkäjänteisemmän treenin jälkeen vasta ensi vuonna puolikkaalle, ja tänä syksynä esim. noin 15 km hölkälle. Haluaisin sellaisen ehjän juoksun, jolle lähtiessä tiedän pystyväni tavoitteeseeni. En vielä luota kykyihini tarpeeksi, kuitenkin vasta kympin lenkkiä on kokeiltu.

Link to comment
Share on other sites

Hei,

kiitos tsempistä ja neuvoista - ehkä silti osallistun pitkäjänteisemmän treenin jälkeen vasta ensi vuonna puolikkaalle, ja tänä syksynä esim. noin 15 km hölkälle. Haluaisin sellaisen ehjän juoksun, jolle lähtiessä tiedän pystyväni tavoitteeseeni. En vielä luota kykyihini tarpeeksi, kuitenkin vasta kympin lenkkiä on kokeiltu.

Olen samaa mieltä kuin Alustriel eli puolikkaalle vaan! Kirjoitit aiemmin, että tavoitteesi on aluksi päästä maaliin ja myöhemmin noin 2.10 aika. Rohkeasti vain puolikkaalle syksyllä. Siitä saat mukavan pohjan ja käsityksen harjoitellaksesi itsesi 2.10 kuntoon - ja kuka ties sen alle!

Kympin lenkin jälkeen alat nyt pikkuhiljaa nostaa pitkän lenkin kilometrimääriä. Voit pitää kaikki muut lenkit entisenlaisena. Jos jaksat kuukauden parin päästä juosta hyvin 15-16 kilometriä, voit aivan hyvin osallistua puolikkaalle syys-lokakuussa. Syksyn puolikkailla on se etu, ettei silloin ainakaan helle näännytä!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Täällä kanssa on yksi, jonka mieli tekisi kokeilla juosta ensimmäinen puolimarathon tänä syksynä J:kylässä. Viikko sitten juoksin ensimmäisen 16 km ja kaksi tuntia siinä valitettavasti meni. Intoa täynnä, mutta jalat äärimmäisen kipeät sen jälkeen. Onko kenelläkään pätevää ohjelmaa, millä voisi päästä päästä puolikkaan kohtuullisesti läpi? Juoksulenkkejä teen vain 3 krt viikossa, pitäisikö määrä nostaa neljään? Kaikenlaiset ohjeet tarpeen; harjoitusohjeet jne. Myös syömisohjeet herkkävatsaiselle vika viikolle ja juoksun yhteyteen.

Link to comment
Share on other sites

Täällä kanssa on yksi, jonka mieli tekisi kokeilla juosta ensimmäinen puolimarathon tänä syksynä J:kylässä. Viikko sitten juoksin ensimmäisen 16 km ja kaksi tuntia siinä valitettavasti meni. Intoa täynnä, mutta jalat äärimmäisen kipeät sen jälkeen. Onko kenelläkään pätevää ohjelmaa, millä voisi päästä päästä puolikkaan kohtuullisesti läpi? Juoksulenkkejä teen vain 3 krt viikossa, pitäisikö määrä nostaa neljään? Kaikenlaiset ohjeet tarpeen; harjoitusohjeet jne. Myös syömisohjeet herkkävatsaiselle vika viikolle ja juoksun yhteyteen.

Kaksi puolikasta takana, mutta ajoilla ei juuri voi kehua. Minulla menee tismalleen samainen 2h tuohon 16km:n matkaan pitkiksellä.

Link to comment
Share on other sites

Olen jonkin aikaa seuraillut tätä palstaa ja nyt rohkaistuin kirjoittamaan ensimmäisen viestini kovin asiantuntevalta kuulostavassa porukassa.

Lähtökohtani on, että pääsin tammikuussa mukaan työantajan kuntokartoitukseen ja sitä seuranneeseen tammikuussa 2010 päättyvään kuntoprojektiin. Painoa tammikuussa oli 101,5kg, painoindeksi jotain 34,x ja MET-luku 9. Olin testin mukaan ikäistäni kymmeniä vuosia vanhempi, joten sain melko rajusti totuuden päin näköäni. Liikuntaa olen harrastanut jonkin verran armeijaikäiseksi, mutta opiskelun, perheen ja työpaineiden myötä liikunta jäi useiksi vuosiksi liian satunnaiseksi väärien ruokailutottumusten ohella.

Keväällä aloitin säännöllisemmän liikunnan työmatkakävelyllä ja viikottaisella uinnilla. Se auttoi tiettyyn rajaan asti ja toukokuun alusta aloitin rullaluistellen pudottaa painoani. Kesäkuun alussa otin ensimmäiset lenkkeilyaskeleeni ja huomasin, että painon pudottua 93 kiloon, pystyin jopa ottaa muutamia juoksuaskelia. Samoihin aikoihin tehtiin välimittaus kunnostani ja MET-luku oli noussut jo 11.

Kesäkuun alussa päätin, että ensi vuonna juoksen/hölkkään puolimaratonin ja painopiste liikunnassa siirtyikin lenkkeilyyn. Tällä hetkellä pystyn hölkkäämään kaksi 10 km:n lenkkiä viikossa, joiden lisäksi teen viikottain yhden 2 tunnin rullaluistelulenkin matalalla sykkeellä. Kroppa ei anna vielä juosta useammin, joten jatkan totuttelua vielä. Paino on tippunut jo 89 kiloon, joten sekin auttaa koko ajan juoksua. Asfaltilla en pysty vielä juoksemaan lainkaan.

Ensi kevättä odotellessa ja innolla treenaten.:hali_knuffl_rein:

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share


×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy