Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Maratoonista palautuminen


memma
 Share

Recommended Posts

Tuolla ultrapuolella on ketju ultrasta palautumisesta. Lueskelin sitä ja huomasin pientä yhtäläisyyttä omaan palautumiseen ensimmäisestä maratoonistani.

Ensimmäinen viikko meni ihan ihmettellessä että mitä tuli tehtyä. Paikat aika kipeät ja jäykät, myös leposyke tavallista korkeammalla.

Toinen viikko vei minut perheeni kanssa etelän lämpöön ja siellä tuli jo kokeiltua pientä lenkkeilyä. Aika mäkisessä maastossa tuli juostua joten sykkeet oli aika korkealla. Maastosta ja vauhdista huolimatta jäi sellainen tunne että vielä syke nousee aika helposti hiukan korkeammalle kuin ennen maratoonia. Tuntuma juoksuun muutenkin hiukan nihkeää. En ehkä ollut vielä palautunut maratoonista tai sitten vain juoksin "liian kovaa". Lenkkien pituudet ajallisesti 30 min - 1 tunti.

Kolmas viikko toi flunssan tullessaan. Ajattelin että se olisi tullut lentokoneessa (kuiva, "kylmä", ilmastoitu ilma siis mukamas aiheuttanut limakalvojen ärtymistä) mutta en enää tiedä. Tavalliset flunssat menee minulla ohi n. viikossa.

Nyt on neljäs viikko kohta mennyt ja flunssa ei tunnu hellittävän.

Eli siis niihin yhtäläisyyksiin tuon ultran kanssa. Monilla tuntuu olevan sykkeet hiukan normaalista koholla n. kuukauden kilpailun jälkeen. Ajattelin itse että minulla varmaan enskikertalaisena samoin. Mutta kuinka teilla muilla kokeneemmilla maratoonareilla on tapahtunut palautuminen ensimmäisestä ja sitten niistä myöhemmistä maratooneista.

Toinen kysymys liittyy näihin pieniin flunssan poikasiin joita minulla on omasta mielestäni ollut ehkä hiukan liian usein. Olisiko tuo oman elimistön tapa varoittaa omaan kuntoon nähden liian kovasta harjoittelusta/liian vähästä levosta. Siis nyt harjoittelu/harjoittelun aloittaminen/työkiireet ennen maratoonia ja sen jälkeen.

Saa antaa myös hiukan vinkkejä harjoittelun alkuun pääsemiseen kunhan flunssasta selvitään. Täytynee pitää paremmin vauhti ja sykkeet kurissa tai oppia vain lepäämään riittävästi. Nyt on takana aika monta lähes "juoksutonta" viikkoa ja epäilen sen kostautuvan uutena flunssana jos taas aloitan "liian kovaa".

Tämä lienee paras tapa harjoitella "in the long run" pitkiä juoksuja varten.

Link to comment
Share on other sites

Kyllähän no on aika yksilöllisiä juttuja. Tärkeä tekijä, se kuinka "sippiin" maratonin juokseminen veti. Pahin itselläni Tukholman helle 2007 ja pienessä ylikunnossa juossusta maratonista palautuminen kesti noin kolme kuukautta. Tavallisesti n. parinviikon jälkeen syke alkanut olla lenkillä "normaali" suhteessa vauhtiin.

Link to comment
Share on other sites

Maratonista palautuminen on tosiaan aika yksilöllistä. Joskus kultaisella 90-luvulla tuli pelattua futista seuraavana päivänä, en tosin suosittele, paikat on vähän kankeana.

Nyt vähän vanhempana on tullut yleensä huilattua ainakin pari päivää, mutta veri on yleensä vetänyt lenkille 3-4 päivän tienoilla.

Ihan ekan maratonin jälkeisenä päivänä kävely oli vähän hankalan näköistä, ja kavereille piti ihan tosissaan vakuutella, ettei ole p....t housussa. Silloin oli tosin mennyt aika sippiin. Tarina olisi pidempi, mutta toiseen kertaan...

Link to comment
Share on other sites

Minulla on ensimmäisen maratonin jälkeen ja myöhemmistäkin pinnallinen palautuminen tapahtunut melko nopeasti. Kun olen joskus juossut enemmän kilometrejä, niin vaikka nyt juoksee maratonin, niin voi kyllä hyvin lähteä seuraavana päivänä palauttavalle lenkille. Lenkkisykkeitä en ole pahemmin seuraillut palautuessa, enkä oikeastaan leposykkeitäkään. Juoksuvauhti on erittäin hiljainen, fiiliksen mukaan. Mulla on parin viikon tauko kovista harjoituksista maratonin jälkeen. Jos on oikein hyvin rullattu jalat alta, niin 3 viikkoa pelkkää hölkkää ei ole liioittelua (saan jalat kunnolla kipeäksi ainoastaan jos olen ollut loistokunnossa ja jättänyt ihan kaiken reitin varrelle).

Veikkaan, että analyysisi flunssan syystä osuu aika lähelle. Minulle kaikki flunssat on tulleet omaa tyhmyyttä - joko unen puutteen, vähissä vaatteissa riekkumisen tai alkoholin takia, tai edellisten yhdistelmänä.

Flunssa ei tule ikinä silloin kun harjoittelen kovaa. En pysty treenaamaan, jos ei unta tule tarpeeksi. Joten kovalla treenikaudella on 9h yössä unta. Lisäksi kun kunto on hyvä niin huomaa oireet ennen kuin flunssa tulee. Pienikin eroavaisuus vireystilassa on selkeä. Esim. oman sykkeen voi mitata lukemalla lehteä selällään ja seuraamalla lehden tärähtelyä (nyt on on 10kg ylimääräistä ja juoksen 1-2 kertaa viikossa, niin ei paljon lehti tärähtele :) ). Kun jotain oireita huomaa, niin sitten vain teevesi kiehumaan ja hyvän kirjan kanssa sängyn pohjalle - hyvällä syyllä.

Link to comment
Share on other sites

Minulla on ensimmäisen maratonin jälkeen ja myöhemmistäkin pinnallinen palautuminen tapahtunut melko nopeasti.

Mitä tuo pinnallinen palautuminen oikein tarkoittaa, kun siitä kuulee joskus mainittavan? Voiko jostain päätellä, että nyt on syvällä jotain palautumatta, eikä pidä lähteä lenkille? Voiko olla syvällisesti palautumaton, vaikka kaikin puolin tuntuisi oikein palautuneelta?

Tässä on nyt reilu viikko löhöilty ensimmäisen maran jälkeen. Leposyke näyttää palautuneen muutamaa lyöntiä alemmalle tasolle kuin mitä se kevään aikana on ollut, kun vielä viime viikolla oltiin muutamia lyöntejä yli. Jalat eivät ole olleet näin hyvän tuntuiset koko keväänä. Maanantaina oli tarkoitus hölkätä vain kevyt totuttelutreeni, mutta vauhti kiihtyi reippaaksi varsin nopsaan ja lopussa menin jo kovaa. Sykkeet olivat juoksun aikana ehkä hieman normaalia korkeammat, mutta tuntuma oli kuin hepalla keväisellä niityllä. Alan jo tällä viikolla rykiä kunnolla syksyn koitoksia kohti, ellei joku nyt vakuuta minua syväpalautumattomuudestani.

Eli mitä se syvällinen palautumattomuus oikein on, vai onko sitä?

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy