Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Puolikas kun sääennuste +29 astetta?

Leenuliinu
 Share

Recommended Posts

Moi,

Eka puolikas suunnitteilla lauantaiksi, chippi on noudettu ja kenkään kiinnitetty ja nyt vaan lepään, naukkailen pastaa ja lipitän vettä... :)

Mutta mutta... Ilmatieteenlaitoksen sääennusteen mukaan Turussa on lauantaina +29 astetta lämmintä! Yleensä olen kuumina päivinä tehnyt lenkkini aina suosiolla joko aamukuudelta tai iltakahdeksan jälkeen, ts. tällaisessa helteessä en ole vielä koskaan juossut.

Pärjääkö strategialla 1) vaalea asu 2) päähine 3) nestettä joka juomapisteellä 4) vauhti suunniteltua hiljaisemmaksi? Vai olisiko fiksuinta tehdä pikamuutos suunnitelmiin ja juostakin vain kymppi?

T: Leenu

Lisää noihin vielä hyvä kerros aurinkovoidetta, aurinkolasit ja kastele itsesi ja päähineesi joka juottopisteellä niin kyllä se siitä menee.

Itse olen Turussa juossut puolikkaan v. 2006 kun lämmintä oli muistaakseni noin 25C, kaupunkiosuudella se tuntuu mutta Ruissalossa löytyi varjoisempaakin paikkaa.

Ainakaan minä en lyhentäisi matkaa helteen takia.

Moi,

Eka puolikas suunnitteilla lauantaiksi, chippi on noudettu ja kenkään kiinnitetty ja nyt vaan lepään, naukkailen pastaa ja lipitän vettä... :)

Mutta mutta... Ilmatieteenlaitoksen sääennusteen mukaan Turussa on lauantaina +29 astetta lämmintä! Yleensä olen kuumina päivinä tehnyt lenkkini aina suosiolla joko aamukuudelta tai iltakahdeksan jälkeen, ts. tällaisessa helteessä en ole vielä koskaan juossut.

Pärjääkö strategialla 1) vaalea asu 2) päähine 3) nestettä joka juomapisteellä 4) vauhti suunniteltua hiljaisemmaksi? Vai olisiko fiksuinta tehdä pikamuutos suunnitelmiin ja juostakin vain kymppi?

T: Leenu

Samoja pohdin isona miehenä (190cm, 97kg) ja mietin jopa väliin jättämistä kokonaan, kun oli tarkoitus parantaa aikaa.

No aikojen parantamiset kannattaa kyllä unohtaa. Mutta hellejuoksu on varmasti

kokemus sekin. Juoksin ma ja ti 20 ja 23 km, ja silloinhan oli melkoista lämpöä

täällä Helsingissä. Selvisi, kun käveli ajoittain, valeli päätä vedellä ja joi paljon.

Juoksuvarusteiden kannattanee olla teknisiä, jotta kuivuvat nopeasti, kun kastelee/

hikoaa?

Tuolla googletin jotain vinkkejä:

http://coachjoeenglish.wordpress.com/2007/07/03/training-tips-for-racing-in-heat-and-hot-weather/

No aikojen parantamiset kannattaa kyllä unohtaa. Mutta hellejuoksu on varmasti

kokemus sekin. Juoksin ma ja ti 20 ja 23 km, ja silloinhan oli melkoista lämpöä

täällä Helsingissä. Selvisi, kun käveli ajoittain, valeli päätä vedellä ja joi paljon.

Juoksuvarusteiden kannattanee olla teknisiä, jotta kuivuvat nopeasti, kun kastelee/

hikoaa?

Tuolla googletin jotain vinkkejä:

http://coachjoeenglish.wordpress.com/2007/07/03/training-tips-for-racing-in-heat-and-hot-weather/

Kahtena peräkkäisenä päivänä tuollaiset lenkit? Miten sinusta yhtäkkiä noin kova menijä on tullut? :kumarrus:

Kuinka vaikutti helle vauhtiin?

Ei missään nimessä kannata juoksua sään takia väliin jättää tai matkaa lyhentää. Kerrankin on kunnon helle nautitaan siitä!

Itse yritän juosta sykkeen mukaan ja 30 jälkeen kiristää tahtia. Ennätykset tulee jos ovat tullakseen, eivät stressaamalla.

Olen itse kaksi edellistä maratonia pilannut hakemalla ennätyksiä.

Muokattu

Ei missään nimessä kannata juoksua sään takia väliin jättää tai matkaa lyhentää. Kerrankin on kunnon helle nautitaan siitä!

Itse yritän juosta sykkeen mukaan ja 30 jälkeen kiristää tahtia. Ennätykset tulee jos ovat tullakseen, eivät stressaamalla.

Olen itse kaksi edellistä maratonia pilannut hakemalla ennätyksiä.

Yritätkö yllytyshullua yllyttää? :026:

Oli tarkoitus tulla puolikas hölköttelemään, mutta en millään viitsisi enää yli 2,5h sillä matkalla viipyä. Pari kk sitten tuolla ekalla keikalla meni liki 2.40, joten haaveilen sellaisesta 25 - 30s nopeammista kilometreistä, mutta taitaapa juurikin tuo helle vaatia pikemminkin päinvastaista. En viitsis lähetä masentumaan Turkuun saakka. Se on Tampereella syntyneelle kova paikka.

Niin, riippuu tietenkin kunnosta, mutta itse en menisi vaihtamaan puolikasta kymppiin helteen takia. Ennätysten tavoittelun kanssa voi olla tietysti vähän hankalaa.

Mietin tässä vastaavasti itse, vaihdanko maratonin puolikkaaseen helteen takia. Siinäpä vasta kysymys. Lauantain ilmoittautumiseen asti on aikaa miettiä, ja ratkaisu tehdään todennäköisesti enemmän tunteella kuin järjellä.

En minäkään vaihtaisi, mutta koska tuollaisia helteitä ei ole ollut, kroppa ei ainakaan mulla ole tottunut tuollaiseen lämpöön. Todennäköisesti ennätysjuoksut kärsivät tuosta kelistä. Leeluliinu: junnun lisäyksellä listasi on hyvä.

En varmaan vaihtaisi maratoniakaan lyhemmäksi, koska olisi aika kokemus vetää tuossa lämmössä maraton. Tässä unohtaisin myös ennätykset ja ottaisin 20 min nenään suosiolla.

Yritätkö yllytyshullua yllyttää? :026:

Oli tarkoitus tulla puolikas hölköttelemään, mutta en millään viitsisi enää yli 2,5h sillä matkalla viipyä. Pari kk sitten tuolla ekalla keikalla meni liki 2.40, joten haaveilen sellaisesta 25 - 30s nopeammista kilometreistä, mutta taitaapa juurikin tuo helle vaatia pikemminkin päinvastaista. En viitsis lähetä masentumaan Turkuun saakka. Se on Tampereella syntyneelle kova paikka.

Niin jos ei uskalla tänne Turkuun tulla ottamaan miehistä mittaa niin kyllä me ymmärrämme:grin:

Olen menossa myös Turkuun. Veikkaan että tulee kivaa.

Kun juo oikein ja juoksee sopivalla vauhdilla, niin hellejuoksu on ihan ok. Eri ihmiset tosin reagoivat hiukan eri tavoin. Etenee vain omaa kroppaa kuunnellen niin hyvä tulee. Itse en aio pitää kiinni aikatavoitteistani. Juoksen sopivalta tuntuvaa vauhtia ja katson mihin se riittää. Jos ei riitä kuin lääkintätelttaan, niin olisi sekin minulle mieluisa kokemus - kun kerta kaveritkin on sinne päässeet ja itse ei vielä ikinä:)

Sääennuste lupaa nyt vain 28 astetta ja pilvetöntä sekä 2 m/s myrskytuulta. Onhan tuo paljon viileämpää kuin otsikossa ennustettu 29 astetta...

Jospa tästä selviäisi tänää ahkerasti dexalia ja vissyä juomalla ja huomenna vetäsis jalkaan upouudet testaamattomat kompressiosukat. Ainakin tässä on se hyvä puoli, että itseään ei tarvitse syyttää jos ja kun menee perseelleen. :surrender: