Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Lidingöloppet?

Recommended Posts

Moi

Kyseessähän ei ole marathon, mutta minusta tämä martahon ryhmä tuntui parhaiten sopivalta kysymyksilleni.

Tässä linkki kisan kotisivuille, jos joku ei ole siitä ikinä kuullut ja kuitenkin kiinnostaisi.

http://www.lidingoloppet.se/start/invitation_fin.cfm

Meni tuonne ilmoittumaan ja nyt olen ruvennut miettimään mitenkä sinne pitäisi treenata. Olen juossut kolme maratonia ja muutamia puolimaratoneja. 30 km maastojuoksu on kuitenkin jotain muuta... Toistaiseksi olen maraton harjoitteluun nähden lisännyt jonkin verran mäkiä normaaliin lenkkireittiini (käynyt siis erikseen kiertämässä lähiseudun mäet) ja käynyt parikertaa punttiksella treenamassa jalkoja, sillä olen kuullut, että etenkin etureidet on maitohapoilla kisan loppupuolella. Onko siis kellään vinkkejä mitenkä maratonharjoitteluohjelmaa pitäisi säätää Lidingöloppettia varten?

Toinen kysymys olisi tuon juoksun profiilista ja juoksualustasta. Profiilin toki näkee juoksun kotisivuilta, mutta mitäköhän se tarkoittaa käytännössä? Voiko sitä esim verrata Paloheinän hiihtolatujen profiiliin? Onko mäet jyrkempiä, pitempiä, loivempia, matalempia vai mitä? Entäs alusta, onko se kova pehmeä, karkea, sileä vai millainen?

Tuosta äskeisestä seuraa sitten viiminen kysymys. Pitäisi ostaa uudet juoksukengät. Pärjääkö Lidingössä normaaleilla maraton tyyppisillä kengillä vai pitääkö olla oikein maastojuoksukengät?

Toivottavasti tavoitan näin jonkun joka tuolla on käynyt ja pystyy minulle jotain vinkkiä antamaan.

terv. Harri

4 kertaa olen 15km kisan juossut, ja reitti on osittain sama kuin kolmenkympin matkalla. Kuten profiilista selviää, niin reitti on korkeuseroineen vaihteleva, jyrkkiä ja loivia nousuja ja laskuja. Reitti kulkee komeassa maisemassa ja tien/polun leveys vaihtelee nippa nappa kaksin juostavasta leveämmäksi. Pääasiassa 15km reitti on ollut poluilla, joskin mukaan mahtuu muutama kestopäälysteinen pätkäkin, mutta ne osuudet on olleet yhteensä alle 500 metriä. Porukkaa on juoksemassa yhtaikaisesti välillä liikaakin, joten tungokseen kannattaa varautua.

Kannustus reitin varrella on mahtavaa ja muitakin kuin ruotsalaisia kannustetaan, jopa omalla kielellä.

Kansallisuudet näkyy numerolapuista, joihin tulee juoksijan nimi sekä maan lippu. Palvelut pelaa todella hienosti ja mielestäni monen suomalaisen tapahtuman järjestäjän tulisi hakea oppia/ideoita juuri tästä tapahtumasta.

Kisassa luonnollisesti voittaja saa kultaisen mitallin ja perinteisen seppeleen, alle 2:15 (muistaakseni) juosseet saa hopeisen mitallin. Lopuille tulee pronssinen mitalli. Mitallit poikkeavat muiden kisojen vastaavista siten, että niiden takapuolella oleva kuva-aihe vaihtuu vuosittain, jonka vuoksi mitskuja on myöhemminkin kiva silmäillä.

Kisa-alueella on tapahtuman aikana myös messut, josta Adidaksen tuotteita saa varsin kohtuulliseen hintaan. Siihen liikkeeseen on eräskin 'kurnu' uponnut. Käteisestäkään ei toinna olla huolissaan, sillä olen nostanut sieltä rahaa pankkiautomaatista, joka oli kiinnitetty pakettiauton kylkeen(!).

Onnea kisaan, näillä näkymin juoksen itsekin tänä vuonna 30km kisan aikaisempien vuosien 15km sijasta.

Mä oon pari kertaa ollut mukana ja lähdössä tänäkin vuonna.

Reitti todellakin on vaihteleva eli paljon nousuja, laskuja ja mutkaa. Sellaisia pitkiä raskaita nousuja ei ole kuin oikeastaan yksi (Abborbacken). Vaikka mäet ovatkin pääasiassa "naurettavan helppoja", niin niitä piisaa koko ajan ja sellainen rynkytys syö jalat loppuun pirun nopeasti. Reitin pinta on hyvin juostavaa ulkoilutietä, joten juurakoita ja vaikeasti juostavaa maastoa ei pahemmin ole. Siinä mielessä maratontossu on ihan hyvä valinta reitille jos muuten pystyy sellaisilla juosta pidempää matkaa.

Maratonharjoitteluun tekisin muutoksia juoksemalla lenkkejä enemmän pururadoilla ja muilla Lidingöä muistuttavilla teillä. Esimerkiksi Paloheinän pururadat ovat juuri aika hyviä tähän tarkoitukseen. Suosittelisin myös muutaman pitkän lenkin juoksemista tällaisessa maastossa ennen kisaa. Pitkät mäkivedot myös palvelevat hyvin kisaan valmistautumista.

Reitillä on 3-4 isompaa - tarkoittaa tässä parinkymmenen metrin korkeuseroa ja sadan tai parin sadan metrin yhtäjaksoista nousua - ylämäkeä ja ne kaikki tulevat eteen vasta kun on juostu lähes 20 km. Ainoa todella legendaarinen on tosiaan Abborrbacken 25 km:n kohdalla, jossa nousua on yli 500 metriä, korkeuseroa 40 metriä ja jossa ylämäki on jyrkimmillään heti alussa. Sinne tullaan porukalla katsomaan ja hyväntahtoisesti ilkkumaan, kuinka tutuilla ja tuntemattomilla tahtoo mennä kävelyksi. (Minulle pahin on ollut kyllä Vattentornet kolmisen kilometriä myöhemmin, kun on jo luullut päässeensä rullaamaan maaliin.)

Unohtaisin punttitreenit, koska nillä hankittu voima on harvemmin kovin juoksuspesifistä. Viikon pääharjoituksena pitäisin mäkivetoja, jotka tekisin joka toinen viikko mahdollisimman pitkinä (4-6 x jossain 85+% HRmax tienoilla. kävelypalautuksin) ja joka toinen kovina, jyrkkinä ja lyhyinä (10-15 x 10-15 s, 3 min palautuksin, kaksi kilometriä reipasta tempovauhtia siihen päälle).

Pitkän lenkin tekisin mäkisessä maastossa ja siten, että reilun kymmenen minuutin välein tekisin sopivissa ylä- ja alamäissä 10 sekunnin spurtteja.

Last but not least, kuten yllä kokemuksen äänellä huomautettiin. reitillä pahinta eivät ole yksittäiset ylämäet, vaan se rynkytys toisiaan seuraavissa ylä- *ja* alamäissä. Etenkin tottumattomalle juuri alamäet voivat olla pahempia vauhdintappajia ja voikin olla syytä vahvistaa etureisiä erityisillä alamäkitreeneillä. Joillakin on myös hyviä kokemuksia "yliannoksesta" alamäkijuoksua eli toistuvista lihaskipua aiheuttavista alamäkivedoista 10-5 päivää ennen kisaa.

Kunniallisena ja realistisena tavoitevauhtina Lidingöön pidetään yleensä samaa kilometrivauhtia mihin pystyy maratonilla. Tämä ehkä antaa parhaan kuvan reitin raskaudesta - ja tietenkin maasto-. ja maantiejuoksun erosta.

PS Ecrossin sivujen klassiset harjoitusohjeet sopinevat mainiosti myös pidemmälle matkalle: http://ecross.fi/index.php?section=18

Muokattu

Dexalite ja Ultra-mailerin ohjeen on pantu korvan taakse. Hyviä vinkkejä molemmilta. Onneksi juoksu harjoitteluni on jo ennestään painottunut Paloheinän ulkoiluteille, eli jonkinlaista maastoa nyt kuitenkin. Pururataa vihaan, kun alusta on niin pehmeä eikä nuo jyrkimmät nousut siellä ole kyllä mitenkään miellyttäviä.

Dexaliten mäkivetoehdotusta rupean varmaan noudattamaan. Vaihdan vain nykyiset vetotreenini mäkivetoihin ja siirryn kävelypalautuksiin. Paloheinän täyttömäki antaa sopivat vaihtoehdot sekä tosi jyrkkään että pitempään ja loivempaan vetoon.

Tavoite tuonne on (ainakin vielä) vaatimaton 3h, vaikka maraton vauhti ohjaisi jonnekkin 2:40 alle.

• 3 months later...

On jäänyt kuittaamatta kuinka sitten kävikään...

Tavoitteeksi olin asettanut tuon 3h ja toisaalta game pläninä oli juosta alle 5:45 kilometrejä niin pitkään kuin mahdollista, vähintää ensimmäiset 20 km. Tuo toteutuikin aika hyvin, mutta sitten oli kyllä tuskaa. Lopun mäet olivat rankkoja ja hyytyminen tosiasia. Ainoastaan viimisten satojen metrien hurja loppukiri pelasti tavoitteeseen.

Kuinkakohan olisi käynyt ilman viikottaisi mäkivetoja? Itse kyselin aikaisemmin profiilista verrattuna Paloheinän seiskaan - on se paljon, paljon pahempi.

Distans Tid Plac 5,5 km 0.33.43 - 10 km 0.58.51 - 15 km 1.26.59 - 20,2 km 2.00.21 - 25 km 2.29.04 - MÃ¥l 2.59.37 5280

Distans Tid Plac 5,5 km 0.33.43 - 10 km 0.58.51 - 15 km 1.26.59 - 20,2 km 2.00.21 - 25 km 2.29.04 - MÃ¥l 2.59.37 5280

yhtä kaikki, tavoite saavutettu ja pulinat pois. Hyvä suoritus!!

Onhan tuossa vielä sekunteja vaikka kuinka paljon ennen kuin ollaan kolmessa tunnissa. Itelläni oli sama tavoite, johon pääsin ajalla 2:57:26.

Hauskaa on ollut seurata kuinka paljon loppusijoitukseni on elänyt kisan jälkeen. Sijoitukseni on seilannut 4857-4869 välillä sattuman varaisesti. Ihmettelen kuinka se on mahdollista chippi aikakaudella.

• 2 weeks later...

Distans Tid Plac

5,5 km 0.21.37 -

10 km 0.39.14 -

15 km 0.58.45 -

20,2 km 1.21.26 -

25 km 1.42.04 -

MÃ¥l 2.04.14 103

Tuli juostua ja hieno reissu oli. Tavoitteihin en ihan päässyt kun jäi tuo kahden tunnin raja alittamatta sekä myös 100 joukkoon pääsy oli liian lähellä. Olimme mukana myös viestissä ja siinä juoksin avausosuuden. Joukkueemme sijoittui siinä sijalle 7.