Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Miten jatkan harjoittelua flunssan jälkeen?

backlund
 Share

Recommended Posts

Olen juuri toipumassa n.1,5 viikon flunssasta.Tai en tiedä voiko ihan flunssasta puhua, kun ei ole ollut kuumetta.Huhtikuun loppupuolella oli edellinen flunssa ja se oli paljon pahempi ,olo oli voimaton. Töistä en nyt ole ollut pois ja ihan kohtalaisesti olen myös jaksanut.Tällä kertaa on ollut häiritsevää nuha, lima kertyminen kurkkuun ja kurkun karheus. Lenkillä en ole käynyt yli 1,5 viikkoon. Ajattelin ylihuomenna mennä kokeilemaan 4-6km kevyttä lenkkiä(juoksua ja kävelyä).Hcm lähestyy ja kysyn miten jatkan tästä eteenpäin, miten ajoitan todella pitkät lenkit ja kuinka monta ennen Hcm.ää?

Minulla on toiminut sellainen resepti, että teen pitkiä pitkiä lenkkejä kolme kappaletta ennen maratonia joka toinen viikko siten, että viimeinen niistä on kolme viikkoa ennen maratonia. Näin ollen ensimmäinen pitkä pitkä olisi tällä viikolla ja viimeinen hienäkuun viimeisellä täydellä viikolla. Minulla tuli myös juoksutaukoa ennen edellistä maratonia, ei tosin flunssan vaan jalkojen takia, mutta nämä pitkät pitkät lenkit yhdistettynä erityisesti maratonvauhtiseen harjoitteluun viimeisinä viikkoina toivat ihan siedettävän lopputuloksen (ks. allekirjoitus). Nyt kannattanee kuitenkin ottaa varovasti seuraavat pari päivää ja ehkä lyhentää tämän viikon pitkää lenkkiä ja välttää kovempia harjoituksia tällä viikolla. Mutta sitten, kun oireita ei enää ole, niin takaisin normaaliin rytmiin vain.

Sama vaiva täällä. Päivän aikana kurkkutuskan unohtaa, kunnes illalla ja aamua kohti se pahenee. Kuumetta ei ole, en ole allergikko, juoksu ei kulje. Sykkeet vetäisee korkealle heti kun lähtee lönkyttämään, ihme tauti. Huomenna työterv lääkärille ja aion aukaista kurkkua ja tohtori saa vilasta. Pitkään on kestänyt, pari viikkoa.

Tätä on tullut tässä myös mietittyä voisiko "flunssassa"kyse olla siitepölyallergiasta. Toukokuun loppupuolella tuntui olevan myös tukkoisuus oireita joihin otin zyrteckkiä omatoimisesti ilman lääkärin määräystä ja se jonkin verran auttoi, mutta lääke myös väsytti. Pari viikkoa oli tässä myös oireetonta aikaa. Forssan puolimaran jälkeen alkoi nämä oireet,joista aikaisemmin puhuin. Kurkku oli karheena jo pari päivää ennen kyseistä juoksua, joten saatoin tehdä virhearvioinnin kun osallistuin juoksuun.

Sama vaiva täällä. Päivän aikana kurkkutuskan unohtaa, kunnes illalla ja aamua kohti se pahenee. Kuumetta ei ole, en ole allergikko, juoksu ei kulje. Sykkeet vetäisee korkealle heti kun lähtee lönkyttämään, ihme tauti. Huomenna työterv lääkärille ja aion aukaista kurkkua ja tohtori saa vilasta. Pitkään on kestänyt, pari viikkoa.

Toukokuun lopulla oli viiden päivän kuumeilutauti. Siitä parin viikon päästä tuli flunssa, joka aiheutti kymmenen päivän juoksutauon. Tällä viikolla olen jo yrittänyt aloittaa uudelleen juoksua, mutta kun ei kulje! Eilenkin jo 20 minuutin juoksun jälkeen loppui ihan totaalisesti veto. Sykkeet ei nousseet mitenkään merkittävästi, mutta ei jaksa. Oli pakko kävellä. Tuo flunssa on muuten parantunut, mutta minullekin on jäänyt kurkkukipu, joka ei meinaa parantua. Onkohan nyt niin, että yksinkertaisesti toipuminen on vielä kesken. Kahden viikon päästä olisi maraton, joten ei hyvältä näytä :embarassed:

Kuukausi sitten kuvittelin vielä olevani varsin hyvässä kunnossa.