Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Sign in to follow this  
Amatöörihölkkääjä

Maratonaikojen kehitys

Recommended Posts

Pasin sivulta taisin joskus lukea viisauden

'Joka tahtoo keksii keinot, joka ei tahdo keksii selitykset.'

Jep, Pasikin aloitti yli neljän tunnin maratoneilla, mutta kun sinnikkäästi juoksi maratoneja lähes viikoittain, niin meni useasti alle kolmen, parhaimmillaan 2.52. Enkkakin taisi tulla vasta syksyllä mm. ensimmäisen 100 kilometrin kisan jälkeen...

Eli jos oppikirjasysteemit eivät toimi, niin ainahan voi kokeilla räväkämpää lähestymistapaa. :thumbsup: (Vaikka en itse aiokaan kokeilla.)

Sitä ennen naiset haki kaivosta vedet ja puut liiteristä ja sytytti tulet ja siinä sivussa hoiti mukulat ja kitki kasvimaat ja mahassa saattoi olla jo seuraava.

---klip---

Laiskuutta se vain on ja mukavuudenhalua.

Olet ihan yhtä laiska ja mukavuudenhaluinen kuin ihmiset aina ennenkin.

Vanhankansan naiset eivät tehneet noita hommia ahkeruuttaan, vaan siksi että muuten oli perkeleen kylmä eikä talossa mitään juotavaa. Kasvimaat piti hoitaa, että sai syötävää, ei siksi että oli ylimääräistä tarmoa purettavana. Ihmisen näyttää "ahkeralta", jos on tarpeeksi motivoitunut. Kylmä, jano ja nälkä ovat aika pirun tehokkaita motivaattoreita.

Välitön mukavuus kiinnostaa nykyään, ja kiinnosti silloin. Silloin vaan olotila muuttui epämukavaksi lähes välittömästi, jos sattui laiska päivä kohdalle. Nykyään mukavuutta on tarjolla vähemmällä vaivalla, joten ei tarvitse istuttaa mukuloita turpeeseen seuraava mahassa.

En halua jänkätä, mutta asiaa havainnollistaakseni jatkan tuota kuvausta. Autokoulussa opetettiin, että syynä eivät ole olosuhteet vaan liian suuri tilannenopeus (muita mahdollisia syitä olisivat esim. alkoholin vaikutuksen alaisena oleminen, väsymys yms. mutta otan tässä vain yhden päättelyhaaran esimerkiksi). Edelleen voidaan kysyä miksi? Liian suureen tilanne nopeuteen voisi olla syynä esim. kiire (muita syitäkin taas on, mutta käsittelen vain yhden tässä, kuten seuraavissakin kysymyksissä). Sitten voidaan taas kysyä miksi? Kiireeseen voisi olla syynä se, ettei lähtenyt ajoissa liikkeelle. Miksi? No, töissä meni myöhään. Miksi? Koska pomo halusi teettää ylitöitä. Miksi? Koska projekti oli myöhässä aikataulusta? Miksi? Koska aikataulussa ei oltu otettu huomioon erään toimituksen myöhästymistä? Miksi? jne.

Pointtini on se, että MIKSI voidaan kysyä lähes äärettömän monta kertaa peräkkäin. Kenellekään ei ole selvä, missä vaiheessa vastaus sinulle kelpaa ja miksi. Jos ilmaisisit sen tarkemmin, niin asiallista keskustelua voitaisiin käydä.

Tästähän keskusteluissa onkin kyse !

Keskusteluhan loppuu sitten kun kukaan ei jaksa enää keskustella aiheesta oli vastaus löytynyt tai ei. Monesti mulle vastaukseksi riittää asian pohdinta mahdollisimman monelta näkökannalta.

Moni täällä on lähtenyt purkamaan kysymystä subjektiivisista lähtökohdista. Tällöin rajataan jo heti vastausvaihtoehtoja.

Mitä muita kuin subjektiivisia lähtökohtia on sitten sille, että ihminen päättää juosta maratonin? Tai sille, että hän sitten myös tekee sen?

Ja tietyntyyppisellä subjektiivisuudella on kysymykseen myös vastausta peräänkuulutettu, mikä tietenkin sopii tähän motiivirakennelmaan.

Tässä vielä kaikille avoin kysymys:

Onko 2:30:n maratonaika parempi kuin 5:30:n maratonaika? Selitä.

Kun verrataan itse suoritusta niin onhan toki.

Kaikille on varmaan selvää että juoksussa pyritään juoksemaan tietty matka mahdollisimman nopeasti. Miksi näin on ja onko se riittävä peruste suorituksen arvioimiseen onkin toinen juttu.

Ehkä yksinkertaisin määre on paras eli jos otettaisiin huomioon muita seikkoja menisi kisojen tulosliuskojen julkistamiseen vuosia eivätkä ne sittenkään tyydyttäisi ketään.

Itse en pidä kovasti muiden seikkojen spekuloinnista suoritukseen koska ne ovat hyvin subjektiivisia ja jokainen ihminen arvostaa eri asioita eri tavalla. Tuloksen syntymiseen muut seikat tietysti vaikuttavat ja siltä kantilta niitä voi käydä läpi, mutta ei niillä saisi eri henkilöiden juoksemia tuloksia verrata keskenään. Se ei olisi oikeudenmukaista kenellekään.

Tästähän keskusteluissa onkin kyse !

Keskusteluhan loppuu sitten kun kukaan ei jaksa enää keskustella aiheesta oli vastaus löytynyt tai ei. Monesti mulle vastaukseksi riittää asian pohdinta mahdollisimman monelta näkökannalta.

Kyllä minä tuon ymmärrän. Minulle vain tuli käsitys, että sinulle kelpaavat tietyt vastaukset, mutta toiset eivät. Tulee vain ajatus, että sinulla on jokin taka-ajatus, jota haet, ja että ne vastaukset jotka tukevat tuota taka-ajatusta sinä hyväksyt ja muita et. Olisi reilua sanoa suoraan, mitä oikeasti ajattelet.

Kaikille on varmaan selvää että juoksussa pyritään juoksemaan tietty matka mahdollisimman nopeasti.

Ei tämä ihan niin selvää ole. Jollekin se tavoite voi esimerkiksi olla hölkätä maraton läpi mukavuusalueella. Miksi tämä olisi huonompi tavoite kuin mahdollisimman kova aika?

Ei tämä ihan niin selvää ole. Jollekin se tavoite voi esimerkiksi olla hölkätä maraton läpi mukavuusalueella. Miksi tämä olisi huonompi tavoite kuin mahdollisimman kova aika?

On myös ihmisiä, joilla on tavoitteena juosta vuodessa mahdollisimman monta maratonia, ajasta niinkään välittämättä tai joillakin on tavoitteena juosta 100 maratonia ennen kuin aika jättää.

Kyllä minä tuon ymmärrän. Minulle vain tuli käsitys, että sinulle kelpaavat tietyt vastaukset, mutta toiset eivät. Tulee vain ajatus, että sinulla on jokin taka-ajatus, jota haet, ja että ne vastaukset jotka tukevat tuota taka-ajatusta sinä hyväksyt ja muita et. Olisi reilua sanoa suoraan, mitä oikeasti ajattelet.

Ei minulla ole mitään taka-ajatuksia. Eihän minulla ole senttiäkään tässä kiinni, kuten vaikkapa futismatsin tulosveikkauksessa.

Monesti haen lisää perusteluja tai ideoita. Todella hienot ajatukset löytyvät useimmiten vain kovasti yrittämällä.

Lueppa kirjoitukseni loppuun niin huomaat että vastasin jo tähän. Tämä alkaa olla jankkaamista.

Kuten aiemmin jo kirjoitinkin keskustelen aiheesta niin kauan kuin aihe jaksaa kiinnostaa.

Eiköhän tässä tullut riittävän monta näkökulmaa esille joten siirryn kuunteluoppilaaksi enkä enää kommentoi asiaa.

Lueppa kirjoitukseni loppuun niin huomaat että vastasin jo tähän. Tämä alkaa olla jankkaamista.

Kuten aiemmin jo kirjoitinkin keskustelen aiheesta niin kauan kuin aihe jaksaa kiinnostaa.

Eiköhän tässä tullut riittävän monta näkökulmaa esille joten siirryn kuunteluoppilaaksi enkä enää kommentoi asiaa.

Luin kyllä tuon kirjoituksen, mutta käsitin asian taas toisella tavalla. Puhuit muista seikoista, jotka vaikuttavat tulokseen ja että niitä ei voi ottaa huomioon järkevästi, joten oletin, että edelleen pidät sitä aikaa tai ylipäätään suorituksen arvioimista toisten suhteen tärkeimpänä mittarina.

Minun oli tarkoitus havainnollistaa erilaisia suhtautumistapoja juoksemiseen. Toinen juoksee, koska haluaa mahdollisimman hyvän ajan. Ja toiselle aika ei ole tärkeä, vaan esimerkiksi se, että hän ylipäätään juoksee maratonin läpi. Tälle jälkimmäisellekin olisi mahdollista juosta paljon parempi aika, mutta hän ei halua. Hän ei keksi mitään tekosyitä, hän ei huijaa itseään, eikä toisia, mutta häntä ei vain kiinnosta juosta kovempaa. Tämä oli se, mitä yritin sanoa tuolla kysymykselläni.

Mutta ilmeisesti tässä on taas kyse siitä ilmiöstä, mihin olen joskus aikaisemminkin törmännyt, että toisen ihmisen ajatukset pyörivät vain niin eri rataa, että keskustelusta ei tahdo tulla mitään. Eli en aio jatkaa aiheesta sen enempää minäkään.

Kovempi parempi? Olen juossut noin 3h maratonin ja päässyt tavoitteeseen, jonka jostain tyhjästä sain päähäi juosta. Pääsisinkö kovempaa? Totta pirussa. Mutta miksi se pitäisi juosta kovempaa? Voitko Prefontaine kertoa miksi vaikka minun pitäisi juosta maraton kovempaa?

Kaikella on hintansa. Myös maratonjuoksun omaa ennätystä metsästäessä tullaan ennen pitkää tilanteeseen, että ajan parantaminen vaatii jostain luopumista. Minulla 3h onnistui luopumalla hetkeksi mukavuudenhalusta. 2.55 vaatisi vähän enemmän pitkäjänteisyyttä, jolloin joutuisin luopumaan liiasta impulsiivisuudesta. 2.50 vaatisi kaikkien muiden harrastusten täydellistä lopettamista. 2.45 vaatisi jo että joutuu uhraamaan perhe elämästäni paljon enemmän aikaa itsekkääseen juoksemiseen kuin tällä hetkellä käytän. Listaa voi jatkaa vaikka miten pitkälle ja jokainen voi laittaa tavoiteaikansa ja vaadittavien uhrausten listan tilalle jotain sellaista mikä osuu itselle paremmin. Ilmaiseksi nuo minuutit eivät kuitenkaan tule.

Enemmän tai nopeammin ei ole aina parempi. Maratonin tapauksessa minulle 3 h voi hyvinkin olla minun oman elämäni sankaruuden mitta ja voin kelliskellä tulokseni kanssa ihan tyytyväisenä. Minulle se on parempi kuin 2.45. Joku kutsuu sitä valheessa elämiseksi. Ei tässä ole mitään oikeaa totuutta olemassa on olemassa vain valintoja. Jos ei ole olemassa yhtä oikeaa totuutta ei ole silloin sitä valhettakaan. Prefontaine minun puolesta takaisin kivirekensä, jota on ollut sysäämässä muiden niskaan.

Jollekkin toiselle tuo oman elämän sankaruus voisi hyvin osua 4 tunnin kohdalla, mutta silti väkisin pusketaan vaan kohti kovempaa aikaa koska niin se vain pitää tehdä. Kaikki muutkin tekee niin joten itsensäkin on pakko...

Maraton voi vaatia uhrauksia. Onneksi se myös antaa jotain. Kyse on se oikean tasapainon löytämisestä ja pahoin pelkään että yhtälailla myös tuolla 5 h ja 4 h kerhossa joskus mennään uhraamaan paljonkin niitä minuutteja nipistellessä eikä tuo ole vain alle 3 h maratoonarien yksinoikeus. Se juokseminen on jokaisella riippuvainen myös "kaikesta muusta". Elämä ei ole vain sinä ja maraton. Ainakaan toivottavasti ei ole.

Olkaa hyvät ihmiset omien elämienne sankareita, mutta älkää vaan luulko että autuus ja onni tulee tai menee minuuttien mukana. Ne minuutit ovat turhuutta. Tavoitteet, niiden saavuttaminen, epäonnistumiset, niistä oppiminen, juoksu ja siitä nauttiminen. Siinä on jotain mistä kilvoitella. Minuutit ovat turhuutta.

Muokattu

Kovempi parempi? Olen juossut noin 3h maratonin ja päässyt tavoitteeseen, jonka jostain tyhjästä sain päähäi juosta. Pääsisinkö kovempaa? Totta pirussa. Mutta miksi se pitäisi juosta kovempaa? Voitko Prefontaine kertoa miksi vaikka minun pitäisi juosta maraton kovempaa?

.

En minä ole koskaan ollutkaan sitä mieltä että ihmisten PITÄISI juosta kovempaa kuin ovat juosseet. Onkos tämä nyt niin vaikea käsittää. ?

Mutta nyt Pre vaikenee muutamaksi viikoksi ja lähtee kalaan.

Hyvää kesänjatkoa kaikille ja pitäkää itsestänne huolta.