Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Tankkausta puolikkaalle vai ei?


Hämeen hidas
 Share

Recommended Posts

Onkohan tämä sellainen aihe että ollaan tukkanuottasilla? Mutta pakko laittaa tuo kysymys, sillä en oikein tiedä miten tekisin. Eli lauantaina on ensimmäinen puolikas Turun Paavo Nurmi-tapahtumassa, ja lähinnä mietityttää tuo lupailtu helle. Eli mitä mun tarvisi ottaa huomioon tällä viikkoa valmistautuessani koitokseen.

Taustoista sen verran, että kunto on keskinkertainen ja aikaa en lähde tavoittelemaan. Lähinnä hölkkään koko matkan, kuulostelen ja hinkkaan rauhallisesti:hali_knuffl_rein:. Juoksua olen harrastanut pari vuotta, mutta kokemusta tuollaisesta puolimaratonista ei ole. Ikinä en ole tankkaillut ja pitkällä lenkilläkin olen litkinyt vain vettä.

Eli, pitäisikö tässä alkaa lipittämään dexalia vai riittääkö pelkkä pasta? Ja toinen juttu, miten tuon helteen kanssa toimitaan? Juodaan tietysti enemmän, mutta pitäisikö niitä suolatabuja nappailla jo pohjille? Vichy, auttaako lainkaan asiaa?

Kyseleepi Hämeen hidas :-)

Link to comment
Share on other sites

Hyvä kysymys, itse olen samoja asioita miettinyt ja juuri tuo sama puolikas olisi edessä (elämäni ensimmäinen, toivottavasti ei viimeinen).

Luvattu kuumaa - siis hellettä jota vihaan juostessa yli kaiken ja joka normaalioloissakin vie veteläksi niin miten ihmeessä selviän 21 km:stä juosten???? Kauhistuttaa suorastaan.

Päähine? Tankkaus (ruoka + juoma) ?

Link to comment
Share on other sites

Itse olen tankannut jokaiselle puolikkaalle ja tulen niin tekemään jatkossakin. Maltoa ja hiilaripitoista syömistä. Jos kipaisee puolikkaan 1,5 tuntiin, niin tankkausta ei varmaankaan tarvitse, mutta jos todennäköinen puolikkaaseen kuluva aika on lähemmäksi tuplat, niin ei siitä tankkauksesta ainakaan haittaa ole. Palautuminen alkaa nopeammin, jos ei vedä itseään aivan piippuun. Siis jos aikoo tehdä puolikkaan jälkeenkin jotain joskus....

Link to comment
Share on other sites

Paljonka pitää juoda? 2 litraa/3 litraa/vrk? vettä? urh.juomaa? kiisseleitä?

vai kaikkea mahdollista? Uskaltaako paljon juoda varsinaisena juoksupäivänä?

Joku kokeneempi juoksija nauvoi minua aikanaan sanomalla, että niin paljon on juotava, että elimistöstä poistuva neste on väritöntä ja hajutonta. Tuota neuvoa olen itse pyrkinyt noudattamaan.

Link to comment
Share on other sites

Joku kokeneempi juoksija nauvoi minua aikanaan sanomalla, että niin paljon on juotava, että elimistöstä poistuva neste on väritöntä ja hajutonta. Tuota neuvoa olen itse pyrkinyt noudattamaan.

Samaa ohjetta olen minäkin noudattanut. Lisäksi tsekkailen vähän sitäkin, koska juoksun jälkeen täytyy käydä eka kerran veskissä. Jos ei tarvetta ole suunnilleen normaalilla välillä (= tosi usein), niin keho on kuivunut ja juomisesta tarvitsee erityisesti huolehtia - jos siitä nyt muutenkin pitää huolehtia, myös juoksun jälkeen.

Tuo pari litraahan on suositeltu määrä normaalistikin eli ainakin enemmän kuin sen joisin ja juonkin. Tuo kisapäivänä juominen lienee vähän yksilöllinen juttukin. Itse olen juonut kohtuullisesti ja vaihtelevalla menestyksellä olen joutunut käymään juoksun aikana veskissä tai sitten ei. Välillä nesteet on imeytyneet hyvin ja välillä sitten taas huonosti. Tuolta osin säätö on vielä menossa. :undecided: Nyt olen pitkiksillä vaihtanut urkkajuoman pelkkään veteen - harjoituksen vuoksi. Samoin olen syönyt lähempänä juoksemaan lähtöä, mitä sillä harjoittelulla tavoittelen on vielä epäselvää, mutta ihan kivasti on sujunut niinkin.

Muokattu
Link to comment
Share on other sites

Eli juoda pitää kovasti. Okei. Entäpä sitten nämä suolatabletit, kävin juuri apteekista hankkimassa putelin niitä. Pitääkö niitä nappasta vasta siinä juoksun aikana vai ennen sitä? Ja kuinka paljon, riittääkö yksi tabu?

Maratonilla otan suolatabuja varmistaakseni, että matkalla nautittu neste imeytyy. Käytännössä luokkaa 15 km välein. Jos nyt vaikka olettaa, että puolikkaan matkalla viihdytään 2.5 h, ehkä 50 min välein yksi tabu eli kahdella tabulla.

Sama tietysti kuin kaikessa muussakin. Kokeile pitkiksillä, mitä kroppasi sanoo, kun nappaat suolaa.

Link to comment
Share on other sites

Minulla ihan sama tilanne, eka puolikas (ja ylipäätään yli 15 km pitkä juoksulenkki!) edessä lauantaina täällä Turussa!

Nesteytyksen kanssa onnistuminen tuntuu melkoiselta haasteelta.. Jos koko aamun lipittää vettä, ei ehdi muuta kuin juoksemaan vessassa (no, hyvää verryttelyä kai se on!) ja varsinkin jos juuri ennen lähtöä juo, saa vatsan hölskymään. Toisaalta kuivuminen kai on suurempi ongelma ja riski, joten ei kai tässä muu auta kuin juoda niin paljon kuin pystyy - myös itse juoksun aikana...

Kaikille tsemppiä lauantain koitokseen - on kyllä kiva lähteä aurinkoista päivää viettämään sateisen juhannuksen jälkeen!

T: Leenu

Link to comment
Share on other sites

Joku kokeneempi juoksija nauvoi minua aikanaan sanomalla, että niin paljon on juotava, että elimistöstä poistuva neste on väritöntä ja hajutonta. Tuota neuvoa olen itse pyrkinyt noudattamaan.

Sama täällä, mutta suolojen saantia pitää tarkkailla kun paljon nesteillä läträä. Tietysti puolikkaalla ei niin tarkkaa ole.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy