Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Neuvoa kaipaava

Siida
 Share

Recommended Posts

Olen 45v nainen ja juossut parin vuoden ajan säännöllisesti. Nyt olen harjoitellut kerran viikossa pitkiä lenkkejä ja keskisyke 15- 20 km matkoilla on 153 eli 13-14 menee alle 150 ja sen jälkeen nousee, jos menen alle 150 vauhti todella hidasta. Tarkoitus on juosta puolikkaita 3 tämän kesä/ syksy aikana. Miten muilla " hölkkääjillä" pulssitaso elää loppumatkasta?

Mitkä geelit aiheuttavat vatsavaivoja yleisemmin ja missä vaiheessa kisaa ajatellen geelit kannattaa ottaa? Yleensä näläntunnetta koen 15 km jälkeen. Apua kaipaava aloittelija.

• 2 weeks later...

Aika korkealla sykkeellä teet pitkät lenkit (ellei tarkoituksesi ole tehdä kovempaa reeniä) mutta jos harjoittelet peruskestävyyttä niin vaikka kävelyä mukaan, jotta saat sykkeet pidettyä matalempana..menee muuten liian kuluttavaksi harjoitukseksi.

Väittäisin ettei puolimaratonilla tarvitse geelejä (paitsi riippuu tietysti suorituksen kestosta). Itse en ainakaan ole tarvinut, en edes kolmen tunnin kestävässä maastokisassa. Urheilujuomalla olen pärjänyt, mutta nämäkin yksilöllisiä. Geelit ainakin minulla tekevät pahan olon ja mahan sekaisin eli niitä kannattaa testata ennen kisaa jos meinaa sellaisia käyttää (itsehän en testannut ja vetäisin kesken kisan geelin ja oksensin hetken päästä..) Itse siis suosin nestemäistä energiaa.

Olen 45v nainen ja juossut parin vuoden ajan säännöllisesti. Nyt olen harjoitellut kerran viikossa pitkiä lenkkejä ja keskisyke 15- 20 km matkoilla on 153 eli 13-14 menee alle 150 ja sen jälkeen nousee, jos menen alle 150 vauhti todella hidasta. Tarkoitus on juosta puolikkaita 3 tämän kesä/ syksy aikana. Miten muilla " hölkkääjillä" pulssitaso elää loppumatkasta?

Mitkä geelit aiheuttavat vatsavaivoja yleisemmin ja missä vaiheessa kisaa ajatellen geelit kannattaa ottaa? Yleensä näläntunnetta koen 15 km jälkeen. Apua kaipaava aloittelija.

Et kertonut viestissäsi, mikä on maksimisykkeesi. Vaikuttaisi kuitenkin siltä, että saisit hieman hidastaa pitkien lenkkien vauhteja, jotta syketaso pysyisi alempana.

Olen kutakuinkin saman ikäinen kuin Sinä. En ole koskaan juoksulenkillä tarvinnut mitään geelejä enkä urheilujuomia. Kuumalla kelillä pelkkä vesi on riittänyt. Olen juossut muutaman puolimaratonin ja nekin olen juossut veden turvin. Jos on ollut kuuma, olen juonut 4-5 km:n välein. Viileämmällä kelillä on riittänyt vähempi juominen.

Pitkillä lenkeillä ei ole tullut nälän tunnetta, mikäli olen syönyt normaalisti. Talven pitkillä 4-5 tunnin hiihtolenkeillä olen toki pitänyt eväitäkin mukana, mutta en ikinä juostessa. En ole koskaan juossut yli kahden ja puolen tunnin lenkkejä, joten lisäenergian tarvetta ei ole ollut.

Joskus on kylläkin käynyt niin, että olen lähtenyt valmiiksi nälkäisenä lenkille (siis ruokailusta on kulunut liian pitkä aika) enkä ole sen vuoksi jaksanut juosta kunnolla.

Jos sykkeet nousevat treenin loppupuolella samalla vauhdilla, se on yleensä merkki siitä, että mennään liian kovalla vauhdilla. Jotta syketasosta voisi arvata mitään, pitäisi tietää, kuten edelliset jo kyselivät, maksimisykkeesi.

Jollet sitä tiedä (ja et mäkivedoilla tms. ole valmis sitä kaivamaan esille), perusohje on: pitää pystyä puhumaan helposti. Kokeile juostessa puhua pitkiä lauseita; jos joudut hengittämään väärässä kohdassa normaaliin puherytmiin verrattuna, menet liian kovaa.

Vatsan reagoiminen geeleihin on yksilöllistä ja niitä on vain kokeiltava pitkiksillä. Jos geelejä päätät ottaa, niin yksi ennen starttia ja sitten ehkä 45min-1h välein. Kuten edellisetkin jo mainitsivat, en myöskään käytä geelejä puolikkaalla. Ne ovat maratonin hupia.

En ole varma paljon mulla syke nousee nestehukan myötä. Juon eri tapahtumissa eri määrän, enkä ole pitänyt lukua. Käytän sykemittaria lähinnä "vahinkojen tarkastukseen jälkikäteen". Kilpailunaikaiset päätökset pitäisi pystyä tekemään tuntemuksiin luottaen. Jos on nestehukkaa, on ihan normaalia että syke kiipeää pari pykälää (eng. cardiac drift).

Kannattaa vaan kokeilla mikä geeli toimii. Vatsan asioissa on niin suuret yksilölliset erot. Itse käytän vain urheilujuomaa sekä puokilla että maratoneilla. En koe erityisen pahaa nälän tunnetta, vaikka aamupala syöty 8h ennen lähtöä, ja yksi banaani 5h ennen lähtöä. Noita ruokailuja ennen on tankkaus tehty myös huolella. Tarkoitus vaan on että lähdössä ei ole "ylimääräistä mukana". Mulla on yleensä lähtöviivalla energiajuomapullo. Jos on ennätysyritys, niin siitä 2 desilitraa juuri ennen lähtöä, ja pullo pois. Jos rennompi setti, niin sitten otan pullon mukaan.

Minulla on ollut koko juoksuharrastukseni ajan tuollainen sama ongelma eli näläntunne tulee helposti niin kilpailuissa kuin lenkeilläkin tai muissa pitkissä suorituksissa (vaellus, suunnistus, hiihto).

Geelejä en ole kokenut tarpeelliseksi tai en saa niistä sitä mitä haen eli lähinnä siis "vatsantäytettä". Minulla on todettu tähystyksessä iso mahalaukku ja siitä kai tuo näläntunne johtuu eli se kaipaa jotain täytettä. Itse teen yleensä niin ennen kisaa, että syön kunnon aamupalan, kahvia, puuroa, voileipää - mukaan sitten esim. jogurtti, jos siis kisa on esim. iltapäivällä ja sen syön esim. tuntia ennen kisaa. Kisassa aina urheilujuomaa ja jos olis kysymys vaikka maratonista tai erittäin pitkästä lenkistä niin kyllä pitää olla jotain vatsantäytettä matkan varrellakin (patukka, banaania tms.)

Hyvä aamupala puuron kera on kyllä kaiken perusta!

Jos haluat nauttia geeliä niin voit ottaa ensimmäisen geelin esim. vartin ennen lähtöä ja sitten säännöllisin väliajoin. Kokeilla kannattaa kuitenkin ensin ihan tavislenkillä niiden käyttöä.

Hyvä aamupala puuron kera on kyllä kaiken perusta!

.

Tähän ei ole mitään lisäämistä ;)

Ja joskus sanottiin että nälkäinen koira ajaa parhaiten. Siis ittellä on varmaan isomahalaukku myös koska noin 1h ruokailun jälkeen alan tuntea nälän tunnetta. Ja annokset on ihan tarpeeksi isoja. Omat parhaat lenkit on tullu pienessä nälän tunteessa. Ja nyt kun olen ollu lomalla, niin 90% lenkeistäni olen juossu aamulla (perhesyistä ;=) ). Herään 30-45min ennen lenkkiä ja otan 1-2kupppia kahvia ja pienen leivän+kiisseliä ja lähen köpöttelemään. Lenkin jälkeen sitten skylihmeen tapaan tukeva aamiainen. Aamulenkkiä edeltävänä iltana syön pikkusen tukevamman iltapalan.