Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Kesälla maalla vai kaupungissa?

nedflanders
 Share

Recommended Posts

Osalle meistä voi olla ahdistavaa olla kesällä kaupungissa ja sen tähden pae-

taan pois maalle mökille tai muihin paikkoihin. Haetaan se rauha, hiljaisuus

jota ei voi mielestään kokea kaupungissa. Mutta on myös sellaisia jotka viihty-

vät kesälläkin kaupungin hyörinässä, vilskeessä eikä heidän tee mieli hyttys-

ten ja muiden ahdistavien luontokappaleiden sekaan.

Itse asun kaupungissa, Turussa. En omista mökkiä mutta voin vierailla parhaan ystäväni mökillä Pohjanmaalla jos haluan, usein niin teenkin. Viihdyn

kesällä sekä maalla että kaupungissa, en ole tässä suhteessa asiasta musta/

valkoisesti ajatteleva. Molemmissa on mielestäni etunsa..

Miten on teillä muilla? Kesä ehdottomasti maalla luonnonrauhassa, ehdoton

kaupunkilaisuus vai vähän sekäettä? Moniko matkustaa etelän rannoille?

Tämä on hassu kysymys niille, jotka jo valmiiksi asuvat maalla!

Itse olen asunut nyt pian kaksi vuotta täällä Helsingissä eikä tulis kyllä mieleenkään mennä maalle kesää viettämään. Sitä riitti 47 vuotta ja siinä oli kyllä enemmän kuin tarpeeksi. Mielestäni suurin osa ihmisistä on joko mökki-ihmisiä tai ei sitten ollenkaan mökki-ihminen. Eihän siellä olis mitään tekemistäkään. Kaupungissa sitä tekemistä sen sijaan riittää vaikka millä mitalla. Mukava täällä on asua eikä kesänvietossakaan ole mitään moittimista!

ps. voi toki olla että jo vuoden päästä tai loppukesästä minusta on tulossa jo kelpo vauhtia mökki-ihminen jahka se mökki siellä nousee...

Nyt on menossa elämäni toinen kesä Helsingissä. Viime kesänä ei ollut lomapäiviä mitä käyttää, mutta tänä kesänä on tiedossa ah, niin odotettu kesäloma. Mielelläni vietän kesän pk-seudulla. Helsinki on vielä aika tuntematonta aluetta minulle, joten olen suunnitellut viettäväni useamman päivän, kun otan aamulla fillarin alle ja lähden kiertämään kaupunkia, katselen ihmisiä, kiertelen, syön ulkona ja palaan illalla kotiin.

Kesä maaseudulla, propsit ja slopsit:

- hyttyset, paarmat, mäkäräiset ja muut pistävät, purevat tai muuten vain häiritsevät ötökät

+ hiekkatiet, vanhat rakennukset, rento meininki :)

- kun hiljaisuudesta ja rauhasta on saatu tarpeeksi, niin mitäköhän sitä sitten tekisi?

+ muutos totuttuihin rutiineihin

+ rantasauna + kesäilta + uinti järvessä

Kesä kaupungissa, propsit ja slopsit:

+ aina löytyy jotain tekemistä

+ myös kaupungista pääsee metsään varsin pienellä vaivalla

- omaa rauhaa voi toisaalta joutua hakemaan aika kaukaa

+ palvelut toimivat kesälläkin

+ turistit

- turistit

No, tähän on helppo vastata - eihän kaupunki oikeasti ole ihmisen paikka asua? :conf:

Asun vähän sivussa tyypillisen itäsuomen kunnan taajaman keskustasta, oikeastaan aika maalla siis, ainakin kaupungista katsottuna.

Täältä ei ole kiirettä pois kesälläkään. Mökkiläiset ja turistit tuovat sopivasti vaihtelua hiljaisempaan talvikauteen, lenkkipolut kutsuvat ja vene odottaa peräprutku valmiina rannassa, kalavehkeet viritettyinä vajassa. Liikenteen melua ei kuulu kuin satunnaisista moottoripyörän ulvottajista kauempaa.

Kaupungissa on tähän verrattuna liikaa "tyylikkäitä" city-ihmisiä, jotka leijuvat jossain normaalin ihmisyyden yläpuolella, tai moniongelmaisia syrjäytyneitä. Maalla molempia on vähemmän. Sorry kärjistys, mutta viihdyn maalla paremmin kesät, talvet. Kaupungissa voi aina käydä, mutta haluan mahdollisimman nopeasti pois.

Edit: Ei minulla ole mitään kaupunkilaisia vastaan :) Ystäviä löytyy niin maalta kuin kaupungista.

Muokattu

Mie vietän maalla loman kun asun maalla. Ja eipä kai se tuo lähikaupunkikaan suurimman osan mielestä mikään kaupunki edes ole. Joten kun me mennään kaupunkiin niin aika maalaista se sekin touhu on.

Ei ole vielä koskaan aika käynyt lomalla pitkäksi maallakaan. Hommaa on aina sen verran, että ei kovin ehdi oikosenaan maata. Aika kuluu siinä sivussa.

Kovin kauas en viitsi vimpuloiden kans yksin lomalla lähteä. Miehen kans kun vietetään lomat eri aikaan. Ja kuulemma jäsen Pietarin mukaan ei kannata samaan aikaan viettäkään kun se on suora tie avioeroon ja riitelyyn. Olin kyllä ajatellut, että ensi vuonna voisi jo siirtää lomaa sillai, että koko perhe saisi olla yhdessä kun pienimmätkin on jo niin isoja, että pärjäävät ilman äidin hellää hoivaa. Mutta niin kovasti alkoi pelottaa tuo ennuste ja säälittää tulevat avioerolapset, joita riepotellaan kahden kodin välillä, että ajattelin jatkaa käytäntöä ja lomailla lasten kanssa yksin ja mies yksin lasten kanssa.

Lomakuukausista elokuu on paras maalla. Pääsee marjaan.

Ai niin. Kalalla on täälläkin istuttu, mutta saalis on aika vaatimaton. Muutama särki on vasta ongittu.

Kovin kauas en viitsi vimpuloiden kans yksin lomalla lähteä. Miehen kans kun vietetään lomat eri aikaan. Ja kuulemma jäsen Pietarin mukaan ei kannata samaan aikaan viettäkään kun se on suora tie avioeroon ja riitelyyn. Olin kyllä ajatellut, että ensi vuonna voisi jo siirtää lomaa sillai, että koko perhe saisi olla yhdessä kun pienimmätkin on jo niin isoja, että pärjäävät ilman äidin hellää hoivaa. Mutta niin kovasti alkoi pelottaa tuo ennuste ja säälittää tulevat avioerolapset, joita riepotellaan kahden kodin välillä, että ajattelin jatkaa käytäntöä ja lomailla lasten kanssa yksin ja mies yksin lasten kanssa.

Kannattaa aloittaa sellainen siedätyskuuri ensin. Ensi vuonna olette vaikka viikon yhtä aikaa lomilla, seuraavana pari jne... Ei pääse silleen yllättämään se toisen jatkuva seura.

Heh kiitos vaan Kurppa:) lause irrotettuna kokonaisuudesta toimii juuri noin...totesin että usein perheet/ pariskunnat oltuaan viikkokausia yhdessä SAATTAVAT riitaantua jopa niin että se johtaa jopa avioeroon .Toki siellä taustalla täytyy olla jo ennestään jotain muutakin. Noin se meni kokonaisuudessaan:)

*Halaa* :viheltely:

Se oli niin herkullinen juttu, että en malttanut olla sinua kiusaamatta.

Sen siitä saa kun parina päivänä olen sättäilemään taas erehtynyt.....:hali_hehe:

Loma kaupungissa?? Kai siellä voi käydä, mutta työaikana. Lomani olen viettänyt aina maalla, vaikka 24v elämästäni olen siellä asunutkin.

Asfalttihelvetiä 11kk on ihan riittävästi, tällä hetkellä istun saimaanrannalla ja sättään laiturinnokasta. Eikä täällä mitään hiljaista ole, linnut laulaa ja laineet lyö rantaan.

Jos olis niin olisin. Niinnotta näreenkorvessa olisin kesän, jos suinkin pystyisin, mutta sen verta persaukiseen sukuun synnyin, ettei liiemmin ole tarvinnut sitä tehdä. Eikä tuota rahaa ole itellekkään pinoksi asti jääny, että olis sillä mökkejä ostellu. No, onneksi on sukulaisten ja kaverien mökillä saanut tyydyttää pahimmat mökkeilytarpeet, jopa kutsuttuna.