Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Tavoiteajan asettaminen


Capax
 Share

Recommended Posts

Ensimmäiselle maratonille osallistuminen on ollut jo kauan mielessä (n. pari vuotta) ja nyt on aika asettaa tavoitteita tuleviin koitoksiin. Tähtäimessä on ensi vuoden oulun tervamaraton. Aikaa treenaamiseen on siis noin vuosi. En lähde kyselemään nyt treeneistä sun muista, koska tiedän noin suurinpiirtein peruskaavan millä maraton harjoittelua tulisi lähteä viemään eteenpäin.

Kysymys on lähinnä tavoitteen asettamisesta. Mitä aikaa olisi mahdollista lähteä tavoittelemaan vuoden treenillä oulun tervamaratonilla 2010? Tähän kysymykseen kun saisi vähän valistuneemman vastauksen niin osaisi asettaa sopivat välitavoitteetkin.

Taustaa: Olen siis 21v mies ja juoksua on tullut harrastettua välillä vähän tiiviimmin ja välillä löysemmin jos ollenkaan. Edellisen vuoden olin armeijassa jossa juoksu oli aikalailla tauolla mutta kunto ei kuitenkaan päässyt laskemaa. Tämän hetken kunto: Pystyn juoksemaan suhteellisen helposti vaikka 3h pitkän lenkin ilman suurempia ongelmia (vauhti ollut viime kuussa n. 7 min/km pitkällä lenkillä) eli mikään ihan rapakunto ei ole kyseessä. Cooperin testi pari viikkoa sitten 2800m.

Olen ajatellut aloittavani tuolla Sepon alle 4h30min tähtäävään maraton ohjelmaan ensiviikolla ja katsoo sitten sen jälkeen mikä on kunto. Suunnitelmissa on juosta nyt vuoden aikana erilaisia testijuoksuja (10km, puolimara, jopa epävirallinen maraton) jolla sitten voisi seurata omaa edistymistä. Virallisen maratonin jälkeen tavoitteet olisivat noissa ultramatkoissa (tai ovat nytkin, mutta kyllä minusta vähintään yksi maraton pitää juosta oikeassa maraton tapahtumassa ennen ultraa).

Aikaa löytyy treenata vaikka 7 kertaa viikossa eli sen suhteen en tule rajoittamaan treeniäni. Mikään muukaan asia ei sinänsä tule merkittävästi rajoittamaan treeniä.

Eli siis vielä kerran kysymys: Noilla taustoilla kunnianhimoinen MUTTA realistinen tavoiteaika Oulun tervamartonille 2010?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 30
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Kokeneemmat ja tietävämmät saa vastata yksityiskohtaisemmin, mutta kun tavoite on ensi vuoden puolella, niin kyllä 4 tunnin alitus on mielestäni ihan realistinen. 21 vuotiaana voi harjoitella varsin rankastikin ja kehitys on nopeaa, tuossa iässähän ihminen on yleensäkin fyysisesti kaikin puolin parhaimmillaan.

Link to comment
Share on other sites

Eli siis vielä kerran kysymys: Noilla taustoilla kunnianhimoinen MUTTA realistinen tavoiteaika Oulun tervamartonille 2010?

Pitääkö ensimmäiselle maratonille tavoitteen olla välttämättä kunnianhimoinen? Toki hyvään tulokseen on syytä tähdätä, mutta mietin vain, mahtaisitko pärjätä paremmin tuossa tulevassa selvästi tavoitteeksesi ottamassa tosikoitoksessa, jos vaikka lönkyttelisit ensin yhden maratonin läpi ilman isompia tavoitteita kokemusta keräten. Kesään 2010 on kuitenkin pitkä aika, ja tuolle maratonille olisi varmasti hyötyä siitä, että olisi aiempaa kokemusta vastaavasta juoksusta.

Minun pohdintani voi kyllä kyseenalaistaa aika helpostikin, sillä ensimmäinen maraton on edessä 1,5 viikon päästä :). Omalla kohdallani tavoitteet ovat tosin lähinnä koko matkan taivaltamisessa, ja jos kipinä puraisee, niin ensi kesäksi voisi sitten lähteä neljän tunnin alitusta tavoittelemaan. Tuntematta paremmin omaa maratonkuntoani (lähinnä 25 kilometrin jälkeinen matka) en kyllä uskaltaisi tässä vaiheessa edes kovin tiukkaa aikatavoitetta asettaa. Toki tavoitteet ja menetelmät ovat yksilöllisiä, mutta tässä jotain pohdintaa minun näkökulmastani.

Link to comment
Share on other sites

Yhden maratonin suurella kokemuksella ehdottaisin, että

a) aloitat Sepon "alle 4h" ohjelmasta, sillä peruskuntosi luultavasti riittää senkin harjoitusmääriin

B) kuuntelet kuitenkin kroppaasi tarkkaan ja hölläät heti, jos alkaa olla jalka- tms. oireita (kun ei ole mitään ulkoisia rajoitteita treenaamiselle, on helppo vetää yli)

c) juokset eka marasi rauhallisesti, tavoitteena helppo ja nautinnollinen suoritus (esim. kolmeenkymppiin alle 4,5h vauhdilla ja sitten reippaammin, jos vielä siltä tuntuu)

d) toisella maralla sitten tähtäät tuonne aiemmin ehdotettuihin 3:30 - 3:45 -aikoihin, mihin sinulla kaiken järjen mukaan on kaikki edellytykset.

Tsemppiä treeneihin!

Link to comment
Share on other sites

Kyllähän nuo ajatuksesi tavoitteellisen harjoittelun aloittamisesta jonkin ohjelman avulla, siinä onnistumisen seuraaminen ja tarvittaessa ohjelman vaihtaminen "kovempaan", jos rahkeet riitävät sekä testijuoksujen tekeminen maratonia lyhyemmillä matkoilla määrittelevät myöhemmin sen mahdollisen tavoiteaikasi maratonilla. Ei sitä tarvitse vielä päättää. Riittää kun aloitat säännöllisen harjoittelun ja teet siitä jatkuvan.

Toisaalta en näe mitään syytä, miksi tavoitteellisen kuntomaratoonarin pitäisi lähteä vain juoksemaan läpi ensimmäistäkään maratooniansa, vaan kyllä sekin kannattaa juosta kunnon mukaista vauhtia. Ei maratonin tarvitse olla loppuun asti nautinto.

Link to comment
Share on other sites

Itselläni oli samansuuntainen tilanne 2007. Olin 22v ja edellisenä vuonna intissä cooper 3050. Keväällä päätin lähteä maratonille ja 3kk noin 30-40km viikkoon ja maraton meni hieman alle 4h. Ennen harjoittelun aloittamista olin käynyt lenkillä max 10krt/vuosi, mutta salibandyä ja jääkiekkoa pelailin säännöllisesti useita kertoja viikossa. Eli todellakin pääset alle 4h ensi vuonna ja olen sitä mieltä, että huhtikuussa 2010 juokset puolimaratonin jossain testijuoksuna ja sen perusteella sitten asetat tavoiteajan, jota veikkaan sinne 3.30 pintaan vuoden harjoittelun jälkeen mikäli suurempia vammoja ei tule.

Link to comment
Share on other sites

Tosiaan tarkoitus oli seurailla sitä kunnon kehittymistä niillä maratonia lyhyemmillä harjoituksilla JA teen myös yhden kokeiluluontoisen maratonin ihan epävirallisesti niinkuin minkä tahansa muunkin pitkän lenkin sitten syksyllä. Ihan kylmiltään en uskaltaisi lähteä hakemaan ensimmäisessä varsinaisessa maratonissa kunnianhimoista aikaa jos en tietäisi miten henkinen puoli tuota koitosta varten tulisi valmentaa.

Tuosta kunnianhimoisuudesta vielä sen verran että mulle sopii paremmin selvät tavoitteet (eli ne ajat). Ne rytmittää paremmin elämää eikä tule sitten sellaista oloa niin helposti että minkä takia sitä nyt taas treenaakaan. Jos haluan sellaisia nautinto kokemuksia niin sitten kartan noita yleisötapahtumia ja suuntaan johonkin rauhalliselle metsätielle juoksemaan pitkiä lenkkejä. Ei sillä etteikö noista yleisötapahtumistakin saisi nautintoa.

Kiitos vastanneille. Aloittelen sitten ensi viikolla tuolla Sepon alle 4h aikaan tähtäävällä ohjelmalla ja katsotaan sitten kuinka käy.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Moi!

Voisiko joku konkari vinkata mistä täältä sivuilta löytyisi näitä vanhoja keskusteluja tavoiteajan asettamisesta? Oletan että niitä on enempikin mutten löytänyt sopivia haunkaan avulla. Olen siis lähdössä ekalle maratonille elokuussa (HCM) ja hieman on hakusessa millaista aikaa voisi lähteä tavoittelemaan.

Link to comment
Share on other sites

Voisiko joku konkari vinkata mistä täältä sivuilta löytyisi näitä vanhoja keskusteluja tavoiteajan asettamisesta? Oletan että niitä on enempikin mutten löytänyt sopivia haunkaan avulla. Olen siis lähdössä ekalle maratonille elokuussa (HCM) ja hieman on hakusessa millaista aikaa voisi lähteä tavoittelemaan.

Tässä linkki, josta voi olla apua.

http://www.intersport.fi/artikkelit/juokseminen/maratonajanennustaminen.html

Link to comment
Share on other sites

Aiempaa keskustelua löytyy mm. täältä:

http://www.seponkotisivut.com/vb/showthread.php?t=14524&highlight=maratonajan+ennustaminen

Lyhyemmän testijuoksun perusteella tosiaan voi sitä aikaa haarukoida. Tällöin tosin oletetaan, että on harjoitellut kestävyysominaisuuksia riittävästi.

Hiukan tuossa tutkin omaa harjoitteluani ja huomasin, että minulla täysillä juostu 8 km:n aika on melkolailla täsmälleen kuudesosa pian sen jälkeen juostun maratonin ajasta. Eli jos 8 km menee 40 minuuttiin voi lähteä hakeamaan maratonilla 4 tunnin alitusta ja jos se menee 30 minuuttiin voi lähteä hakemaan 3 tunnin alitusta. Kokonaismatkahan tässä on sama kuin perinteisissä Yassoissa (10 x 800 m), mutta palautuksia ei ole.

Link to comment
Share on other sites

Kiitos vinkeistä! Vaikea juttu tuo vauhdin arvioiminen kun ei tiedä mitä kroppa sanoo 42 km pituisesta matkasta... Taustasta sen verran että aloitin juoksuharrastuksen noin vuosi sitten ja syksystä saakka on treeni rakennettu maratonia ajatellen. Kilometrejä lisätty maltilla mutta kevään aikana 40-50 ja kesäkuun alusta noin 60 km viikossa. Painopiste tietty pk:ssa mutta lisänä vauhtilenkkejä 1-2 viikossa. Olen nainen, 29 v. Ainoa juostu kisa on hcr keväällä, siinä aika oli 2.01.xx. Juoksun tukena muitakin lajeja, lähinnä spinning + kuntosali. Pitkät lenkit (21-25 km kerran viikossa) juoksen tosi hidasta vauhtia, tyylin 7.30, keskisyke siinä 130-135 kieppeillä (rajat 144, 166). Olen hieman haaveillut 4.30 loppuajasta maralla, mahtaakohan olla realistinen?

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share


×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy