Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Sign in to follow this  
Kaisalisko

Apua pyörähankintaan?

Recommended Posts

Triathlonliiton sivuilta:

"OHJAUSTANKO PEESIVAPAISSA KILPAILUISSA

- vain tavanomainen (pässinsarvi) kilpapyörän ohjaustanko sallitaan "

Okkei, niinpä onkin. Enpä muistanut tuommoista sääntökohtaa olevankaan (onkohan uudehko lisäys?)

Sinällään hassu sääntö kun suoralla tangolla ei varmasti saa etua, eikä se mielestäni turvallisuuttakaan huononna. Niin tai näin, sääntöjen mukaan mennään ja niihin täytyy tyytyä tai muuten ottaa riskin että suletaan kilpailuista pyörätarkastuksessa.

Rookie

Vaikuttaa siltä, että tuo cyclocross-pyörä ois mulle paras vaihtoehto... Helkamaan en oo kauheen tyytyväinen oikeen koulumatkapyöränäkään ja siihen taas en toisaalta uskaltaisi maantiepyörääkään käyttää. Ja tuo sopii budjetillekin paremmin :) Siihen mennessä kun oon kehittynyt niin paljon, että on väliä sillä, onko mulla cc vai maantiepyörä, mulla on varmaan varaa ostaa myös uus :D

Minkäslainen cc max. 1000e lähtis?

Cyclocrossari on kuin tehty sun tarpeisiin. Hommaat siihen lokarit, pakkarin ja 2 paria vanteita, toiset kevyet kilpavanteet jossa kilparenkaat, toiset vanteet kestävämpää laatua jossa hiukan leveämmät kuvioidut renkaat.

Näin voit käyttää pyörää yleispyöränä koulu- ym. matkoihin vaikka ympäri vuoden.

Ennen kisoja ruuvaat vain lokarit ja pakkarin pois ja laitat kilpakiekot alle niin pyöräsi on kilpuri.

- Mikäs runkokoko sen pitäis olla? Onko muita "koko" juttuja? Olen 158-senttinen ja jalat on ehkä hieman lyhyehköt vielä suhteessa muuhun varteen...

Tämä koko voi sulla olla se tekijä jonka mukaan joudut merkkejäkin katsomaan... Sellainen tuntuma on että ihan kaikista merkeistä ei pieniä kokoja löydy, varsinkaan hyllytavarana. Se sopiva koko vaihtelee vähän merkeittäinkin ja jos vaan mitenkään mahdollista kannattaa kokeilla vähän eri kokoista ja kysellä useammaltakin henkilöltä mielipidettä. En tiedä minkä verran täälllä saa merkkejä huudella, mutta fillari-lehden foorumilla on näistä aiheista paljonkin keskustelua. Alle tonnilla löytyy jo muutama, ja jos siihen laittaa pari sataa lisää, on jo enemmän valikoimaa.

Itse testailin haparoiden 54-kokoisia ennen kuin joku osaava pyöräkauppias (ei ollut eka kauppa!) vihjasi että 52 voisi olla parempi (olen 178 cm), ja sen kokoisella cc-pyörällä olen siitä lähtien tyytyväisenä ajellut.

Cyclocrossaria voin kyllä minäkin suositella, omani palvelee koulu&työmatka-, lenkki- ja reissukäytössä tosi kivasti. Sopii hyvin ainakin sellaiselle, joka ei ole niin sisällä pyöräilyssä että joka lajiin pitäisi saada kolmen tonnin unelmapyörä ennen kun siitä oikeastaan voi nauttia... Toisaalta rinnalla kannattaa ehkä katella sitä maantiepyörääkin jos se triatlon-käyttö on pääasia ja Helkamalla voi kulkea arkimatkat.

Pikkuisen tuuria tietty aina ekan pyörän ostoon tarvii myös ja vasta enemmän ajeltuaan näkee onko se just hyvä. :060:

Heips kaikki taas :) Nyt on uus pyörä pihassa! Kohta ajelemaan.

Tampereen kaupat kierrettiin, ja CC-pyörää ei löytynyt... Sekä myyjät, että tehtaiden edustajat, joille soitettiin, sanoivat että pieninkin runkokoko edellyttäisi 160 cm pituutta ja lisäksi huomasin muutamia (liian isoja) pyöriä koitettuani, että pyörällä ajaminen tuntuu vaikealta ja kiikkerältä ellei aja kovaa vauhtia suoraa tietä.... Eli ei noin hienoo pyörää nyt alku hätiin :)

Ostin maastopyörän sitten :D Kevyen maastopyörän rungon, paksut renkaat, ohuet renkaat ja irto lokarit. Ohjaustanko nyt on "tavallinen", mutta voihan senkin tarpeen tullen vaihtaa tai laittaa sen nojajutun. Palvelu ko. liikkeessä oli mainiota :) Ehkä sitte viiden vuoden päästä uudestaan kilpurikaupoille :)

Miten helposti maantiepyörän renkaat puhkeavat tänä päivänä? Eli kannattaako sunnuntailenkkeilyille maantiellä olla järeämmät renkaat/vanteet vai pärjääkö samoilla, millä osallistuu kuntoilusarjassa kisoihin ja triathloneihin?

Miten helposti maantiepyörän renkaat puhkeavat tänä päivänä? Eli kannattaako sunnuntailenkkeilyille maantiellä olla järeämmät renkaat/vanteet vai pärjääkö samoilla, millä osallistuu kuntoilusarjassa kisoihin ja triathloneihin?

Normaalit, pistosuojatut maantierenkaat kestävät tuhansia kilometrejä jos ei aja lasiin tai liian pienillä rengaspaineilla kolahda johonkin kuoppaan. Kannattaa kyllä pitää vara-sisärengasta ja pumppua mukana koska tyhjällä renkaalla ei voi ajaa.

http://fi.wikibooks.org/wiki/Polkupyörän_huolto_ja_korjaus

http://www.fillari-lehti.fi/perus/jutut/2007/Renkaanvaihto.pdf

http://www.polkupyoraily.net/wiki/Kumin_paikkaus

http://www.polkupyoraily.net/wiki/Videot#Uuden_sis.C3.A4kumin_vaihto

Noilla alkuun. Ja kokemuksen kautta opittuna, kannattaa harjoitella kotona kuivassa, sisällä, valoisassa ja lämpimässä ennenkin kokeilee sateessa, ulkona, pimeässä tai kylmässä...

E: ja vielä vinkkinä, mä pidän mukana paria tai kahta siivoukseen tehtyjä lateksi- tms. hansoja. Varsinkin takagummin vaihto on todella likasta hommaa.

Muokattu
lisäys

Vähän offaria, mutta on pakko sanoa. Kaduttaa aivan pirun syntisesti että lähdin sisärengaslinjalle mukaan. Olisi vaan kiltisti pitänyt kuunnella vanhoja setiä ja hankkia tuubit...

Voitko vähän perustella miten olet alkanut katumaan avorenkaita? Mä olen käsittänyt että renkaiden hinta ja asennuksen helppous + renkaan vaihtamisen helppous lenkillä tien päällä ja vararenkaan kulajettamiseen tarvittava tila huomioiden tuubeja ei kannata käyttää kuin täysveristen kilpa-ajajien joilla on treeneissäkin mukana Mavicin huolto-auto :viheltely:

Paino, vierintävastus ja aerodynaamisuuskaan ei enää nykyään ole (triathlon)harrastajalle millään lailla ratkaisevia etuja tuubirenkaiden hyväksi edes kisoissa. Oikeastaan ainoa syy miksi voisin käyttää tuubeja (jos ne olisi kätevämpiä) on niiden turvallisuus (hyvin liimattuina) suurissa nopeuksissa ja huimaavissa serpentiinilaskuissa.

Muokattu

Vähän offaria, mutta on pakko sanoa. Kaduttaa aivan pirun syntisesti että lähdin sisärengaslinjalle mukaan. Olisi vaan kiltisti pitänyt kuunnella vanhoja setiä ja hankkia tuubit...

Sama homma kun Pertulla... eli kavereitten sotkemista ja kiroilua:mad14: liimojen kanssa seuraillessani olen oikein iloinen kun päädyin kilpakiekoissakin avomalliin.

Ja 60-80€ per rengasrikko ei myöskään houkuta kauheasti...

Sama homma kun Pertulla... eli kavereitten sotkemista ja kiroilua:mad14: liimojen kanssa seuraillessani olen oikein iloinen kun päädyin kilpakiekoissakin avomalliin.

Ja 60-80€ per rengasrikko ei myöskään houkuta kauheasti...

Mulla oli saman suuntaiset ennakkoluulot. Tuubin vaihto on kuitenkin siistiä hommaa ja jopa nopeampaa kuin kireän avorenkaan kanssa tappelu. Liimauksen voi korvata teipillä ja vie pienen treenin jälkeen minuutin max. kaks. Jos kisassa sattuis puhkeamaan, pärjää ilman teippiä varmaan vanhahalla tahmalla maaliin asti, jos nyt ei ihan serpentiinireitillä olla.

Contin asiallista perustuubia saa 20 eurolla, mutta totta on, että isomman tilan se vie kuin sisägummi. Tyhjäksi puristettuna ja ilmastointiteipillä kireälle rullalle pakattuna tuubi on kuitenkin ihan takataskukokoa.

Tässä vielä linkki asennusvideoon:

http://www.ehow.com/video_2061449_mount-tubular-road-bike-tire.html

Muokattu
Lisäsin linkin