Jump to content
Juoksufoorumi.fi


r
Sign in to follow this  
Kaisalisko

Apua pyörähankintaan?

Recommended Posts

Heippa kaikki!

Täältä foorumilta on ennenkin löytynyt paljon apua kaikkeen, joten ehkä te osaatte auttaa tässäkin! :) Eli kaipaisin vinkkejä pyörän hankintaan, kun netistä en oikeen ole selkoa saanut.

En ole vielä osallistunut triathlonille. Tälle kesälle olisi tavoitteena vaan tuo Helsingin City Triathlon, mutta ensi kesälle ehkä sitten joku ihan "kunnon" kisa, varmaan kuitenkin pikamatkalla.

Tällä hetkellä mulla on pyöränä Helkama Kaunotar :D Eli haluaisin vähän sporttisempaa pyörää, mutta valintaan tarvisin apua...

- Sopisko mulle hybridi, vai ihan maantie-/triathlonpyörä? Kilpailut olis aina kuitenkin ihan harrastepohjalta ja aika lyhyitä matkoja, mutta lenkkinä ois tietty kiva tehdä vähä pidempääkin. Teen nytkin tolla Helkamalla :D

- Mikäs runkokoko sen pitäis olla? Onko muita "koko" juttuja? Olen 158-senttinen ja jalat on ehkä hieman lyhyehköt vielä suhteessa muuhun varteen...

- Materiaali? Hinta?

- Onko olemassa sellasta pyörää, mikä ois triathloniinkin hyvä, mutta mihin sais myös rapakaareen ja tarakan?

- Muuta mitä kannattais miettiä?

- Ja mistä??? Asustelen Seinäjoen seudulla.

Kaikki vinkit oikein tervetulleita, en oikeen tiedä mistä päästä tätä ostosta alkais suunnitella, että tulis sitte sopiva pyörä hankittua!! :) Tuhannet kiitokset :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heippa kaikki!

- Sopisko mulle hybridi, vai ihan maantie-/triathlonpyörä? Kilpailut olis aina kuitenkin ihan harrastepohjalta ja aika lyhyitä matkoja, mutta lenkkinä ois tietty kiva tehdä vähä pidempääkin. Teen nytkin tolla Helkamalla :D

- Mikäs runkokoko sen pitäis olla? Onko muita "koko" juttuja? Olen 158-senttinen ja jalat on ehkä hieman lyhyehköt vielä suhteessa muuhun varteen...

- Materiaali? Hinta?

- Onko olemassa sellasta pyörää, mikä ois triathloniinkin hyvä, mutta mihin sais myös rapakaareen ja tarakan?

- Muuta mitä kannattais miettiä?

- Ja mistä??? Asustelen Seinäjoen seudulla.

Lähdetään siitä, että jatkat Helkaman käyttöä normaaliin ajoon. Näin uutta pyörää ei tarvitse ottaa sekakäyttöön.

Vaihtoehtoja on kolme:

  1. aika-ajo eli triathlonpyörä: tällä pääsee parasta vauhtia. Pyörää ei sitten voikaan käyttää juuri muuhun kuin kuntoiluun ja kilpailuun. Lisäksi joihinkin tri-kisoihin ei tällaisella saa osallistua. Vaatii asiantuntevan mittailun ja sovittelun, että pyörä ja sinä sovitte yhteen. Viisaammat kertokoot, löytyykö Suomesta asiantuntevia paikkoja pyörän ostoon. Valistuneemmat ostanevat verkosta.
  2. maantiepyörä: kuntoiluun ja kilpailuun. Valikoimaa enemmän kuin aika-ajopyörissä. Saat osallistua kaikkiin tri- ja maantiekilpailuihin. Vaatii mielellään mittailua ja sovittelua, mutta kauppoja löytyy jo Suomestakin. Helsingissä yksi on Velosport. Muitakin löytynee?!
  3. ns. cyclo-crosspyörä: maantiepyörän oloinen, johon saa kuitenkin myös usein kiinni lokasuojat ja tavaratelineen. Haarukat sallivat myös leveämmät renkaat, joten usein nastarenkaat saa ujutettua vanteille talviajoa varten. Hyvä yleis- ja kompromissipyörä, jolla ei kuitenkaan SM- kisoja voiteta... :viheltely:

Odotellaan, että palstan tri-hirmut vastaavat paremmin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos yhdellä pyörällä pitäisi hoidella kauppareissut ja kisat, niin kyllä se olisi varmasti cyclocross- pyörä. Renkaiden vaihdolla siitä saa ihan kelpo kilpurin.

http://www.canyon.com/_en/tools/pps.html

Tuossa yksi laskuri koon määrittämiseen...

Alueesi kaupoista en osaa sanoa mitään, mutta luulisi Seinäjoelta pyöräliike löytyvän...Peruscyclon taitaapi myös saada esim. Intersport- ketjun myymälöistä...? Hintaluokka 700-1000€ riittänee...?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Helkama ehdottomasti yleispyöräksi (tarakka, lokarit jos tarvetta)

Ja toiseksi pyöräksi maantiepyörä! (ja siihen ei sit mitään ylimääräisiä härpäkkeitä)

Materiaalilla ei ole juurikaan merkitystä, vaan miten se pyörä on niistä tehty.

Lähtisin vähän reilun tonnin budjetilla liikenteeseen, syksymmällä tosin voi selvitä vieläkin edullisemmin mutta erikoisempia kokoja ei välttämättä löydy.

Kannattaa varata budjettia myös varusteille; kengät, housut, kypärä, lasit, hanskat, paita, takki....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jupisen ihan samaa. koska helkama jo on, niin ei kilpapyörää kannata pilata torakoilla sun muilla härpäkkeillä...

- Tonnilla voisi saada kasaan kaiken varusteista lähtien. Ainakaan yhtään vähemmällä ei kannata luulla saavansa muuta kuin paskaa, ainakaan uutena

- Osta heti hyvät pyöräilykengät (+lukkopolkimet tietenkin)

- Varaudu myös ostamaan uusi satula, kaikki satulat eivät sovi kaikille perseille.

- Unohda "olen aloittelija, en siis tarvitse..."-ajattelutapa

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vaikuttaa siltä, että tuo cyclocross-pyörä ois mulle paras vaihtoehto... Helkamaan en oo kauheen tyytyväinen oikeen koulumatkapyöränäkään ja siihen taas en toisaalta uskaltaisi maantiepyörääkään käyttää. Ja tuo sopii budjetillekin paremmin :) Siihen mennessä kun oon kehittynyt niin paljon, että on väliä sillä, onko mulla cc vai maantiepyörä, mulla on varmaan varaa ostaa myös uus :D

Minkäslainen cc max. 1000e lähtis?

Share this post


Link to post
Share on other sites

- Unohda "olen aloittelija, en siis tarvitse..."-ajattelutapa

Mä komppaan tätä.

On tietysti päivänselvää, ettei ensimmäistä kunnon pyörää ostaessa uskalla käyttää siihen useita tuhansia euroja. Ensimmäinen ostotapahtuma ja sen valmistelu on omalla tavallaan hyppy tuntemattomaan. Ongelmana vaan on, että kun tuohon "olen aloittelija" -ajatteluun mennään, päädytään tosi usein sellaisiin valintoihin, joista juuri se aloittelija kärsii eniten.

En viitsi nimetä mitään yksittäisiä malleja, koska siitä tulisi kuitenkin aika pitkä lista. Saattaisi osua vielä vahingossa omaankin pyörään jollain tavalla. Ongelmista mieleen tulee kuitenkin esimerkiksi TODELLA painava runko ja koko pyörä, jota on pahimmillaan myös erittäin epämukava ajaa ihan tasaisella maallakin.

Samoin aloittelija ei ymmärrä ostaa 34-50 välityksiä eteen, vaan kaupasta tullaan 39/53:lla kotiin. Myyjällä kun ei tietysti ole tässäkään mitään vastuuta ja tuskin intressejäkään myydä muuta kuin mitä tehtaalta liikkeeseen tulee. Notkuviin, löysiin ja ajettavuudeltaan epämukaviin kiekkoihin en edes viitsi mennä.

Muun muassa, muttei rajoittuen yllä mainittuihin seikkoihin, lopputuloksena jokainen ylämäki tuntuu tuskalta, kun pyörä painaa aivan sikana. Juuri aloittelijoillahan ne pyöräilyssä käytetyt lihakset ovat huonoimmassa kunnossa. Välityksetkään eivät meinaa millään riittää sen mäen runttaamiseen. Ja sitten pitäisi vielä jaksaa jatkaa sitä ajamista. Kokeneempi kuski jaksaisi runtata vähän painavampaakin peliä.

Että jos talous ei mene iha kuralle vähän paremmasta niin kannattaa miettiä parikin kertaa ennenkun ostaa sen tietynvärisen pyörän ensikonkelikseen. Epämukavasti missä tahansa ajettava pyörä jota ei meinaa jaksaa polkea ylämäkeen ja jossa on välitykset aivan seestä vain sen vuoksi, ettei aloittelija tarvitse parempaa?

Muokattu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Helkamaan en oo kauheen tyytyväinen oikeen koulumatkapyöränäkään ja siihen taas en toisaalta uskaltaisi maantiepyörääkään käyttää.

CC on hyvä yleispyörä. Viittaan edelliseen omaan ja myös erityisesti Jupiksen postaukseen. Kehotan panostamaan hyvään runkoon, mutta myös katsomaan vähän sitä massaa koko pyörässä.

CC saattaa helposti painaa aika paljonkin, jos saat siihen vähän järeämmät = kestävät vanteet tai vaikka esimerkiksi levyjarrut. CC on kuitenkin maastoajoon tarkoitettu pyörä. Oman CC:ni kiekkosetti painaa renkaineen + takapakan kanssa 4kg. Se on iloisesti yli 50% koko maantiepyöräni painosta. Myönnettäkööt että kyseessä on tosi painava kiekkosetti, mutta kuitenkin...

Voi kuulostaa pikkumaiselta jauhaa massasta, varsinkaan kun en itsekään ole mikään kovin huikea pyöräilijänä. Kuitenkin omat aloitusvuoden kokemukset CC:n käyttämisestä maantiellä aiheuttivat tosi nopeasti kevyen maantiepyörän oston. Siirryin lajiin "juoksutaustaisena", jos sillä on mitään merkitystä.

Mutta se on silti totuus että CC sopinee hyvin aloittelijalle, mutta omasta mielestäni kuitenkin maantiekäyttöön tarkoitettuna edellä mainituin huomioin. Ja lopulta, tiettyä tasoa edustava maantie- ja CC-pyörä lienevät hintatasoltaan aika samat joten lompakon puolesta ei pitäisi olla merkitystä kumman ostaa?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yksi varteenotettava vaihtoehto voisi olla myös fitnesspyörä. Hypridin ja maantiepyörän välimaastosta. Saat kohtalaisilla osilla kelpo pelin, jota myös helppo huoltaa. Seinäjoelta pitäisi moisia kyllä löytyä... niissä hieman kapeammat kumit ja paino hieman kevyempi kuin perus hybrideissä. Myös maantievälitykset vaihteistoissa...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yksi varteenotettava vaihtoehto voisi olla myös fitnesspyörä.

Jos uutta pyörää ostaa triathlon mielessä, tuskin kovin moni voisi suositella fitness-pyörää. Pässinsarvi ohjaustankona tuskin haittaa vaikkei alaotteelta ajaisikaan. Maantiepyörien ja fitness-pyörien huollettavuus lienee samaa luokkaa, mitä tulee vaikeusasteeseen.

Lisäksi olisit pyörinesi ikuisesti kiinni kuntosarjoissa tai muuten kilpailuissa/tapahtumissa, joissa ei ole rajoituksia pyörän suhteen. Et voi tietää mihin harrastusinnostus kasvaa ihan lyhyenkin ajan myötä. Parhaimmillaan/pahimmillaan saat taas kohta kaivaa kuvetta uutta pyörää varten, kun haluatkin ajaa yhdessä sellaisessa kisassa, missä pässinsarvi on pakollinen varuste.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Parhaimmillaan/pahimmillaan saat taas kohta kaivaa kuvetta uutta pyörää varten, kun haluatkin ajaa yhdessä sellaisessa kisassa, missä pässinsarvi on pakollinen varuste.

Tempotanko on peesivapaissa kisoissa kielletty, mutta missä kisoissa käyrä tanko on pakollinen?

Maantiepyörä olisi hyvä kompromissi jos yhden pyörän hankkii kilpailukäyttöön, mutta jos edelleen sama pyörä tulee myös yleispyöräksi, niin silloin fitnespyöräkään ei ole huono valinta mutta vielä enemmän kompromissi. Noi rapakaari ja tarakan sopivuusjutut kannattaa kuitenkin varmistaa ennen hankintaa jos ne on must.

Rookie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Triathlonliiton sivuilta:

"OHJAUSTANKO PEESIVAPAISSA KILPAILUISSA

- vain tavanomainen (pässinsarvi) kilpapyörän ohjaustanko sallitaan "

Minä ainakin menin ekan kesän fitness-pyörällä ja suoralla tangolla. Ihan sm-kisoissa ja yleisessä sarjassa.

Sanomista ei tullut järjestäjiltä. Yksi sanavalmis seuratoveri tosin totesi, että "ei puutu enää kun muovikassi tangosta, jätkä on niin kuin kauppaan menossa."

Ilmeisesti aero-asennossa oli vielä hiomista.:viheltely:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä





×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy