Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Mistä puristaa tarvittavat minuutit + syke alas?


oba
 Share

Recommended Posts

Morjens kaikille!

Tässä on nyt koluttu kaksi puolikasta alkukesän aikana. HCR taittui aikaan 2:02:55 ja Suvi-ilta 2:04:17. Kun noita aikoja tarkistelee, niin täytyy sanoa että tuo kahden tunnin alitus on jäänyt vähän hampaan koloon. Juoksemis harrastuksen aloitin viime syksynä, mutta kyllä sitä on aina jotain muutakin tullut tehtyä. Sykkeet on kuitenkin sellainen asia joka on alkanut oikeen tosissaan mietityttämään meikäläistä. Mikäli sykemittaria on uskominen olen tarponut HCR:n keskisykkeellä 181 ja Suvi-illan keskisykkeellä 187! Kyllähän mulla on aina noi sykkeet ollu aika pilvissä, mutta tossa Forssan juoksun aikana alko jo vähän mietityttämään että pitäisköhän alkaa kävelemään kesken kaiken. Toisaalta toi oma luonne on vähän sellanen että kisoja juostaan enemmänkin tahdonvoimalla ja keskeytykset ei tule kuuloonkaan, vaikka pää olis kainalossa. Treenatessa olen käyttänyt koko syke reserviä melko tasaisesti. Varsinkin viimeaikoina olen painottanut treeniä matalille sykealueille.

Nyt tuleekin se visainen osuus. Uskaltaako tällä tavalla jatkaa? Taipuuko syyskuussa kahden tunnin raja? Vai pitäisikö vaan takoa peruskuntoa ylös ja palata näytämölle ensi vuonna?

Suvi-ilta: http://connect.garmin.com/activity/7099593

HCR: http://connect.garmin.com/activity/5100770

Kiitos jo etukäteen!:kumarrus:

Link to comment
Share on other sites

Cooper-tuloksesi 2600 metriä vastaa puolikkaalla noin tulosta 1.56, joten kaksi tuntia taatusti alitat jossain vaiheessa ihan normaalilla peruskestävyyspainotteisella lenkkeilyllä. Sullahan on vasta alle vuosi takana. Nousujohteisella, vauhtien suhteen melko maltillisella treenillä väkisinkin parannat aikaasi. Kirjoititkin, että sulla on varsin monipuolista ja varsinkin matalasykkeistä treeniä ollut paljon. Vauhtina se on varmaankin tarkoittanut, että olet juossut peruslenkit vähän alle tai päälle minuutin hitaampaa kuin puolimaratonvauhtisi, siis haarukassa 6.40-7.00/km?

Itselläni puolikkaan aika on parantunut viidessä vuodessa (2003-2008) vähän kerrallaan 26 minuuttia varsin maltillisella treenillä. Esim. vetoja tein vasta neljäntenä vuonna ja silloinkin vain muutaman viikon ajan. Minullakin oli ennen hölkkäharrastusta pientä liikuntaa, kössiä ymv.

Jos kisasykkeet stressaavat, niin voit ihan huoletta jättää vaikka mittarin kotiin. Loppuaikahan se merkitsee.

Muokattu
Link to comment
Share on other sites

Kiitos Hietsu nopeasta vastauksesta.

Tuntuu vaan olevan niin pirun kiire tuon kahden tunnin alittamiseen. Tuntuu että rahkeet siihen riittäisi kun saisi vaan kaiken osumaan nappiin. Kaikenlaista tekosyytä murtumasta nesteytykseen löytyy, mutta ne ovat tekosyitä ne! Kai se on lähdettävä vaan syyskuussa jollekin puolikaalle taas metsästämään sitä 2h alitusta, se on niin lähellä. Tuo maltillisuus ei ole oikeen koskaan ollut parhaita puoliani.

Peruslenkit on varmaankin vedetty suurin piirtein veikkaamallasi vauhdilla. Juoksemisen lisäksi harrastan aktiivisesti potkunyrkkeilyä, joka on sitten hyvin eri tyyppinen laji.

Mittarin kotiinjättäminen tuntuu kovin vieraalta ajatukselta. En oikeastaan kisan aikana katso koskaan sykettä (paitsi kerran vahingossa), mutta vauhtia tykkään seurata. Pitäisi varmaan teipata kellon näyttö piiloon ja juosta vain tunteella. Tulisi ehkä sitten enemmän kuunneltua kroppaa kuin tuijotettua nopeutta.

Link to comment
Share on other sites

Niin tosiaan, tuo Cooper-tulos josta mainitsit on sellainen jonka olen käynyt tempaisemassa kesken lenkin. Satuin juoksemaan iltasella yleisurheilukentän ohi ja katsoin että ovet ovat auki niin heitin kellon käytiin pysähtymättä ja kokeilin mitä kropasta silloin irtosi. Cooperia kun en ollut juossut moneen vuoteen, niin piti siinä kokeilla kun tilaisuus tuli. Ei ainakaan ollut suuria ennakkopaineta tuloksesta.

Link to comment
Share on other sites

Sellainen kommentti, että Suvi-Illassa oli aika lämmin, mikä ainakin minulla nostaa sykkeitä. Nyt keskisyke oli 164 missää "plussaa" normaaliin kisasykkeeseen 5-10 pykälää. Sykkeet harjoittelulenkkeihin verrattuna heittää mulla numerolappu rinnassa muuten niin paljon etten turhan tarkkaa viitsi sykkeitä kisoissa tuijotella

Link to comment
Share on other sites

Peruskestävyyteen. Jos testeissä ja esim. Cooperissa on käynyt sillain et on saanut juostua kovaa vauhtia ja siitä viivaa piirtäen pidemmillä matkoilla tulisi mennä kovempaa, niin ilmeisesti kiikastaa siinä että peruskestävyys on heikko verrattuna lyhyempi aikaiseen vk/mk tasoon. Elikkäs pidemmillä matkoilla peruskestävyys pettää siinä sitten eikä jaksa enää pitää yllä sitä submaksimaalista nopeutta minkä perusteella tulisi edetä tuo tietty matka. Elikkäs peruskestävyyden kautta, se on kuitenkin kaiken perusjalka, se mistä talo valetaan kasaan ja savupiippuna on sitte nopeuskestävyys. Siihen väliin sitten muut osa-alueet. Painotus PK:ssa ja vaan sillain ylläpitävänä noit Vk-alueita.

Link to comment
Share on other sites

Peruskuntoa, peruskuntoa ja peruskuntoa. Kyllä se on nyt meikäläisen pakko tunnustaa että tuo peruskunto kaipaa vielä paaaljon rakentelua. Täytyy yrittää viedä tuota harjoittelun painopistettä vielä enemmän sinne peruskunnon puolelle. Kunnon rääkki treenit vaan tuntuu niin paljon paremmilta. :fighting0056:

Tuo Jarbon puolikkaan kehitys luo kyllä kivasti uskoa tuon peruskunnon treenaamiseen.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy