Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Harjoittelu kympille

Dakota
 Share

Recommended Posts

Niin, olisi siis tavoitteena juosta 10 km kisa noin neljän kuukauden päästä. Olen juoksussa aika aloittelija, mutta peruskunto on melko hyvä. Löysin netistä tämän ohjelman: http://www.pori.fi/vav/liikunnanohjaus/juoksuohjelma_11vkoa.pdf

Aloittelin nyt tuon noudattamista. Nuo harjoitukset tuntuvat tosi helpolta, ja noiden harjoitusten kesto on todella lyhyt. Joten tänään tein niin, että vuorottelin 3 minuutin juoksun ja 3 minuutin kävelyn tahdissa, ja harjoitus kesti n. 40 min, myöhemmin laskin netissä edenneeni n. 5 km. Juoksin niin hitaasti, ettei hengästynyt juurikaan, olisi voinut siis puhua helposti. Ja sitten mietin, että miten tärkeitä nuo pitkät kävelyt ovat? Koska itselleni ainakin tekisi mieli alkaa juosta pikkuhiljaa enemmän. Olisiko mitään ohjeita, tai tiedättekö parempia harjoitusohjelmia? :smiley:

Ja tavoiteaika olisi kympille alle tunnin. Onko järkevä tavoite? :undecided:

Moi!

Minä lähdin tuolla ohjelmalla myöskin liikenteeseen, sillä erotuksella, että peruskuntoni melkein öö.. nolla. *punastuu* Tuo ohjelma on ihan hyvä ainakin kaltaisilleni nollakuntoisille, mutta katsoppa vaikka TÄMÄ 10km harjoitusohjelma.

Mutta vaikka kunto olisi hyvä ennen juoksemisen aloittamista, kaikki tuutit silti varoittelevat liian kovasta aloittamisesta, ettei tule mitään ongelmia sitten. Itse tein tuon Porin ohjelman mukaan myöskin nuo kävelylenkit, kyllä ne sopivat siihen ohjelmaan ja minulle ihan hyvin, vaikka kävellessä meni ohi niitä juoksijoita.. silloin ajattelin että kohta minäkin, kohta minäkin... =)

Hitaasti hyvää tulee ja kärsivällisesti, luulisin. Kokeneemmat voivat kommentoida paremmin.

Onnea hienon harrastuksen aloittamisesta ja hyvää juhannusta!