Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Harjoittelu kympille

Dakota
 Share

Recommended Posts

Niin, olisi siis tavoitteena juosta 10 km kisa noin neljän kuukauden päästä. Olen juoksussa aika aloittelija, mutta peruskunto on melko hyvä. Löysin netistä tämän ohjelman: http://www.pori.fi/vav/liikunnanohjaus/juoksuohjelma_11vkoa.pdf

Aloittelin nyt tuon noudattamista. Nuo harjoitukset tuntuvat tosi helpolta, ja noiden harjoitusten kesto on todella lyhyt. Joten tänään tein niin, että vuorottelin 3 minuutin juoksun ja 3 minuutin kävelyn tahdissa, ja harjoitus kesti n. 40 min, myöhemmin laskin netissä edenneeni n. 5 km. Juoksin niin hitaasti, ettei hengästynyt juurikaan, olisi voinut siis puhua helposti. Ja sitten mietin, että miten tärkeitä nuo pitkät kävelyt ovat? Koska itselleni ainakin tekisi mieli alkaa juosta pikkuhiljaa enemmän. Olisiko mitään ohjeita, tai tiedättekö parempia harjoitusohjelmia? :smiley:

Ja tavoiteaika olisi kympille alle tunnin. Onko järkevä tavoite? :undecided:

Moi!

Minä lähdin tuolla ohjelmalla myöskin liikenteeseen, sillä erotuksella, että peruskuntoni melkein öö.. nolla. *punastuu* Tuo ohjelma on ihan hyvä ainakin kaltaisilleni nollakuntoisille, mutta katsoppa vaikka TÄMÄ 10km harjoitusohjelma.

Mutta vaikka kunto olisi hyvä ennen juoksemisen aloittamista, kaikki tuutit silti varoittelevat liian kovasta aloittamisesta, ettei tule mitään ongelmia sitten. Itse tein tuon Porin ohjelman mukaan myöskin nuo kävelylenkit, kyllä ne sopivat siihen ohjelmaan ja minulle ihan hyvin, vaikka kävellessä meni ohi niitä juoksijoita.. silloin ajattelin että kohta minäkin, kohta minäkin... =)

Hitaasti hyvää tulee ja kärsivällisesti, luulisin. Kokeneemmat voivat kommentoida paremmin.

Onnea hienon harrastuksen aloittamisesta ja hyvää juhannusta!

Pienet kävelypätkät lenkin aikana eivät ole pahasta kenellekään. Itselleni tällainen "Waldniel-harjoittelu" on sopinut oikein hyvin esimerkiksi pitkän juoksutauon jälkeen. Kävelypätkien ei tarvitse olla edes kovin pitkiä (50-100m), kun elimistö saa jo mukavan palautumisjakson ja juoksu tuntuu taas kevyeltä.

Suosittelen kävelypalautuksia myös pitkille lenkeille. Harjoitusvaikutus ei kärsi pienten palautusjaksojen takia. Päinvastoin: olo pysyy tuoreena pitkään.

Mitä tulee kylkipistokseen juooksun aikana, syitä voi olla monia. Ennen juoksulenkille lähtöä kannattaa välttää syömistä ja liiallista juomista. Esimerkiksi kuppi kahvia voi olla jo liikaa... Itse pystyn juoksemaan pienen välipalan jälkeen, mutta ios tankkaan vatsani täyteen, pystyn juoksemaan ongelmitta vasta noin neljän tunnin kuluttua aterioinnista.

kokemukseni mukaan myös tehokkaan uloshengityksen harjoitteleminen ja oppiminen vähentää kylkipistosten todennäköisyyttä. Olen kilpailutilanteissa saanut kylkipistoksen loppumaan tehostamalla uloshengitystä.

Tsemppiä harjoitteluun...hiljaa hyvä tulee :thumbsup: