Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Yyteri Maraton

Recommended Posts

Minä olen ajatellut mennä Yyteriin, onhan se "Kivenheiton päässä" kotoa.

Treenannut olen, mutta silti tietty jännittää.

Yyterissä olen aiemmin juossut muutaman piikin (26 km) syksyisin, joten maastot on osittain tutut. Reitit ei kuitenkaan oo samat, joten tiedä onko noista piikeistä mitään iloa.

Ilmottautunut en vielä ole, ajattelin jättää sen viime tinkaan ja katsella millainen ilma silloin on luvassa.

Olen ajatellut juosta puolikkaan. Kokonaisen aion juosta forssassa.

Samaan aikaan voi olla kotikunnassa ulvilassa Teuvon hölkkä. Se voi viedä voiton ja menen sinne.

Yyterin piikki juostaan maastossa, sillä ei mitään tekemistä Yyteri maratonin kanssa.

Nyt tosin tuntuu koko juoksuharrastus loppuneen. Pitää varmaan maksaa ilmoittautuminen johonkin, että motivaatio löytyisi.

Tarkoitus olisi maratonkausi tulla Yyteriin avaamaan. Eipä ole ennen tullut maratonia noin alkukaudesta juostua vaan aina on tupannut avaus siirtymään tuonne elokuulle. Jännä nähdä millaisessa iskussa sitä on jo toukokuussa. Mukava olisi ennätystä parantaa, 3.30 alitus tavoitteena :viheltely

Toivottavasti kirittäjiä riittää...

Yyterissä juoksin toukokuussa -03 viimeisimmän (viimeisen?) maratonini. Juoksu meni penkin alle, mutta syy ei ollut reitissä eikä olosuhteissa, vaan ylioptimistisessa alkuvauhdissa. Reitti on suht. miellyttävä, eräässä kohtaa lenkkiä tosin tie on melkoisen kalteva, mutta tuo pätkä ei ollut onneksi pitkä. Kovin pahoja mäkiä reitillä ei ole.

Tarkoitus olisi Yyterin tulla kokeilemaan. Toinen maratonini kyseessä, ja nyt olisi jopa aikatavoite (4h alitus). Voi tulla kyllä liian nopeasti, mutta yritetään. Jos ei nyt 4h meni rikki, niin sitten joku toinen kerta kesällä, ja sitten pitää ehtiä treenata kunnolla.

Pitäisi varmaan ennakkoilmoittautua, sillä muuten keksii hyviä tekosyitä. Ja tuo juoksijakortti olisi kyllä kiva olla, pitäisiköhän alkaa tilaamaan?

Tarkoitus olisi maratonkausi tulla Yyteriin avaamaan. Eipä ole ennen tullut maratonia noin alkukaudesta juostua vaan aina on tupannut avaus siirtymään tuonne elokuulle. Jännä nähdä millaisessa iskussa sitä on jo toukokuussa. Mukava olisi ennätystä parantaa, 3.30 alitus tavoitteena :viheltely

Toivottavasti kirittäjiä riittää...

Meillä näyttää olevan sama tavoite. Millä strategialla ajattelit juosta? Itse ajattelin ekat kolmekymppiä tasaista 5 min vauhtia, ja loppu sitten vähän lujempaa. Täytyy tosin käydä juoksemassa ensin Maskussa yksi maraton pääsiäisena ja katsoa miltä tuntuu.

Meillä näyttää olevan sama tavoite. Millä strategialla ajattelit juosta? Itse ajattelin ekat kolmekymppiä tasaista 5 min vauhtia, ja loppu sitten vähän lujempaa. Täytyy tosin käydä juoksemassa ensin Maskussa yksi maraton pääsiäisena ja katsoa miltä tuntuu.

Samanlaiset suunnitelmat taitaa minullakin olla. Ei ainakaan alussa ole tarkoitus yhtään 5 min vauhtia kovempaa lähteä liikenteeseen. Taidanpa saada sinusta hyvän kirittäjän :innostunut

Jos päivän kunto tuntuu siltä, että 5 minsan vauhdilla ei uskalla lähteä liikenteeseen, niin voisinpa lähteä Hollen matkaan.

Kiva olisi kokoontua porukalla ennen lähtöä, noin 40 minsaa ennen kuulostaa oikein hyvältä, niin siitä voi sitten lähteä vaikka porukalla verryttelemään :venyttely

Niin raumalainen kuin olenkin, on pakko kehaista tuota Yyterin maratonia tapahtumana. Järjestäjien kokemus näkyy tapahtuman laadussa.

Olen juossut sekä puolikkaita että kokopitkiä Yyterissä. Tasaisempaa reittiä ei varmaan toista löydy. Näkemässäni tilastossa Yyteri oli nopeimpien maratonien joukossa, vaikka ajankohta onkin noin aikainen. Kahtena viime vuotena on tosin ollut melkoisen lämmintä ja erityisesti viime vuonna puuskittainen tuuli haittasi. Kalevan kierroksen maratonin siirryttyä muualle on osallistujien määrä vähentynyt, mutta onhan siellä edelleenkin ollut väkeä kohtuullisesti.

Mukava huomata, että ihmiset täällä suunnittelee porukoita samaa vauhtia tavoittelevien kesken. Hyvässä ryhmässä juokseminen on helpompaa kuin aivan tyhjällä baanalla eteneminen, jossa edessä eikä takana näy ristin sielua.

Tuosta Yyterin reitistä vielä sen verran, että muistaakseni Harri Hänninen totesi joskus, että aivan tasainen maratonreitti ei ole hänen mielestään välttämättä paras. Lievä vaihtelevuus pitää Hännisen mukaan jalat tuoreempina. Mene tiedä?

Yyterissä oli viime vuonna huoltopaikoilla asiallisen kokoiset ja tukevat juomamukit, joiden annos oli riittävän suuri. Samoin rusinoita, suolakurkkua ja banaania oli tarjolla riittävän aikaisin.

Eilen tuli tehtyä huonoin lenkki varmaan puoleen vuoteen, ja heti alkoi mietityttää, että onko minusta maratonille. Mutta ainakin puolikkaan meinaan juosta.

Aikatavoite on neljä ja puoli tuntia, mutta toivon pystyväni parempaan. Mutta tuohon neljään ja puoleen olen tyytyväinen, olisihan se kuitenkin ennätykseni.

Jos vain paikalla olen, tulen tapaamiseen 40 min ennen juoksun alkua. Vatsassa on varmasti silloin niin paljon perhosia, että juttua ei välttämättä paljoa tule.