Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Rullaluistimien huolto

Runtothehills
 Share

Recommended Posts

Aikaisemmin huolsin, nykyään en, laakerit vaihtoon kun alkavat rahista ja hidastua liikaa, kastuminen johtaa myös uusien hankintaan eli sitä varotaan viimeiseen asti. Pyöriä kannattaa kierrättää ja kääntää siten ettei pyörän sama sivu ole aina sisäänpäin(kuluu enemmän), vaihtojärjestys ei niin nöpönuukaa esim. 1 ja 3 keskenään ja 2 ja 4.

Laakerien täyshuolto, siis purku, pesu liuottimella+hammasharjalla, kuivaus ja voitelu moottorioljyllä tai CRC:llä niin iso homma ettei oikein nappaa, jos ihan uudet laakerit sattuu kastumaan niin kait se on pakko tehdä, ei muuten.

Laakereiden kastuminen edesauttaa ruostumista. Lisäksi veden mukana laakereiden sisään menee helpommin hiekkaa. Hiekka taas kuluttaa laakereita.

Jos laakeri on vaseliinillä voideltu niin vaseliinistä tulee veden kanssa sellainen majoneesi että. Koska vaseliinini on huomattavasti hankalampi puhdistaa, suosittelen suosiolla käyttämään öljyä laakereiden voiteluun. Öljyllä lisäksi saa herkemmin pyörivät laakerit.

Öljyvoitelu omassa käytössä on riittänyt aina renkaiden kierrätysvälin, kastumisen tai kisapyörien vaihtovälin.

Laakerihuoltoa voi nopeuttaa esimerkiksi jättämällä laakereista 'sisäpuolen' suojakannet pois, niitä kun ei oikeasti tarvita. Kotisivultani löytyy vielä lisää laakerihuollosta.

Pyörien kierrätyksessä periatteena olen käyttänyt sellaista taktiikkaa että kun pyörissä alkaa näkyä muodon muutosta niin on aika kierrättää. Kierrätyksessä kuluneempi puoli ulkopuolelle. Järjestys siten että suurimmat pyörät tulevat ensimmäiseksi ja viimeiseksi pyöräksi, kuluneemmat sitten keskelle.

Laakerien täyshuolto, siis purku, pesu liuottimella+hammasharjalla, kuivaus ja voitelu moottorioljyllä tai CRC:llä niin iso homma ettei oikein nappaa, jos ihan uudet laakerit sattuu kastumaan niin kait se on pakko tehdä, ei muuten.

Eihän työvaiheita noin montaa ole?!

• purku hakaneulan kanssa, osat tarkasti talteen
  • kuulat ja pesät sitrushedelmäpohjaiseen liuotinaineeseen lasipurkkiin
  • odottelua ja ilmojen ihailua
  • osat purkista kuivumaan talouspaperille, liuotin haihtuu pois
  • vaseliinia laakeripesiin
  • kuulat pesiin ja kannet kiinni
  • valmis!

Laakeripesiä ei voidella öljyllä, koska se valuu liian notkeana pois. Laakerivaseliini on oikea aine.

Eihän työvaiheita noin montaa ole?!

• purku hakaneulan kanssa, osat tarkasti talteen
  • kuulat ja pesät sitrushedelmäpohjaiseen liuotinaineeseen lasipurkkiin
  • odottelua ja ilmojen ihailua
  • osat purkista kuivumaan talouspaperille, liuotin haihtuu pois
  • vaseliinia laakeripesiin
  • kuulat pesiin ja kannet kiinni
  • valmis!

Ymmärsinkö oikein että purat laakerit kokonaan, eli irroitat kuulat ulko- ja sisäkehän välistä?

Laakeripesiä ei voidella öljyllä, koska se valuu liian notkeana pois. Laakerivaseliini on oikea aine.

Tässä asiassa olemme eri linjolla. Olen käyttänyt öljyvoitelua käytännössä koko rullaluisteluharrastukseni, 8. kesä menossa. Kilometrejä on kertynyt yli 10t. Yhdellä laakerisarjalla olen luistellut yli 2300km, muutamalla huollolla.

Yksikään laakeri ei ole minulla koskaan hajonnut tai leikannut kiinni.

Ymmärsinkö oikein että purat laakerit kokonaan, eli irroitat kuulat ulko- ja sisäkehän välistä?

En toki pura laakereita. Sanontani oli epätarkka, kiitos huomautuksesta. :detective: Kuulat eivät tietenkään lähde irti kehiltään, mikäli eivät ole menneet rikki.

Purun jälkeen pesupurkkiin menevät ohuet metallipannat, laakerisystemaatin ulkokuori ja kuulat kehillään. Hyvä liuotin irroittaa vaseliinin ja roskat pois, varsinkin kun vähän auttaa mekaanisesti ravistelemalla purkkia.

Olen käyttänyt öljyvoitelua käytännössä koko rullaluisteluharrastukseni, <snip>

Yksikään laakeri ei ole minulla koskaan hajonnut tai leikannut kiinni.

Saahan sinne laakeriin laittaa mitä haluaa, vaikka ruokaöljyä... :ruokaa: Mutta kuula- ja neulalaakereiden oikea voiteluaine on laakerivaseliini. En tiedä yhtään laakerivalmistajaa, joka ei tehdasasenteisesti laittaisi nimenomaan vaseliinia sisään.

Näin myös huolsimme rullaluistimien laakerit ollessani rullaluistimiin erikoistuneessa myymälässä töissä ja luisteluopettajana.

Rullaluistimien laakereiden paineilla ja lämpötiloilla ei laakereita varmaan saakaan leikkaamaan kiinni, mutta laakereiden elinkaarta oikea huolto pidentää.

Huomattakoon, että öljy ja vaseliini eivät kuitenkaan sovi samaan paikkaan. Öljy "syö" vaseliinin pois. Käytti siis kumpaa tahansa, niin se on sitten kumpaa tahansa.

Onhan noissa öljyissäkin eroja. Spray-öljyt ei varmaan kauaa pysy.

Tässä on perää. Spray-öljyt sisältävät huomattavan osan liuottimia, joten laakeriin jäävä varsinainen voiteluaineen osuus jää vähäiseksi kun liuotin haihtuu pois. Vaikka ei sitä voiteluainetta paljoa kyllä tarvita. Minä olen käyttänyt tippa-per-laakeri annostusta ei-spray-öljyillä.

En toki pura laakereita. Sanontani oli epätarkka, kiitos huomautuksesta. :detective: Kuulat eivät tietenkään lähde irti kehiltään, mikäli eivät ole menneet rikki.

Itse asiassa nylon-pidikkeellä (retainer) olevat laakerit voi kyllä purkaa.

esim:

http://www.vxb.com/page/bearings/PROD/Kit1065

Arvelinkin sinun viittavan tälläisiin aiemmin ketjussa.

En tiedä yhtään laakerivalmistajaa, joka ei tehdasasenteisesti laittaisi nimenomaan vaseliinia sisään.

Ilman vaseliinia laakereita valmistavia 'laakerivalmistajia' kyllä on. Tässä muutama esimerkki: Bones, SKF, ILQ.

http://www.bonesbearings.com/products/bearings/bones-reds/

http://www.skf.com/portal/skf/home/industries?lang=en&contentId=0.000336.681905.681907.681910.681921&offerId=0.000336.681905.681907.681910.681921.681939

http://www.ilq9.com/lube.html