Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Aerobinen kynnys - sykemittari vs. PPPP

morfoosi
 Share

Recommended Posts

Terve,

Ihmettelen tätä - maksimisykkeeni on n.190.

70% / 133 sykettä on ollut pitkään PK-raja eli pyrkinyt juoksemaan alle tuon kevyet lenkit.

Sittenpä luin tuosta Pitää Pystyä Puhumaan Puuskuttamatta eli PPPP-ohjeesta. Olen muutamat treenit vetänyt sillä ja ei mua puuskututa kyllä syke 145:skään, eilen tuntui, että ei tarvi hengittää juuri lainkaan. Ehkä jopa ollenkaan.

Juoksuvauhdista tulee kyllä PPPP meiningillä reippaampi, ehkä jopa taloudellisempi. Lihaskunto tulee kyllä enemmän vastaan kuin pelkällä hölkyttelyllä. Jotain epäloogisuutta tuossa 70% säännössä on, ehkä aerobinen kynnykseni onkin paljon korkeammalla?

Onko kokemuksia sykemittarin heittämisestä helwettiin ja keskittyy pelkästään fiilispohjalta juoksemiseen. Olen kyllä paljon kuullut itsensä jumiiin ja ylikuntoon juosseistakin...

PPPP-ohjeen voi vetää vessasta alas. Se on tarkoitettu varmaan satunnaiskuntoilijalle, joka raahautuu lenkille kerran vuodessa. Aloittelijana noudatin moista ohjetta ja juoksin kaikki lenkit noin 85 - 90 % maksimista pk:na...

Jaa. Minulla tuo sääntö toimii hyvin. PPPP-raja tulee vastaan noin 70 % sykereservistä laskettuna tai 75 % maksimista laskettuna. Sitä noudattaen olen vedellyt suurimman osan pk-lenkeistä nykyisin ilman mittaria.

PPPP-ohjeen voi vetää vessasta alas. Se on tarkoitettu varmaan satunnaiskuntoilijalle, joka raahautuu lenkille kerran vuodessa. Aloittelijana noudatin moista ohjetta ja juoksin kaikki lenkit noin 85 - 90 % maksimista pk:na...

PPPP:llä vedellään täälläkin, ei ole vielä tullut mitään ylirasitusta, tosin vasta puoli vuotta olen juossut n.25-50km viikossa tällä hetkellä.

Oliko tuosta sinulle haittaa? Itsekin juoksin aluksi melko kovilla sykkeillä, en tokikaan kyllä noin kovilla kuin sinä, mutta lenkin loppupuolella tuo 85% maksimista ei ollut mikään ihmeellinen lukema minullekaan - ja puhumaan pystyi täysin hengästymättä.

Pointti oli itselläni se, että jos olisin noudattanut alhaisempia sykerajoja minun olisi pitänyt kävellä ainakin osa kaikista lenkeistä. Siihen taas ei motivaatio olisi riittänyt. Juoksemalla pk-lenkit ehkä yleisiä suosituksia kovemmilla sykkeillä (sykerajojani ei tosin ole mitattu) motivaatio pysyi yllä ja kuntokin kasvoi samalla. Palautumisessa en huomannut mitään ongelmia eikä minkäänlaisia vammojakaan syntynyt. Nyt kun kunto on noussut pystyn juoksemaan jo alhaisemmillakin sykkeillä. Mielestäni ei siis kannata tuijottaa liikaa vain sykemittarin lukemia vaan luottaa myös omiin tuntemuksiin, eikä tuo PPPP-ohjekaan näin ollen mikään älyttömän huono ole. Näin sanoisin oman vähäisen kokemukseni perusteella.

Onko kokemuksia sykemittarin heittämisestä helwettiin ja keskittyy pelkästään fiilispohjalta juoksemiseen. Olen kyllä paljon kuullut itsensä jumiiin ja ylikuntoon juosseistakin...

On kokemusta. Sykemittaria ei oo, forerunneri (205) kertoo vauhdin ja matkan. Fiiliksellä mennään, kevyt hölkkä tuntuu kevyeltä jne. Kyllä kunto näinkin kasvaa. Varsinkin kun ei tässä mitään olympiatason urheilijoita olla.

Oliko tuosta sinulle haittaa?

Oli. Juoksuvauhti ei kehittynyt ollenkaan, sillä vasta maitohappomittauksessa selvisi, että anaerobinen kynnys oli 165 ja olin juossut kaikki lenkit lähellä sitä, kovempaa en pääsyt. Ja siis vauhti oli todella hidas.

Kun selkeästi hiljensin vauhteja ja sykkeitä tuonne 70-78% paikeille, niin sykkeet alenivat ja vauhdit nousivat ja myös peruskunto parani oleellisesti.

Puolitoista vuotta on tullut juostua sykemittaria tuijottaen ja kiroillen, kun ei syke meinaa millään pysyä riittävän alhaalla. Nyt olen tehnyt kymmenkunta viimeistä lenkkiä siten, että pistän lenkin alussa mittarin päälle ja kellon taskuun. Sitten saa lenkin jälkeen ihmetellä, että miten korkea se keskisyke olikaan. Fiilis juosta on näin paljon parempi ja juoksutuntumakin on mukavampi. Varmasti alussa mittarista ja sykealueista oli minullekin hyötyä, muuten olis tullu aloitettua aivan liian lujaa. Nyt osaa jo suurin piirtein määritellä oman vauhtinsa, mikä tuntuu hyvältä ja millä jaksaa juosta minkäkin matkan. Tosiaan, kuten muta aiemmin sanoi, eihän tässä mitään olympiatason urheilijoita olla :icon_rolleyes:

PPPP:n ainoa ongelma on varmaan se että eri ihmiset määrittelee sen eri tavoin. Mielestäni se on hyvä silloin kun pystyy puhumaan katkottomasti useitakin lauseita putkeen ilman että tarvitsee pitää mitään taukoja tai sen jälkeen puuskutella ja ottaa happivelkaa takaisin. Joskus sitä vain sovelletaan niin että 'kunhan saa sanottavansa selvitettyä' joka vastaa jo jotain 4mM vauhtia.

Ongelmat ratkeaisivat myös juoksemalla vaikkapa kympin kisa. Jos päivittäisen lenkin rasitus on sitä luokkaa, että sillä ei jaksa juosta kuin kympin/puolimaratonin, niin silloin harjoittelu on pielessä pidemmällä tähtäimellä. Sopiva pk-lenkin vauhti lähtee luokassa minuutti per km tuota hitaampaa, mutta tämä on yksilöllistä mikä toimii.

Mitään monimutkaisempaa tietoa et tarvitse. Paitsi jos hifistelee, niin tietää useamman matkan kilpailuvauhdin. Kaikki muu juoksuusi liittyvä tieto on epäsuoraa ja siksi virhealtista. Siksi tuo maksimi on pakko juosta sellaisena kun se on, maksimaalisena suorituksena ja sitten katsoa kellosta sitten se aika.

Tuloskehitys eri matkoilla on kuntoilijalle siitä palkitseva mittari, että kaikenlainen pohdiskelu ja lätinä harjoittelun oikeaoppisuudesta on ihan turhaa, jos kehityt - kellolla mitattuna - niissä ominaisuuksissa mitä olet kehittämässä. Kuntotason (= tulosten) taantuminen tai kehittymisen pysähtyminen nousujohteisuudesta huolimatta on merkki siitä, että jokin on mennyt pieleen.

Puoli vuotta sitten heitin sykemittarin nurkkaan. Aloin sen sijaan pitämään kirjaa kilometri aikojen perusteella. 6,30 - 6,50 min pitkis 5,40 - 6,00 min perushölkkää ja 5,00 vauhtikestävyys. tää resepti sopii mulle ainaskin paremmin. Tarttis varmaan joskus koittaa mitä syke hakkaa mutta tiedän että pk ei ole ainaskaan yli 75 %