Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Tupakointi ja maratoonaus

jöllipikkup.
 Share

Recommended Posts

Terve.

Olen 34-v joskus nuorempana pallopelejä pelaillut yllytyshullu. Tupakointia takana 19- vuotta joista suurin osa aktiivisesti noin 20 käärylettä/vrk. Kunto heikkeni vuodesta toiseen ja liikkumattomuudella, eikä lihapiirakoilla + yö syömisellä kuntokaan kohentunut. Kolesterolit nousi 7,3 tienoille ja päässäkin alkoi suhista,,, paineet koholla. 180cm/75kg. Aina kouluajoista olen inhonnut juoksemista, ja vannoin etten vapaaehtoisesti lenkille lähde.

Koskaan!

Viime syksyn Hcm olin "huoltojoukoissa" ja siitä sekä vedonlyönnin seurauksena ryhdyin harjoittelemaan 09-Hcm:ia varten. Tupakoinnin sain loppumaan noin 7kk ajaksi, mutta 6vko sairastelujakson aikana alkoi pahalainen uudestaan...

Helmikuussa juoksin testi puolikkaan aikaan 2.25 matalalla syketasolla. Jalat aivan hajalla ja siitä alkoi sairastelujakso, eli tuo 6vko ilman liikuntaa. Kun siitä tokenin aloitin harjoittelun suht rivakasti, tietäen että pk-kausi jäi pahasti kesken. Muut meni Hcr:iin, ja minä tupakoin ja juoksin (en yhtäaikaa). Päätin muutama päivä Hcr:n jälkeen kateellisena muille juosta oman puolikkaani. Se meni aikaan 2:15 suht tasaisella vauhdilla ja keskisyke 150.

Tästä jäi tunne, ettei kaikki ollut läheskään pelissä, joten 1vko kuluttua vedin 21km aikaan 1.49 ka.syke 170 ja hyvältä tuntui. 5.12/km :shocked:

Vedonlyöntini (tyhmää! tiedän) koskee 5h alitusta, joten se menee varmaankin, mutta mikä voisi olla oma realistinen tavoitteeni? Jonkun laskurin ja kuntotestin mukaan se voisi olla 3,50? Ja tämä siis tupakoivana.:fighting0056:

Jos teillä kokemusta tupakoinnin lopettamisesta, ja suorituskyvyn noususta niin motivoikaa minua lopettamaan ja antakaa fakta tietoa parantuneesta juoksukunnosta.

Jos polttaen menisi tuo 4h rikki niin mihin olisi realistiset mahdollisuudet ilman syöpäkääröjä?

:hali_popcorn::thumbsup:

Mulla on kokemusta 19 maratonista viideltä viime vuodelta.

Paras aikani on 4.32 ja se tuli toisella marallani.

Silloin ja sitä ennen noin 40 v. olin polttanut askin tupakkaa päivässä.

Mutta kun jatkoin maratoonien keräämistä, niin lopetin tupakanpolton. Kokonaan. En ole sätkääkään vetänyt viiteen vuoteen.

Sen sijaan juossut 17 maratonia.

Kertaakaan en ole päässyt lähellekään tupakka-Lantun aikaa.

Väittäisin, että tällä tasolla ei siitä tupkanapoltosta ole varsinaista haittaa urheilusuoritukseen.

Täysin eri asia on sitten mitä se vaikuttaa yleisesti terveyteen, elinikään, hajuaistiin ja muihin tällaisiin pehmeisiin arvoihin.

Siis sinä kyllä pystyt noilla tiedoilla varmasti juoksemaan maran alle neljän tunnin. Viisi tuntia on sinulle lasten leikkiä. Tupakoit tahi et. Siis jos pystyt terveenä harjoittemaan ja paikat kestävät!

Tsemppiä marallesi!

17v poltteluja ja kerrasta pois, nyt 3,5v ilman. Ei sitä kannata jäädä murehtimaan, lopettaa ja sillä siisti!!

Kerrankin voin sanoa jotain painavasti, koska tiedän miltä nikotiinin puutos tuntuu ja siitä selviää kyllä.

Mielummin juoksen 6h maran kuin poltan ja juoksen 3,5h. Elämä on paljon helpompaa ilman tupakkaa.

Lopeta jo tänään, sillä huominen olisi jo 2 savuton ;) Ja ilman laastareita ja purukumeja.

Itse vedin itteni lenkillä loppuun pahimpiin nikkikisiin, auttaa!!

Minä aloitin juoksun enemmän tai vähemmän aktiivisesti syksyllä 2007. Viime lokakuussa sitten aloin treenata kunnolla 2009 Terwamaratonia varten. Puolikkaan juoksin jo 2008 toukokuussa. Kovemman treenaamisen myötä vuodenvaihteessa kokeilin myös jättää tupakan pois, olinhan sitä jo reilut 30 vuotta poltellut välillä kiivaammin, loppuaikoina 10 - 15 savuketta päivässä. Yllättävää kyllä, lopettaminen olikin helppoa, kun oli muuta tekemistä. Olin yrittänyt lopettamista aiemminkin (ainakin sata kertaa...).

Maratonajasta en pysty sanomaan mitään, koska sairastuin Terwamaratonin aikaan ja se jäi juoksematta. Nyt olen menossa 11.7. Rovaniemen maratonille, mutta tällä hetkellä kova flunssa estää harjoittelun. Eli jo toinen tauti peräjälkeen, mutta vielä ei ole tullut tunnetta, että pitäisi pistää palamaan. Treenaamisen himo ajaa ohi tupakanhimosta.

Sen voin sanoa, että ainakin minulla vauhti parani ja hengitys helpottui, kun lopetin tupakoinnin. Eikä siitä sinullekaan varmasti haittaa ole.

Itse poltin n.13v. Tuo on varmaan aika yksilöllistä miten kukin röökistä pääsee eroon. Itse käytin laastaria ja pahimpaan hätään 2mg purkka huuleen. Ennen olin kokeillut kaikenlaista. Halu lopettaa kai tärkeintä. Pahimmat himot hävisivät 2 viikon sisällä ja kuukauden tupakoimattomuuden jälkeen en ole kokenut juurikaan tupakanhimoa.

Tämä nyt on ehkä tuttua, mutta...kun on pari-kolme viikkoa polttamatta niin tulee sellainen olo, että "kyllä mä nyt yhden voin polttaa"...jos siinä vaiheessa ymmärtää olla sytyttämättä niin on lähellä onnistumista. Mä haksahdin tässä kohdassa monta kertaa ennen kuin tajusin...

En mä kyllä usko, että pystyisin juoksemaan näin paljon, jos edelleen vetäisin 20 tupakkia päivässä. Enkä kyllä olis varmaan ruvennut juoksemaankaan vielä silloin kun poltin?

Elämän stressitilanteethan vaikuttavat lopettamiseen. Jos niitä ei yhdistä pöllyttämiseen, lopettamismahdollisuudet kasvavat. Nautinto, pettymys, silloin palaa helposti. Polttaminen vaikuttaa paljon niin harjoitteluun kuin tuloksentekoonkin, ja rahapussiin. Lenkittäminenkään ei aina ole itseratkaisu lopettamiseen. Vaikka kovakin lenkki takana, himo löytyy. Mutta muutama päivä ilman, sitten viikko, ja pari, riippuvuus fyysinen ja henkinen vähenee. Nikotiinipurkat voivat auttaa aluksi, mutta kovin helposti ne jatkavat vaan riippuvuutta, ja ovat pirun kalliita. Varmaan myös yksilökohtaista tämä lopettaminen, mutta riippuvuus lienee sama kaikilla. Tapatupakoitsijoita ei ole olemassa. Ja kuka sitä nyt itteänsä viitsisi savuttamalla pilata, jos se vaan tapa olisi, sehän olisi pöhköä.

17v poltteluja ja kerrasta pois, nyt 3,5v ilman. Ei sitä kannata jäädä murehtimaan, lopettaa ja sillä siisti!!

Kerrankin voin sanoa jotain painavasti, koska tiedän miltä nikotiinin puutos tuntuu ja siitä selviää kyllä.

Mielummin juoksen 6h maran kuin poltan ja juoksen 3,5h. Elämä on paljon helpompaa ilman tupakkaa.

Lopeta jo tänään, sillä huominen olisi jo 2 savuton ;) Ja ilman laastareita ja purukumeja.

Itse vedin itteni lenkillä loppuun pahimpiin nikkikisiin, auttaa!!

Samaa mieltä. Itse lopetin reilun 12 vuoden röökinvetämisen (puolitoista askia päivässä) juoksemalla. Aina kun tulee kunnon hinkkis niin lenkkarit jalkaan ja lenkille...vedät itses ihan piippuun... toimii varmasti ts viimeistään siinä vaiheessa kun viikonloppuna on vetänyt kaksi tai kolme kunnon lenkkiä...tsemppiä:thumbsup:

Vuosi sitten istuin parvekkeella tupakalla ja stumpattuani tuhkiksen haju alkoi kuvottamaan. Nakkasin tuhkiksen roskikseen ja tupakka-askin ja stendarin jätin parvekkeen nurkkaan. Siellä ovat vieläkin enkä yhtään sauhua olen sen koommin ottanut.

Tupakoinut olin tätä ennen yli puolet elämästäni ja pahimmallaan saattoi mennä pitkälti toista askia päivässä.

Jep.

Kuten tuli sanottua oli päätös vakaa ja aikomus hyvä. Ja kuten joku jo totesikin, vaikuttaa tilanteeseen elämän stressi ja muut vs tilanteet. Turha hakea tekosyitä, vaan täytyy myöntää itselleen että on heikko. Paraneminen alkaa myöntämisestä! :)

No ok. Tänään se tupakoimattomuus sitten alkaa ja sen täytyy kestää hcm asti.Kerron etenemisen sitten täällä! Jos sorrun (ei oikea vaihtoehto) saa kuittalu olla rajua ja lupaan ilmoittaa nimeni ja osoitteeni miesten seuran haku palstalla alastonkuvan kera. Itsehän olen suht hetero mies :) Noh... kelle sitä sitten valehtelisi jos ei itselleen. . .

Jos vielä sen jälkeen poltan ei se ole uhkarohkeutta vaan silkkaa hölmöyttä!

Olen lukenut Allen Carrin kirjan , syönyt zyban-kuurin (en tappanut ketään) , käyttänyt laastareita, inhalaattoria, imeskelytabuja ja jäystänyt purkkaa, mutta viimeksi kokeilin keinoista voimakkainta, eli omaa tahtoa. Nyt taas yskä kaihertaa mustia keuhkoja ja hengitys vinkuu (ja varmaan haisee). Tästä se nyt lähtee!

:hali_knuffl_rein:

Lopetin tupakanpolton kolmekymppisenä viidentoistavuoden polton jälkeen.

Malboroa kului tässä vaiheessa 1,5 askia/pv. Paino alkoi heti nousta ja aloitin juoksemisen ja paino putosi 15 kg. Sitä ennen en ollut juurikaan liikuntaa harrastanut.

Myöhemmin luin jostakin, että juoksua voi toki harrastaa, vaikka tupakka käryääkin suupielessä. Jos jatkaa juoksuharrastusta, lisääntyy motivaatio tupakan lopettamiseen niin, että tupakka jää väistämättä pois. Kuulosti aika uskottavalta, mutta pitääkö tuo paikkaansa. Olisiko jollakulla juoksijalla kokemusta savullisesta juoksusta?

Kiitos kiitos.

Eli tarkoitat siis sinun aikasi menneen huonompaan suuntaan? :o

Ei välttämättä.

Tässä on kulunut viisi vuotta ja tänä keväänä aikani on kymmenkunta minuuttia huonompi. Mutta tässä iässä (nyt 61 v.) on ymmärrettävä, että ajat huononevat pikku hiljaa.:hali_knuffl_rein: Ja ennätykseni aikoihin olin lisäksi aika paljon solakampi kuin tänään.

Nyt kun olet tehnyt lopullisen päätöksen jättää tupakat kaupan hyllylle, niin pidä huolta, ettei painosi nouse. Se on se ainoa paha puoli tupakan jättämisessä, että ruoka maistuu ja muuttuu entistä tehokkaammin rasvaksi keholle!:lipsrsealed: