Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Kaatumiset

yksvesku
 Share

Recommended Posts

Nyt alkaa jo olemaan liukkaita kelejä ja ihmiset suunnittelevat joukolla nastojen hankintaa. Mites on oletteko koskaan juostessa kaatuneet? Tuliko pahoja vammoja? Oliko paljon yleisöä?

Itse en ole kertaakaan juostessa kaatunut, läheltä piti tilanteita on ollut, mutta niitähän ei lasketa. Luulen, että vauhti itse asiassa helpottaa pystyssä pysymistä.

• Replies 31
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

On saattanut kerran-pari sattua, mutta ilman vaurioita.

Toi yleisöhän on yleensä se suurin huoli vahingon sattuessa: ensin katsotaan ympärille, että näkikö kukaan ja vasta sitten kuulostellaan, että tuliko vammoja :)

Totta on, että liukkaalla on turvallisempaa edetä juosten kuin kävellen. Juostessa kun voi astua koko jalkapohjalle, eikä tällöin ole niin suurta vaaraa jalan "karkaamisesta" alta, kuin jos jalka tulee maahan kantapää edellä.

Ei pahempia ja sen muistan, että liukkaallahan noita eniten luonnollisesti sattuu. Pyörällä sen sijaan on lennelty pitkin ja poikin ja kymmeniä kertoja. Parhaimmillaan tai pahimmillaan Ruotsissa taju pois ja sairaalaan makaamaan. Silloin oli selkä siinä hapessa, että viikko meni sängyssä. Joku oli kai ajanu selän päältä siinä rytäkässä.

Kerran samalla viikolla kahteen kertaan. Siinä ei muuta kuin vanhat haavat auki. Toisella kertaa kynnettiin asfalttia, paikattiin paikat ja startattiin seuraavaan kisaan siteiden kera heti samana päivänä. Oli sekin hommaa :tökkiminen

Pahimmat kaatumiset ovat minun kohdallani tapahtuneet kyllä kesäkeleillä. Talviliukkailla sitä jotenkin on varautuneempi. Kerran kesällä onnistuin kaatuessani murtamaan sormeni melkein irtipoikki. Eikun äkkiä vaan terveyskeskukseen ja sieltä edelleen keskussairaalaan operointiin. Erikoisempi tapaus onkin sitten viimeisin pyllähdykseni joitakin vuosia sitten kun maassa lötköttelevää poikastansa suojeleva pöllö iski kyntensä niskaani. Siinä sitten maattiin molemmat tantereella taju kankaalla hetken aikaa. Muistoksi jäi kynnen jäljet niskaan. Ja toisen piilolasini menetin siinä rysäyksessä. Kilpailutilanteissakin on tullut kaaduttua joitakin kertoja.

Pahimmat kaatumiset ovat minun kohdallani tapahtuneet kyllä kesäkeleillä. Talviliukkailla sitä jotenkin on varautuneempi. Kerran kesällä onnistuin kaatuessani murtamaan sormeni melkein irtipoikki. Eikun äkkiä vaan terveyskeskukseen ja sieltä edelleen keskussairaalaan operointiin. Erikoisempi tapaus onkin sitten viimeisin pyllähdykseni joitakin vuosia sitten kun maassa lötköttelevää poikastansa suojeleva pöllö iski kyntensä niskaani. Siinä sitten maattiin molemmat tantereella taju kankaalla hetken aikaa. Muistoksi jäi kynnen jäljet niskaan. Ja toisen piilolasini menetin siinä rysäyksessä. Kilpailutilanteissakin on tullut kaaduttua joitakin kertoja.

Mitäs erikoista tuossa on. Harva se päivähän pöllöt kynsiä lenkeilijöiden niskaan iskee. Kaikkea sitä "kuuleeki".

Kerran on lopputalven liukkailla tullut kaaduttua...

Juoksen pieniä hiekkateitä pitkin ja hiekoitettuhan tuo oli, mutta ainahan sieltä pälvipaikkoja pilkistelee ja tie oli vielä kalteva tuossa kohdassa ja niin miestä vietiin...

Käden tietysti sain eteen etten ihan pitkälleni kellahtanut ja kipeähän tuo oli yli kuukauden, mutta nykyään minulla on talvella nastat alla eikä moisia ongelmia ole ollut... :idea

Lukemattomia läheltä-piti tilanteita on tullut, mutta muutaman kerran on vedetty lipatkin, yhtenä talvena joku ystävällinen oli aurannut vähän ojan päältä ja sinne meni koko jalka reittä myöten hankeen, eihän siinä muuta mutta pohjalla oli 40cm vettä että siitä riitti hauskaa koko loppu lenkiksi.

Yhden kerran olin kurssilla vieraalla paikkakunnalla ja kävin aamuisin tekemässä lenkin uimahallilta käsin, heti toisena aamuna ylitin ojaa siihen sitä varten laitettuja lankkuja pitkin(kuten edellisenäkin aamuna) ja kuinka ollakkaan en edes tajunnut mitä tapahtui kun heräsin siitä pientareelta(sellaista 100mm mursketta) ja toinen käsi, olkapää ja naama verta vuotaen, se pirun lankku oli katkennut ja maa oli tullut päin näköä, no siitkin selvittiin muutamalla tikillä, mutta oli se sitten mukava mennä sinne kurssille ja sanoa että "tää tuli lenkillä", ei varmaan kukaan uskonu. :oops:

Yksi ja ainut lippa viime talvena Kittilässä. Juoksin pitkin kevyen liikenteen väylää loivaa mäkeä alas Kivirakan suuntaan. Tuli vastaan vähän vanhempi naishenkilö, joka kävelytti koiraansa. Olin juuri kohdalla, kun kompastuin nastalenkkareitteni ylipitkiin nauhoihin. Ei käynyt mitenkään mutta lento oli aika komea.

Nastalenkkareillakin (Sarva) voi siis käydä näin - minulle.

Viime talvena yksi 12 km lenkki tuli juostua tyyliin kaksi askelta eteen, yksi askel sivulle - eli menosuuntaan nähden vinoon. Lippoja ei ihme kyllä tullut, mutta nivuset vinkuivat muutaman päivän ajan...

Maaliskuussa sen sijaan tuli oikein kunnon lipat, kun juoksin vetoja. Yhdessä jyrkässä mutkassa olikin muuten sulalla reitillä pieni sulamisvedestä syntynyt jäätikkö ja jalat lähti komeasti alta. Maahan tultiin suoraan toiselle ranteelle ja polvelle. Lenkki loppui siihen, mutta onneksi mitään pahempaa ei sattunut ja parin päivän päästä pystyi jo juoksemaan vaikka kättä hieman särkikin. Vauhti ja jyrkät mutkat ovat siis liukkaalla huono yhdistelmä... :hiiviskely

Eli nastat tms. pitäisi ottaa yksiin tossuihin itsekin. Varsinkin kovavauhtisemmilla lenkeillä ovat varmasti halpa vakuutus...hyvä kun tätäkin kysyttiin, niin muistuipa mieleen tuo hankinta. Ja ei kun Kenkä-osioon lueskelemaan suosituksia... :peukku