Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Mattotesti juosten vs. sauvakävellen. Case Seppo.

Seppo
 Share

Recommended Posts

Kävin tovi sitten juoksentelemassa matolla: http://www.seponkotisivut.com/vb/blog.php?b=5565

Eilen postipoika kiikutti tulokset.

Pituus 183

paino 83,7

Rasvat 12,9

Aerobinen kynnys

Hapenkulutus 3,20 l/min

Syke 158 50% maksimista.

Nopeus 9,5 km/h

Laktaatti 2,0 mmol/l

Anaerobinen kynnys

Hapenkulutus 3,92 l/min

Syke 174 73% maksimista.

Nopeus 12,5 km/h

Laktaatti 3,5 mmol/l

Maksimi

Hapenkulutus 4,56 l/min 54,5 ml/kg/min

Syke 187

Nopeus 15,9 km/h

Laktaatti 11,9 mmol/l

Laktaatin poistonopeus 0,63 mmol/l/min

Eli tämmösiin lukemiin päästiin kun juostaan yks lenkki viikossa ja reenataan viikko hieman kovemmin ennen testiä. Mistä näitä pohjia riittää... No sitten mä tilasin Oulusta vanhat testitulokset siltä ajalta kun hiihdin kilpaa. Elikkä vuosilta 1994-1995. Sillon kävin sauvakävellen matolla yhteensä kolme kertaa.

Pari kohtaa ihmetyttää noissa uusissa ja vanhoissa tuloksissa. Vanhoissa mun paino oli 73,5kg ja rasvat about 11%. Eli tämäkö on sitä henkistä kasvua kun pituus on säilyny lähes ennallaan? Henkinen pääoma lisääntyny näköjään kymmenellä kilolla. Tai sitten mä oon nykyään vaan niin paljon lihaksikkaampi, tai no tätä ei kyllä usko kukaan.

Kun taas kattoo kynnyksiä niin aerobinen kynnys on kaikissa tuloksissa välillä 154-160. Nyt tosin maitohappo oli tolla vauhdilla noin 0,3 enemmän. Anaerobinen kynnys on puolestaan laskenu kun maksimitreenit on vähissä. Kun se aikasemmin oli 178-185, hapot puolestaan samoja tossa pisteessä. Maksimisyke oli aikasemmin 191-204, eli ei juuri laskua 15 vuodessa. Maitohapot tuolloin 6,4-8.24, eli nyt setä kyllä hapottaa enemmän :)

Kilpa-aikoina maksimi hapenotto ollu 60-62, eli laskua noin 6 pykälää.

Pitäiskö näistä kaikista päätellä, että a) mä en oo koskaan ollu kunnossa B) jostain kumman syystä mä oon nyt PALJON vähemmällä harjottelulla yllättävän hyvässä kunnossa c) vai onko totuus tuolla jossain...

No näillä kuitenkin mennään. Syksyllä uudestaan mies matolle.

Kilpa-aikoina maksimi hapenotto ollu 60-62, eli laskua noin 6 pykälää.

ja paino tietysti noussut samat 10%? eli samalla hapetuksella kai mennään?

Vauhdit siis kohdilleen 1. laihduttamalla. 2.kisavauhdeilla=taloudellisuus tuolla vauhdilla. Kohta yksi toteutuu juoksemalla vaikka niitä pitkiksiä ja kai niistä pitkiksistä jotain muutakin iloa maratoonarille on (lähinnä kai niille joille maraton on pitkä juoksuvaellus, nippanappa vk alueella). Muu on kohinaa, tai sanoisiko minuutteja ja nämä kaksi asiaa ovat kymmeniä minuutteja loppuajassa.

Maksimisyke oli aikasemmin 191-204, eli ei juuri laskua 15 vuodessa.

Minulla on samankaltainen havainto, eli maksimisyke on 80-luvun lopusta säilynyt suunnilleen samoissa. Harrastus on siirtynyt enemmän kestävyysharjoittelun suuntaan vuosien saatossa.

Kun hpk:ta katselee, niin tämän vuosituhannen puolella ei varmaankaan ole kynnyssykkeissäkään tapahtunut mitään erikoisempia muutoksia, vaikka ihan tarkkaa dataa noista ei ole (Testit 2001 conconi ja 2007 suora mattotesti).

Tietenkin harjoitusrasituksen mukaista kausivaihtelua noissa on jonkun verran.