Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Cross training


runrun
 Share

Recommended Posts

Tarkoitan siis juoksemisen lisäksi tehtäviä harjoituksia.Olen juuri aloittanut juoksemisen ja siitä johtuen en uskalla lisätä kilometrejä vähään aikaan(juoksen 4x vko yht.35-45km).Olen alkanut tekemään välipäivinä/toisena harjoituksena esim. kävelyä,uintia,sisäsoutua yms.Mietin vaan että onko muut treenit,siis ei juoksu,järkevää tehdä ainoastaan kevyinä/palauttavina harjoituksina?Vai voiko niissäkin välillä revitellä,vaiko säästellä paukkuja itse juoksuun?Voisiko niin tehdä että kovalla juoksuviikolla sivuharjoitukset kevyenä ja kevyellä viikolla sivuharjoitukset kovempana(tai ainakin osa niistä)?Jos joku tietää paremmin niin vinkkejä otetaan vastaan.

Link to comment
Share on other sites

Minä teen muut lajit kevyinä ja säästelen kovemmat sykkeet juoksuun, jossa tuloksiakin on tarkoitus saavuttaa. Paitsi joskus kotikuntopiirissä syke nousee intervallityyppisesti liikkeiden vaihtelun mukaan.

Mielestäni kevyelläkään viikolla ei ole järkeä vetää muita lajeja ihan kauhean kovaa, koska silloinhan viikko ei enää ole kevyt.

Link to comment
Share on other sites

Jep just tuollain yhdistämällä voi vältellä niitä vammoja. Mutta tosiaan jos kevyellä juoksuviikolla tekee muut lajit sitten revittämällä niin eihän se sen jälkeen ole enää kokonaisuudessaan kevyt viikko vaan tulee jatkuvasti peräjälkeen tehtyä kovaa viikkoa. Esimerkkinä mie harrastan hiihtoa ja harjoittelu viikon aikana koostuu juoksusta, pyöräilystä, rullahiihdosta, kuntopiiristä, kuntosalista, silloin tällöin jalkapalloa puulaakihengessä. Jos siis vaikkapa juoksen kolme kertaa viikossa ja sitten muut lenkit on hiihtoa, pyöräilya yms. niin tekemällä juokut pk:lla ja vaikka rullahiihtoa vk-alueella niin sillonhan on kova viikko kyseessä. Et siis siin esim. kolme rullalenkkiä viikolle ja sit pyörällä yks pitkä lenkki ja lihaskunnot päälle. Seuraavalla viikolla jos tekisin rullat kevyenä ja sitten juoksut kovaa ja pyörän myös niin olisi jo toinen kova viikko peräjälkeen.

Oli tosiaan laji mikä hyvänsä niin aina kun siinä nostetaan sykettä ja tehoa niin siitähän tulee kova harjoitus. Sydämelle ja verenkiertoelimistölle siinä tulee pumppaustyötä samalla tavalla tekee sen kovaa vauhtia sitten juosten, pyörällä, hiihtäen taikka muuten.

Link to comment
Share on other sites

Toi mun "johdanto" oli vähän sekavasti kirjoitettu.Voiko muita lajeja vetää kovaa normaalilla viikolla?Ei oikeen uskaltais ottaa kamalasti kovia juoksuja ja yleensäkkään juoksukilometrejä(juoksua takana alle 2kk enkä halua rikkoa paikkoja).Mulla löytyy muuta urheilutaustaa ja siitä johtuen juoksumäärät tuntuvat kovin vähäisiltä...

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy