Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Puolikas elokuun lopussa, takana harjoittelua 10 viikkoa..?


niinaq

Recommended Posts

No niin, puhukaapas minulle nyt järkeä. Olen harjoitellut vain 10 viikkoa juoksua, ja koskapa juoksuohjelmani loppuu nyt ensi viikolla, ajattelin haukata ison palan- Sepon ohjeet 12 viikossa puolikkaalle. Onhan elokuun lopussa sopivasti Varala maraton Tampereella...

Lenkkejä tehnyt tämän ohjelman mukaan, eli ihan nollasta lähdetty liikenteeseen. Juoksu tuntuu hyvältä. Minulla on sykemittarikin, joka kertoo, että keskim. 5km juoksen sykeellä 161. n. 34min. Lepo- ja maksimisykkeistä vain aavistus, mutulla mennään.

Olenko haaveilemassa liikoja? Onko sula mahdottomuus? Onko tuo Sepon ohjelma sovelias näin aloittelijalle, vai olisiko parempi Matkalla Maratonille- kirjasta se puolikkaan ohjelma? Tuo Sepon vaikuttaa aika kovalta, mutta olen valmis ottamaan haasteen vasteen. Luulisin.

Vai aloitanko elokuussa varttimaralta? Silti minulle sopii parhaiten juuri tuollainen ohjelma, jossa päivittäiset harjoitukset kerrottu.

Pikku pyyntö; älkää lytätkö nauraen minua ja intoani, olkaa varovaisia!

Ystävällisesti, Niinaq

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 44
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Minähän en asiasta mitään tiedä, mutta meinasin itse osallistua Finlandian puolikkaalle syyskuussa. Treenaamisen aloitin n. neljä viikkoa sitten. Aika näyttää kestääkö kroppa vaiko ei, mutta kyllä mun mielestä kannattaa ainakin yrittää. Jos tuntuu liian raskaalta, niin viheltää pelin poikki, muuttaa harjoituksia hieman kevyemmäksi ja keskittyy sitten keväällä juostavaan puolikkaaseen vähän perusteellisemmin. Tämä on ainakin meikäläisen suunnitelma. Ja jos kaikki menee putkeen, niin tarkoitus olisi tosiaan juosta täys matka ensi vuonna johonkin aikaan.

Link to comment
Share on other sites

Olenko haaveilemassa liikoja? Onko sula mahdottomuus? Onko tuo Sepon ohjelma sovelias näin aloittelijalle, vai olisiko parempi Matkalla Maratonille- kirjasta se puolikkaan ohjelma? Tuo Sepon vaikuttaa aika kovalta, mutta olen valmis ottamaan haasteen vasteen. Luulisin.

Vai aloitanko elokuussa varttimaralta? Silti minulle sopii parhaiten juuri tuollainen ohjelma, jossa päivittäiset harjoitukset kerrottu.

Kerran olet jo 10 viikkoa jaksanut liikkua ja tavoitteeseen on vielä hyvin aikaa, anna palaa vain. En tiedä, millaisen ohjelman Matkalla Maratonille -kirja antaa, mutta tuo Sepon ohjelma näyttää hyvin toimivalta. Jos se on sitten vaativampi kuin toinen ohjelma, riippuu omasta innostasi ja sitoutumisestasi, kumman valitset. Juoksuvammojen jne. suhteen tuo Sepon 20 km/viikko (max 30 km) ei ole pitäisi olla liian vaativa.

Ei muuta kuin puolikkaalle vain elokuussa.

Link to comment
Share on other sites

Kiitti Mage! Mä olen täällä roikkunut lukemassa kaikkia mahdollisia ketjuja kaikista mahdollisista jutuista, ja olen huomannut sinun olevan aktiivinen vastaaja. Joten iso kiitos tästäkin! :kumarrus:

Ehkä otan sen Sepon ohjelman, ja kokeilen miltä se alkaa tuntua, ja katsotaan mihin asti rahkeet riittää. Kiitti Frye myös sinulle, ja onnea harjoitteluusi.

Link to comment
Share on other sites

Itellä myös ensimmäinen puolikas toukokuussa juostuna ja ihan sohvaperuna olin sitä ennen. Aikaahan tuolla reissulla kului enemmän kuin tarpeeksi, mutta läpi meni enkä ollut edes hirveän väsynyt. Uskalsin mennä kun testasin itseni viikkoa ennen kisaa 15km:n juoksulla ja se meni kahteen tuntiin, mutta sykkeet olivat hiukan liian korkeat (78% maximista). Sykkeistä en kuitenkaan osannut olla huolissani, kun olin aikaisemmin juossut n. 10-12km juoksuja alemmilla sykkeillä ihan hyvin. Olin tuossa vielä toipumassa flunsasta, joten pistin korkeat sykkeet sen piikkiin.

Sepon ohjelmaa en nyt tähän hätään lukenut, mutta jos tuon 15-16km pystyt helposti juoksemaan, niin kyllä se puolikaskin varmasti menee. Minä juoksin tuon viimeisen pitkiksen vain 8 päivää ennen koitosta. En ehtinyt mielestäni ihan täysin palautua, joten älä tee samaa virhettä.

Link to comment
Share on other sites

Onko tuo Sepon ohjelma sovelias näin aloittelijalle, vai olisiko parempi Matkalla Maratonille- kirjasta se puolikkaan ohjelma? Tuo Sepon vaikuttaa aika kovalta, mutta olen valmis ottamaan haasteen vasteen.

Minun mielestä se Matkalla Maratonilla -kirjan ohjelma "Tavoitteena puolimaraton" (s. 160-162) on huomattavasti rankempi kuin Sepon ohjelma "Puolimaraton läpi". Jos noista kahdesta pitää valita, niin ota ihmeessä Sepon ohjelma, koska se on nimenomaan aloittejalle suunnattu.

Link to comment
Share on other sites

Kiitti Ikämies ja SamuelS. Minua vain siinä Sepon ohjelmassa hämäsi se hänen itsensä kirjoittamat sanat: "Sitten vois samalla kysyä että eikö tää ohjelma oo liian kova? No se on ehkä vaativa tarkotukseensa nähden." Mutta koska tuossa Sepon ohjelmassa juostaan nimenomaan minuutteja enemmän kuin kilometrejä, se on sinänsä helpompaa, kuin jatkuva kilometrien laskeminen.

Link to comment
Share on other sites

Anna mennä vaan! Itsekin vedin läpi tänä keväänä ensimmäisen puolimarani - ja lähes ilman harjoittelua (kokonaiset yksi lenkkiä ulkona ja pari juoksumatolla). Eikä yhtään hullumpaan aikaan...

Eli jos mä pystyin siihen, niin kuka tahansa pystyy!! :thumbsup:

Vähän jarruja nyt..kai sulla nyt kuitenkin pitää jotenkin olla kuntoa hankittuna, jos puolimaran oot jaksanut juosta...ja vaikka kunto riittää niin saattaa jalat mennä paskaks, jos lähtee liian vähällä harjoittelulla noinkin pitkään kisaan asfaltilla...hättäilemällä ei tuu kuin k*sipäisiä lapsia...

Link to comment
Share on other sites

Ehdottomasti vain ilmoittautumaan! Sama juttu kuin Annalla, että olen itsekin ekan puolikkaan juossut tosi pienellä alkuharjoittelulla - mutta - vauhti olikin sitten hidas. Hyvä puoli on myös siinä, kun jatkossa harjoittelet enemmän niin tulokset ovat helpommin nousuvoittoisia. :) Jokainenhan juoksee omaa juoksuaan, ja jos kaikilla pitäisi olla sama aika kuin ykkösellä, meillä olisi todella vähän osanottajia juoksutapahtumissa. ;)

Link to comment
Share on other sites

Anna mennä vaan! Itsekin vedin läpi tänä keväänä ensimmäisen puolimarani - ja lähes ilman harjoittelua (kokonaiset yksi lenkkiä ulkona ja pari juoksumatolla). Eikä yhtään hullumpaan aikaan...

Eli jos mä pystyin siihen, niin kuka tahansa pystyy!! :thumbsup:

Tuo on hiukan vaarallinen päätelmä. Alkuperäinen kysyjä sanoi, että hänen lähtötasonsa oli nolla. Silloin ei puolimaratonia vedetä kylmiltään. Minä taisin juoksuharrastusta aloittaessani vetää jonkun ensimmäisistä lenkeistä puolimaratonin mittaisena vähän alle 1:50. En silti väitä, että kaikki siihen kykenisivät.

Link to comment
Share on other sites

Tuo on hiukan vaarallinen päätelmä. Alkuperäinen kysyjä sanoi, että hänen lähtötasonsa oli nolla. Silloin ei puolimaratonia vedetä kylmiltään. Minä taisin juoksuharrastusta aloittaessani vetää jonkun ensimmäisistä lenkeistä puolimaratonin mittaisena vähän alle 1:50. En silti väitä, että kaikki siihen kykenisivät.

Vaatii jo jonkulaista pohjakuntoa tehdä tuo!

Minä lähdin myös täysin nollilta viime syksynä lenkkeilemään satunnaisesti ja toukokuun alussa meni eka puolikas aikaan 2.39. Nyt yritän rapsia siitä minuutteja pois. Jos pääsis Paavo Nurmen puolikkaalla alle 2.30 olisin tyytyväinen.

Tänään meni pitkis 2h 30 min ja kilometrejä kertyi tasan 19. Keskisyke 137 (74% maximista). Kolmen viikon päästä samassa ajassa pitäisi siis juosta 2,1km enemmän. Saa nähdä kuinka äijän käy.

Link to comment
Share on other sites

Osallistu keskusteluun

You are posting as a guest. Jos olet jo rekisteröitynyt, voit kirjautua tästä sisään lähettääksesi vastauksen.
Huom!: Ilman rekisteröitymistä lähetetyt viestit tarkistetaan ennen julkaisua mainosrobottien yms. takia.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Ketjua lukevat   0 members

    • Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä

  • Kaikista tuotteista -5% koodilla SEPPO (affiliatelinkki)

     

    Screenshot 2022-10-17 at 12.33.21.png

     

     

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy