Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Maratonilta puolimaratonille

käyttäjä100
 Share

Recommended Posts

Kävin Tukholmassa 30.5. juoksemassa maratonin vähän alle neljään tuntiin ja mietityttää olisko mulla mahdollisuus juosta 27.6. Puolimaraton alle 1.30?

Jos maratonajasta ylipäätään pystyy vetämään mitään johtopäätöksiä puolimaratonaikaan niin olis kiva kuulla mielipiteitä. Ja mitkä yksilölliset tekijät mahdollisesti helpottaa tai vaikeuttaa puolimaratonia juostessa verrattuna maratoniin?

Riippuu millasella reenillä pääsit tuohon maratontulokseen. Jos enimmäkseen hidasta juoksua, sanoisin että sun vauhtikestävyys ei riitä 1.30 puolimaratoniin. Jos olet treenannut myös vauhtikestävyyttä mutta peruskunto ei riittänyt pitämään kovempaa vauhtia koko maratonia, voi 1.30 puolikas olla mahdollinen.

Kävin Tukholmassa 30.5. juoksemassa maratonin vähän alle neljään tuntiin ja mietityttää olisko mulla mahdollisuus juosta 27.6. Puolimaraton alle 1.30?

Annetaan nyt suoraan kysymykseen suora vastaus: Ei minkäänlaisia mahdollisuuksia;-)

Tämä tietysti olettaen, että tuo "vähän alle neljään tuntiin" oli jotakuinkin kuntoasi vastaava suoritus eikä esim. kaverin seuraksi tehty hölkkäily. Ja tästä vastauksesta saat varmaan sen verran näyttämisen halua, että puristat sen puolikkaan melkein 1.40.

Annetaan nyt suoraan kysymykseen suora vastaus: Ei minkäänlaisia mahdollisuuksia;-)

Tämä tietysti olettaen, että tuo "vähän alle neljään tuntiin" oli jotakuinkin kuntoasi vastaava suoritus eikä esim. kaverin seuraksi tehty hölkkäily. Ja tästä vastauksesta saat varmaan sen verran näyttämisen halua, että puristat sen puolikkaan melkein 1.40.

Olisin samoilla linjoilla.

Tämä on tosin pohjautuu hyvin paljon ihan omaan juoksemiseeni.

Itsellä mara enkka on viime vuoden kesäkuulta, 3:35. Siitä 6 viikkoa aiemmin juoksi silloisen puolikkaan enkkani 1:37. Molemmat silloin kuntoon nähden varsin onnistuneet juoksut, ja treenikausi oli ehjä.

Tämän kauden olen treenannu nimenomaan tavoitteena vetää puolikkaan aika alle 1:30, Ideaparkin puolikkaalla enkasta lähti minuutti pois, eli nyt 1:36. Viikon päästä Forssassa otetaan lisää pois... katotaan paljonko.

Mutta asiaan, mulla ainakin tuonne 3:35 maran juoksu meni kohtuu helposti (toinen mara), mutta puolikkaan puskeminen alle 1:30 näyttää vaativan enempi töitä tai ainakin erilaista harjoittelua. Jolla kulla toisella voi olla eri suhteessa nuo.

Sitten paukautetaanki marasta taas minuutteja pois useampi... mutta se on toinen tarina se.

Samoilla linjoilla täälläkin ollaan. 4/2009 juoksin oman maratonennätykseni 3.22.xx ja kesäkuussa lähden Paavoon juoksemaan puolikkaan tavoitteella alle 1.35. Alle 1.30 en usko pääseväni. Mutta yksilöllisiähän nämä ovat ja tavoitteita pitää aina olla...

Tämä on muuten tavallinen ilmiö aloittelijoilla, että valitaan joku todella pitkä juoksumatka ja se pitää sitten heti päästä johonkin nättiin tasalukemaan: 1.30 puolikas, 3:30 maraton, jne. Itse olen sortunut aivan samaan unelmointiin.

Ei kai se mitään unelmointia ole?! :)

Viime kesänä kipaisin maratonin 3.57, sen jälkeen syyskuussa puolimaraton 1.47. Tänä keväänä puolikas 1.45.

Mcmillan (http://www.mcmillanrunning.com/mcmillanrunningcalculator.htm) kertoo, että puolimaratonin 1.30 juoksevan pitäisi olla 3.10 maratonkunnossa. Vaikka tuo laskuri ei kaikkien kohdalla pidäkään kutiaan, niin jotakin se ainakin kertoo.

Sulla ei ole pienintäkään mahdollisuutta juosta 1.30.