Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Millä edellytyksillä duathlonille? Treenivinkkejä?


Pisama
 Share

Recommended Posts

Tuttava kertoi harkitsevansa osallistumista triathlonin olympiamatkalle. Itse en ollut moisesta koskaan kuullutkaan ja olin jotenkin ajatellut, että triathlon on sellainen teräsmieslaji...

No, asiasta hitusen verran innostuneena ryhdyin etsimään tietoa. Ja törmäsin termiin duathlon. Tietoa ei kuitenkaan siitä juurikaan löytynyt, joten ajattelin vanhana palstalaisena tulla tänne ihmettelemään ja kenties saamaan vinkkejä.

Triathlonin olympia- ja pikamatkassakin epäilyttää nimittäin eniten se uintiosuus. Minulla on ollut kaksi kertaa niskan välilevynpullistuma, joten uintitreeneissä täytyisi olla täydellinen uintitekniikka (jota ei todellakaan ole), jotta voisin lajia harrastaa.

Taustaa:

Olen juoksennellut viimeisen 4 vuoden ajan. Taukoja on ollut kaksi kertaa välilevynpullistumien vuoksi ja moneen otteeseen juoksijan polven vuoksi, mutta muuten olen juossut säännöllisesti 2-4 kertaa viikossa. Puolimaratonin olen juossut kahteen otteeseen, viimeksi 1,5 vuotta sitten aikaan 2.01.

Tällä hetkellä juoksukunto on ns. nousussa. Eli edellinen pullistuma oli viime kesänä ja syksyllä aloittelin varovaisesti lenkkeilyä. Talven hiiihdin ja nyt taas olen juoksua starttaillut. Lenkkejä tällä hetkellä viikossa 2-3kertaa, pisin lenkki 12 km. Eli alussa mennään...

Lisäksi käyn spinningissä 1-2 kertaa viikossa. Ja joogassa tai venyttelyssä kerran viikossa.

Oletan siis, että tänä kesänä en vielä kisoihin kykene, mutta kenties vuoden päästä.

Onko Suomessa duathlon-kisoja? Mikä olisi ihanteellinen treenisuhde? Paljonko ja miten? Onko niissä vain himourheilijoita, vai voiko tällainen 40-kymppinen pimu osallistua?

Puolimaratonin haluaisin vielä juosta, mutta lähden kisoihin vain, jos voin realistisesti haaveilla kahden tunnin alituksesta (omasta ennätyksestä).

Link to comment
Share on other sites

Eipä tuommoseen kisaan osallistumiseen niin ihmeitä tarvita, juoksua ja pyöräilyä suunnilleen samassa suhteessa kuin itse kisassa. Jos harjoittelet oikein paljon niin pyöräilyä voi olla suhteessa vähän enemmänkin. Optimaalinen harjoittelun teho tietysti riippuu vähän matkan pituudesta. Tuollainen yhdistelmäharjoitus kannattaa tehdä ainakin kerran viikossa, juoksun ei siinä tarvitse välttämättä olla kovin pitkä vaan 15-30min riittää alkuun. Myös sellaista treeniä kannattanee tehdä jossa vaihetaan useamman kerran niin harjaantuu vaihtamaan varusteita ja tottuu myös siihen miten helvetillistä on pyöräillä lujaa jos juoksee ensin liian kovaa. Pyörällä voi tehdä pitkiäkin lenkkejä koska se jättää jalat paljon vähemmän väsyneiksi kuin saman kestoinen juoksu. Kannattaa myös vaihdella pyöräilyä ja juoksua vuoropäivinä niin palautunee mukavammin. Fillarilla pyörittelyä vaihtelevilla poljinkierroksilla; kannattaa opetella pyörittämään peruslenkeillä ripeesti ja sujuvasti mutta on hyvä kehittää myös voimaa ajamalla toisinaan isommilla vaihteilla.

Jos polvet kipeytyy juostessa niin kannattaa venytellä enemmän reisiä, ITB-jännettä ja tehdä jotain voimailua esim. kuntosalilla joka kehittää noita etureisiä myös sisäsyrjältä.

Muokattu
Link to comment
Share on other sites

Jeps, ja tietty matkan pituus ja tavoitteenasettelu pitäisi tietää aika tarkkaan ennen kuin tarkempia ohjeita voi alkaa miettimään.

Duathlon on tainnut jämähtää suomessa pikamatkoihin (valitettavasti) joten matka lienee 5-20-5.

Tämän suorittaa läpäisymielessä hyvinkin kevyellä juoksu- ja fillariharjoittelulla. Mutta jos tavoitteet on korkeammalla, tuo matka täytyy paahtaa sata lasissa jolloin vauhtikestävyysominaisuudet ovat arvossaan...samoin vaihtotaitoja pitää harjoitella enemmän.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy