Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Riittääkö treeni?

vta
 Share

Recommended Posts

Lopulta minäkin laitoin tavoitteen maratonkoitokselle ensi syksynä. Alun perin piti juosta 11.10. mutta päällekkäisyyksien vuoksi joutuisin nyt aikaistamaan kilpailupäiväksi 5.9. Välitavoitteena olisi puolikas 16.7.

Auttakaa konkarit:

1) Riittääkö treeni? Harjoittelutaustani on sellainen, että viime syksynä (syys-joulu) juoksin ilman ohjelmaa n. 300 km. Tammi-maalis meni ilman motivaatiota: muutaman lenkin sain tehtyä. Huhtikuun alusta olen harjoitellut maratonohjelman kanssa 3-4 kertaa viikossa peruskuntoa kasvattaen. Tuleeko maraton liian äkisti, jos juoksen jo syyskuussa?

2) Onko puolikas liian lähellä kokopitkää?

Kiitos tuesta, jos heltiää.

• 2 weeks later...

Kiitos vastaajille. Lähtötasosta sen verran, että pohjakuntoa löytyy jonkin verran teini- ja nuoruusvuosien kilpaurheiluharjoittelusta (hiihto, 800m ja 400m). Tiedä häntä näkyykö se missään, mutta kuntoilutaustaa on. Sittemmin (nyt olen 28v) olen juoksennellut epäsäännöllisesti aina silloin tällöin ja sykäyksittäin aloittanut lenkkeilyn, mikä on tyssännyt ylikuntoon tai sairasteluun. Lisäksi olen satunnaisesti pelaillut sählyä ja futista sekä uinut. Viime syksynä kaverini haastoi minut juoksemaan 300 km, minkä teinkin. Siitä innostuneena jatkoin talvikuukausien tauon jälkeen tällä maratontavoitteella.

Eilen tein tähän asti pisimmän lenkkini eli 18 km, 2h24min maastossa.

Tuo pitkä lenkki 18km on jo tosi hyvä merkki siitä, että ehdit saada itsesi hyvin

todennäköisesti hyvään puolimara kuntoon heinäkuun puoleenväliin mennessä.

Jos jaksat/pystyt harjoitella säännöllisesti, uskon, että pystyt vetämään puolimaran

helpohkosti läpi; siitä sinulla on vielä 6 viikkoa aikaa maralle.

• 5 weeks later...

Juoksin eilen ensimmäisen puolikkaani. Aika oli ok: 2'03:33. Tämän oli tarkoitus olla testi kuuden viikon päästä juostavaa maratonia varten. Testin tulos selvisi: taidan siirtää kokopitkää ensi keväälle/kesälle. Juoksu ei ollut niin helppoa kuin olin toivonut. En tohdi lähteä ensimmäiselle maratonille sillä uhalla, että se jää samalla viimeiseksi. Kovaa intoa vastenkin on kuunneltava järkeä.

Olen tyytyväinen toistaiseksi tähän. Sain treenattua melko hyvällä menestyksellä itseni puolimaratonille. Innostus jatkuu yhä, kunhan jalat lepäävät lenkkikuntoon. Syksymmällä sitten toinen puolikas. Talvi peruskuntotreeniä ja keväällä sitkeämpänä kohti kokomaratonia. Ehkä Tukholmaan?

Juoksin eilen ensimmäisen puolikkaani. Aika oli ok: 2'03:33. Tämän oli tarkoitus olla testi kuuden viikon päästä juostavaa maratonia varten. Testin tulos selvisi: taidan siirtää kokopitkää ensi keväälle/kesälle. Juoksu ei ollut niin helppoa kuin olin toivonut.

Eihän puolikas koskaan helppo ole, jos sen vetää täpöllä. Yleensä 17 km kohdalla viimeistään alan itse kaipailla maalia ja tappelemaan hiipumista vastaan.

Puolikkaan aika antoi viitettä 4:30 maratonille, mutta pääasia on, että itse olet sinut ratkaisusi kanssa. Zemppiä seuraavaan puolikkaaseen (missä se muuten on ?) ja PK-kauteen.

En tietystikään olettanut, että juoksu olisi ollut helppoa (huono sanavalinta), mutta vähemmän raskasta kenties. Kyllä fiilis vahvistuu siitä, että kokonaiselle täytyy olla lujempi perustus kestävyyttä. Ihan hyvissä väleissä olen tämän ajatuksen kanssa. Seuraavaa puolikasta kohti. En vielä ole päättänyt, missä sen juoksen.

Kyllä fiilis vahvistuu siitä, että kokonaiselle täytyy olla lujempi perustus kestävyyttä. Ihan hyvissä väleissä olen tämän ajatuksen kanssa. Seuraavaa puolikasta kohti. En vielä ole päättänyt, missä sen juoksen.

Tämä tuntuu olevan poikkeuksellinen ajattelutapa monien aloittelevien juoksijoiden keskuudessa. Itsekin koen, että matkalle (oli se sitten maraton tai mikä tahansa muu juoksumatka) kannattaa valmistautua kunnolla ja harjoittaa kestävyysominaisuudet vaadittavalle tasolle, jolloin itse kisasuoritus on nautinnollinen kokemus eikä vammoille altistava selviytymiskokeilu. Kestävyysjuoksuharjoittelu on kuitenkin pitkäjännitteistä tekemistä, jossa panostus harjoitteluun ulosmitataan täysimääräisesti vasta kuukausien tai jopa vuosien viiveellä. Tsemppiä ja kärsivällisyyttä kestävyyspohjan rakententeluun! Kevätkisaan, kuten Tukholman maratoniin, ilmoittautuminen helpottaa varmasti motivoitumista talven harjoitteluun.

Tämä tuntuu olevan poikkeuksellinen ajattelutapa monien aloittelevien juoksijoiden keskuudessa. Itsekin koen, että matkalle (oli se sitten maraton tai mikä tahansa muu juoksumatka) kannattaa valmistautua kunnolla ja harjoittaa kestävyysominaisuudet vaadittavalle tasolle, jolloin itse kisasuoritus on nautinnollinen kokemus eikä vammoille altistava selviytymiskokeilu. Kestävyysjuoksuharjoittelu on kuitenkin pitkäjännitteistä tekemistä, jossa panostus harjoitteluun ulosmitataan täysimääräisesti vasta kuukausien tai jopa vuosien viiveellä. Tsemppiä ja kärsivällisyyttä kestävyyspohjan rakententeluun! Kevätkisaan, kuten Tukholman maratoniin, ilmoittautuminen helpottaa varmasti motivoitumista talven harjoitteluun.

Kiitos tuesta ja tsempistä! Minulle on ensisijaisen tärkeää, että juokseminen pysyisi hauskana. Siksi ensimmäistä maratoniakin ajattelen sillä mielellä, että se olisi enemmänkin elämys. Muuten voi (ainakin minulle) käydä niin, että ensimmäinen jää viimeiseksi.

Viimeisimmät kommentit voisivat olla minun suusta. Täyden maratonin juoksen sitten kun tiedän että tulen nauttimaan siitä. Tänä vuonna tavoitteenani on juosta vielä yksi puolikas, ehkä kaksi. Syksyllä alkaa sitten pk -jyystö, kevättalvella jonkun tavoiteohjelman mukainen reeni ekalle maratonille toukokuulla.

Miksi mennä tarpomaan nyt maratonin ~4,5 tuntiin ja jalat rikki kun reilun puolen vuoden lisäharjoituksella matkasta tulee paljon miellyttävämpi paremmalla ajalla ?

Elämäntavaksihan tämän harrastuksen haluaa joten ehtiihän tässä vielä :thumbsup:

En tietystikään olettanut, että juoksu olisi ollut helppoa (huono sanavalinta), mutta vähemmän raskasta kenties. Kyllä fiilis vahvistuu siitä, että kokonaiselle täytyy olla lujempi perustus kestävyyttä. Ihan hyvissä väleissä olen tämän ajatuksen kanssa. Seuraavaa puolikasta kohti. En vielä ole päättänyt, missä sen juoksen.

Samat ajatukset täälläpäin. Viime elokuussa kun aloin juksemaan ajattelin, että tänä kesänä juoksen sitten maratonin. Nyt kaksi puolikasta läpi könyttyäni olen vasta alkanut tajuta mihin olen matkalla. Maratonhaave on suosita lykätty vuoteen 2010 ja tänä syksynä vedän vielä kolmannen puolikkaan (kenties Jyväskyläsä). Mikä sitten tulee olemaan tuo eka mara, niin sitä en tiedä. Ei ainakaan mikään keskikesän hellejuoksu. Tuo Paavo Nurmen puolikas oli liian kuuma minulle.

Älkäähän liikaa lykkäilkö.

Itseäni harmittaa että vasta viime vuonna juoksin ensimmäisen kokonaisen Espoossa. Ja varman päälle vedettynä melkein 5 tuntia sitä kesti. Maalissa olin yllättävän hyväkuntoinen ja kiusallisen tietoinen siitä että 4:30 nyt ainakin olisi ollut sovelias tavoite. Ellei nopeampikin. Hienoa sinänsä että läpi meni mutta vähän jäi kaivelemaan.

Eniten olen nauttinut Pääkaupunkijuoksusta jossa vauhti oli silloisiin rahkeisiin nähden aivan liian kova alusta asti, hyytyminen alkoi jo 10km kohdalla ja lopussa vielä eräs innokas kannustaja huuteli vääriä kilometrilukemia ja aiheutti kaksinkertaisen loppukirin. Ainakin sain tuolloin kaiken irti koneesta ja aikatavoite alittui komeasti (1:59:58)! Tietysti vähän sattui mutta nautinto oli suurta ja juoksuinto vain vahvistui!

Kohta HCM:ssä laitan 4:30:00 (6:24/km) tasaisen vauhdin tavoitteeksi mutta vähän pelkään että se tuntuu liian hitaalta. Täytyy puolivälin jälkeen arvioida tilanne uudelleen.

Maalissa sitten nähdään että olisiko kannattanut pysyä alkuperäisessä suunnitelmassa... vai nähdäänkö maalissa?

Varoitanpa siis vaan että helppo läpijuoksu ei välttämättä ole kaikille avain onneen.