Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Laktaattipitoisuus maravauhdissa

perttu
 Share

Recommended Posts

Ajattelin kysellä paljonko suorissa kuntotesteissä käyneillä on ollut laktaatit maratonin keskivauhdissa? 2.3mmol/l olen kuullut joidenkin valmentajien sanovan tavalliseksi maratontehoksi ja joissain tutkimuksissa kai huiput juoksevat liki 3mmol/l. Ja kuinka lähellä testi oli maratonia?

Noiden laktaattien seuraaminen käymällä testissä harjoittelun eri vaiheissa voisi olla ihan mielenkiintoista, noiden olemattomien kynnyksien määrittämisestä en viitsi maksaa.

Kävin vuonna 2006 3 kk ennen ekaa maraa maitohappotesteissä. Niiden mukaan mun olisi pitänyt juosta mara testaajan mukaan 4 h. Silloin laktaattipitoisuus olisi ollut vielä alle 2 mmol/l. No juoksin 4:09 eli laktaattipitoisuus jäi todella alle 2 mmol/l. Nyt pitänee ottaa huomioon se, että se oli eka maraton ja pitkiä lenkkejä (20+) km olin elämäni = sen kesän aikana olin juossut 6-8 kertaa.

Laskennallisesti mun oli pitänyt silloin juosta mara 2,3 mmol/l tasolla 3:52 ja 3 mmol/l-tasolla vastaavasti 3:34.

Nyt aion käydä uudestaan samassa testissä ja mielenkiintoista on nähdä mitä on kropassa tapahtunut 3 vuoden aikana.