Jump to content
Juoksufoorumi.fi

pieni ylipaino


Lumitar
 Share

Recommended Posts

Sanokaahan kokeneemmat kuinka paljon vaikuttaa juoksuun n. 5 kg ylipaino?

Minulla olisi tarkoitus juosta kesäkuun lopussa elämäni ensimmäinen puolimaraton ja juoksua olen systemaattisesti harjoitellut n. 1,5 vuotta.

Olen yrittänyt noita kiloja saada pois (osan olen saanutkin) mutta noi viimeiset 5 kg on vaikeita. Uskallanko vielä tässä viime viikoilla ottaa tiukempaa kuuria laidutuskuuria vai pitääkö vaan yrittää juosta näillä kiloilla????:mad14:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 30
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Sanokaahan kokeneemmat kuinka paljon vaikuttaa juoksuun n. 5 kg ylipaino?

Minulla olisi tarkoitus juosta kesäkuun lopussa elämäni ensimmäinen puolimaraton ja juoksua olen systemaattisesti harjoitellut n. 1,5 vuotta.

Olen yrittänyt noita kiloja saada pois (osan olen saanutkin) mutta noi viimeiset 5 kg on vaikeita. Uskallanko vielä tässä viime viikoilla ottaa tiukempaa kuuria laidutuskuuria vai pitääkö vaan yrittää juosta näillä kiloilla????:mad14:

Riippuu mihin verrattuna se on ylipainoa :-). Jos paino on muutenkin painoindeksin yläpäässä, painolla on toki vaikutusta matkavauhtiin. Viisi kiloa sinänsä ei ole iso ongelma, oli painoindeksi sitten mitä vain.

Kun aikaa puolikkaalle on sen verran vähän, en enää yrittäisi super-laihtareita. Lopputuloksena voisi olla, että voimat häviävät mutta paino ei tipu kuin marginaalisesti. Parempi vain keskittyä treenaamaan kunnolla tämä loppuaika :-)

Link to comment
Share on other sites

Mihin perustuu näinkin tarkka tietämys omasta ihannepainostasi?

Oletko varma, ettet yritä laihduttaa itseäsi alipainoiseksi lihaksia heikentämällä.

Onko sillä mitään väliä? Aikuisia kai tässä ollaan?

Mikäli taustalla on pidempi miinuskalori jakso kannattanee painon antaa hakeutua kohdilleen hyvissäajoin ennen tärkeää kisaa. Itselläni juoksu alkoi todenteolla kulkemaan vasta parisen viikkoa pudottamisen jälkeen kun samalla treenasin ns. "täysillä". Kai siinä hormonitoiminta jotenkin asettui. Kohdallani oli kai myös kyseessä ne viimeiset viisi kiloa (okei, vielä jäi "viimeiset viimeiset" 5 kiloa, ja saman verran ylimääräistä lihasta oikean juoksijan peilikuvaksi)

vauhteihin tuo 5 kiloa vaikuttaa ihan suorassa suhteessa. 5% painossa on 5% vauhdeissa (okei, on siinä henkilökohtaista vaihtelua kuten joku viisas kohta varmaan oikaisee. mutta hei, jokaisessa asiassa on). Se mitä elämältä haluat on sun juttus päättää.

Muokattu
Link to comment
Share on other sites

Olen kuitenkin tavallinen kuntoilija joka vaan on innostunut juoksusta ja samalla terveellisestä elämästä, sekä haluan (ainakin) kerran elämässäni juosta puolikkaan maratonin. Teen sen ihan itselleni. Kuten kai useimmat? Toisaalta hieman hirvittää asettua lähtöviivalle kun aikaisempaa kokemusta ei ole... ja tuntuu että kaikki muut ovat tosi kokeneita ja "oikeita" juoksijoita!

Joten ehkä mä en sitä aikaa nyt sitten ajattele laisinkaan vaan sitä että pääsen (hymyillen ?) maaliin.

Link to comment
Share on other sites

Olen kuitenkin tavallinen kuntoilija joka vaan on innostunut juoksusta ja samalla terveellisestä elämästä, sekä haluan (ainakin) kerran elämässäni juosta puolikkaan maratonin. Teen sen ihan itselleni. Kuten kai useimmat? Toisaalta hieman hirvittää asettua lähtöviivalle kun aikaisempaa kokemusta ei ole... ja tuntuu että kaikki muut ovat tosi kokeneita ja "oikeita" juoksijoita!

Joten ehkä mä en sitä aikaa nyt sitten ajattele laisinkaan vaan sitä että pääsen (hymyillen ?) maaliin.

Kaikkihan sen juoksun ovat joskus aloittaneet ja enimmäistä kertaa puoli- tai kokomaratonille osallistuneet. Tuon henkisen kynnyksen kun saa ylitettyä, niin sitten onkin paljon helpompaa osallistua seuraaviin tapahtumiin. Eli ei kun rohkeasti vaan mukaan.

Link to comment
Share on other sites

Joskus oikein ihmetyttää mistä se valtava henkinen kynnys tulee, ja miksi pitää olla niin hirveän hyvä kaikessa heti ensimmäisellä kerralla. Siis nyt en viittaa Lumitar sinuun, vaan yleisesti, onko se koulukasvatuksessa, kulttuurissa vai missä. Itse lähdin puolikkaalle ensimmäistä kertaa "ihan vaan mielenkiinnosta kokeilemaan" pystynkö juoksemaan parikymmentä kilometriä putkeen, ilman aikatavoitetta, ja kolme tuntiahan siihen meni. Mutta ei mulla ollut yhtään "huono" fiilis siitä että muut juoksivat nopeammin. Myöhemmin olen sitten tälläkin palstalla lukenut että toiset treenaavat pari vuottakin ennen kuin "uskaltautuvat" puolikkaalle mutta silloin ilmeisesti onkin kovat aikatavoitteet ja vaatimukset omalle juoksulle.

Reipasta mielä ja iloa juoksuun sinulle Lumitar! :)

Link to comment
Share on other sites

Oma mielipiteeni on, että keskityt lähinnä pitämään painon nykylukemissa ja sitten puolikkaan jälkeen voi taas funtsia mahdollisia painonpudotuksia, juoksuharjoittelun ohessa. Sillä sehän jatkuu myös, eikös niin!?

Sulla olisi viikko pari just kriittisintä hyvää treeniaikaa, ja nälässä treenaus menee vain helposti yli, eikä sitten hyödytä yhtään juoksukuntoa. (No kriittistä, ja kriittistä, jos olet juossut 1,5 vuotta systemaattisesti, niin ei sulla enää mitään isompaa hätää liene. Oman epävirallisen, reppuselkäkokeilutyyppisen ensipuolikkaani juoksin n. 3 kk:n treenauksella.) Ja viittä kiloa ei kai kestävästi helpolla tiputeta parissa viikossa, enemmin parissa kolemssa kuukaudessa. En ole asiantuntija (vaikka omaa navanseutua vilkaisemalla saisin ollakin), mutta näin olen ymmärtänyt. Eli tehokkaammasta painopudotuksesta juuri nyt olisi todennäköisesti enemmän haittaa kuin hyötyä, varsinkin kun toisessa vaakakupissa on täysipainoinen juoksu(viimeistely)harjoittelu puolikkaalle.

Juoksun ja painonpudotuksen mutkikasta mysteeriä on ruodittu täällä Seppolassakin joissain ketjuissa, kokeile haulla - mutta vasta sen puolikkaasi jälkeen.

Link to comment
Share on other sites

puolimaratonilla ei ole sarjoja painon mukaan, joten mitään syytä en näe, että nuo ylimääräiset kilot pitäisi juuri tässä ja nyt saada pois. Eli mielummin jatkat syömistä normaaliin malliin ja vähän tankkaat ylimääräistä nestettä muutaman päivän ennen tapahtumaa. Paria päivää ennen olisi sitten vielä hyvä välttää kaikkea hitaasti ja huonosti sulavaa ruokaa.

Kuten tuossa moni jo totesikin, niin viime hetken ihmedietistä on todennäköisemmin enemmän haittaa kuin hyötyä.

Valmistaudu sitten myöhemmin seuraavalle puolimaratonille 5 kg kevyempänä ja nautiskele, kun ennätys paranee keveämmillä kantamuksilla.

Link to comment
Share on other sites

ISO KIITOS hyvistä ohjeista ja kannustuksesta!

Näin juuri teen - reippain mielin matkaan oli loppuaika sitten mikä hyvänsä!

Ompahan sekin sitten koettu!

Niin sitä pitää! :thumbsup:

Itse juoksin ensimmäisen puolimaratonin viime lokakuussa - aika huonosti valmistuneena, ja sen lisäksi hieman ylipainoisena. Loppuaika oli 2,22 ja fiilis kun saavuin maaliin aivan uskomaton!

Juoksin toisen puolimaratonin (HCR:n) toukokuussa, edelleen hieman ylipainoisena mutta paremmin valmistuneena. Loppuaika 2,02 :026:

Ensi lauantaina on sitten vuorossa kolmas puolimaratoni, ja heinäkuussa ajattelin uskaltaa oikein täysmaratonille... Ne samat 5-8 kiloa "ekstraa" ovat todennäköisesti silloinkin matkassa mukana...

Link to comment
Share on other sites

ISO KIITOS hyvistä ohjeista ja kannustuksesta!

Näin juuri teen - reippain mielin matkaan oli loppuaika sitten mikä hyvänsä!

Ompahan sekin sitten koettu!

Se on mielenkiintoista millä mitataan ylipainoa... Mulle sanotaan aina terveystarkastuksessa, että 5 kiloa sais ottaa pois... Painoindeksiin en ainakaan luota! Se siitä.

Keskity vaan jäljellä oleva aika ekaan ikimuistoiseen kisaasi ja unohda vaaka!

Samanlaisia lättäjalkoja siellä on.. Eli turha kisaa on sen takia jännittää...

Onnittelut! Olet valinnut mukavan harrastuksen ja kisat ovat hienoja tapahtumia.

Onnea valmistautumiseen ja kevyitä kilometreja;)

Muokattu
Link to comment
Share on other sites

Ehdottomasti juoksemaan vaan sanon minä! :) Parasta on maaliuntulon fiilis, yleinen tunnelma ja se, että on selvinnyt :) Itse läpäisin elämäni ekan puolimaratonin toukokuussa (HCR) ilman sen suurempia kisaan tähtääviä harjoitteluja ja aikatavoitetta. Aika ei ollut kummoinen (2:30 alitus muutamalla minuutilla), mutta oli tosi hienoa tulla maaliin ja nyt ainakin tietää, että pystyy siihen - ja ensi kerralla vähän kovempaa :)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share


×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy