Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Kannattaako edes harkita?


Ltiilika
 Share

Recommended Posts

Missä vaiheessa kannattaa edes harkita kokomaraa?

Taustaa:

Viime elokuussa aloitin, lähtötaso ei edes ollut sohvaperuna, vaan tunnin pystyi ihan hyvin juoksemaan heti alkuunsa, ja iloisesti lähempänä anaerobista kuin aerobista kynnystä niin kuin kunnon aloittelija ainakin. Juoksukilometrejä takana siitä alkaen noin 1000 km, joista tänä vuonna 550 km.13 kertaa on tullut hölköteltyä yli kaksituntisia pitkiksiä, näistä 9 tämän vuoden puolella. Noiden lisäksi näyttäisi olevan 9 pitkistä väliltä 1,5-2h, sekä kaksi puolimaraa (syyskuussa 2:39 ja HCR 2:20) ja Länsiväyläjuoksu. 3-5 lenkkiä viikossa, 4-9 km. Vk:ta näyttäisi olevan noin kerran viikkoon, muut pk:ta, ja lisäksi uintia ja kuntopiiri satunnaisesti noin kerran viikkoon. Kilometrimäärät ovat olleet yleisesti ottaen nousujohteisia, tosin pitkisten kilometrimäärät junnavat paikallaan hitaasta vauhdista johtuen.

Muutenhan en tätä kyselisi, mutta kun pk-vauhti näyttäisi olevan maksimissaan sellaista 7-7,5 km/h eli 8:30...8:00 min/km ja pitkikset tätäkin hitaammin. Tuolla meikäläisen pk-vauhdilla maratonia hölköttelisi kuitenkin viisi, kuusi tuntia, ja pitkisten 2-2,5h versus maratonin 5-6h välillä on melkoinen harppaus. HCR tulikin toisaalta sitten keskimäärin juostua anaerobisen kynnyksen yläpuolella, mutta sillä teholla tuskin juostaan kokomaraa. HCR:llä jälkimmäinen kymppi näytti menneen aikaan 1:03 ja risat, sykkeet tapissa tietysti, kun ensimmäinen kymppi meni verrytellessä 1:09 ja jotain.

Kannattaako näillä edellytyksillä edes haaveilla? Tai montako vuotta kannattaisi ensin vielä harjoitella ja mitä harjoittelussa pitäisi säätää, että kehtaa edes harkita lähtöviivaa?

Link to comment
Share on other sites

Samantien vaan viivalle jo tänä kesänä. Pahinta mitä voi tapahtua jää matka kesken ja mitä sitten? Päätös lähteä maralle motivoi treenaamaan aivan hurjasti ja vaikka et menisi edes lähtöviivalle lopulta olet varmaankin elämäsi kunnossa juuri tuon tavoitteen takia treenattuasi... :-).

Link to comment
Share on other sites

Tuolla meikäläisen pk-vauhdilla maratonia hölköttelisi kuitenkin viisi, kuusi tuntia, ja pitkisten 2-2,5h versus maratonin 5-6h välillä on melkoinen harppaus.

Mullakin on edessä kuusi-seitsemän tuntia aiempaa liikkeelläoloennätystäni pidempi suoritus ensi viikolla. Eli kyseessä on Suomi-juoksu. Jos sitä tuolta kantilta ajattelee, niin varmaan alkaa hirvittää. Mutta treeni on treeniä, ja juoksutapahtuma on juhlaa, jolloin itsensä ylittää kumman helposti. Eikä tämä ole pelkkää tsemppausta, varmasti valtaosa maratonin jo juosseista allekirjoittaa tämän. Treenikaudella tavoite voi tuntua isolta, mutta siksipä sitä treenataan. Silloin voi tuntua välillä raskaaltakin. Mutta kunnon keventelyn jälkeen jalka nouseekin jo kumman kevyesti. Ei muuta kuin sullakin maratonipäivä (tämän vuoden) kalenteriin ja treenailemaan.

Link to comment
Share on other sites

Samoilla linjoilla kuin muutkin, tänä kesänä vaan! Itselläni ei ollut eka täysmatkalle lähtiessäni tuonkaan verran kilometrejä tai pitkiksiä takana, noin vuosi harjoittelua kylläkin. Nyt vaan ilmoittautumaan kisaan ja sitten kun se on tehty, sopivasti harjoittelua ja se on siinä :thumbsup:.

Link to comment
Share on other sites

Sepon ohjelmaa katselin, mutta siinä eivät aika- ja kilometrimäärät täsmää meikäläisen juoksuvauhteihin, siinä jo ensimmäinen niistä 12 viimeisestä viikosta mennään yli kympin tunti -vauhtiin. Eli täysillä ja vähän päälle meikäläisen vauhdeilla, vaikka ohjelmassa tämä on vielä pk:ta ja rauhallista.

No, täytyy katella, miten vauhti kehittyy tuonne heinäkuun alkuun ja miltä joku 25-30 km pitkis tuntuu, kun tällä hetkellä mennään siinä, että 17-18 kilometriin palaa kaksi ja puoli tuntia.

Mutta aika roheita olette kyllä yllyttämään mukaan lähtöviivalle.

Link to comment
Share on other sites

Sepon ohjelmaa katselin, mutta siinä eivät aika- ja kilometrimäärät täsmää meikäläisen juoksuvauhteihin, siinä jo ensimmäinen niistä 12 viimeisestä viikosta mennään yli kympin tunti -vauhtiin. Eli täysillä ja vähän päälle meikäläisen vauhdeilla, vaikka ohjelmassa tämä on vielä pk:ta ja rauhallista.

Älä huoli, ei ne täsmänneet mullakaan. Lönköttelin lähinnä ne minuutit täyteen ja yritin huolehtia siitä, että ainakin pitkillä lenkeillä sain 20 km täyteen vaikka aikamäärä olisikin ohjelmassa täyttynyt aiemmin.

Link to comment
Share on other sites

Sepon ohjelmaa katselin, mutta siinä eivät aika- ja kilometrimäärät täsmää meikäläisen juoksuvauhteihin, siinä jo ensimmäinen niistä 12 viimeisestä viikosta mennään yli kympin tunti -vauhtiin. Eli täysillä ja vähän päälle meikäläisen vauhdeilla, vaikka ohjelmassa tämä on vielä pk:ta ja rauhallista.

No, täytyy katella, miten vauhti kehittyy tuonne heinäkuun alkuun ja miltä joku 25-30 km pitkis tuntuu, kun tällä hetkellä mennään siinä, että 17-18 kilometriin palaa kaksi ja puoli tuntia.

Mutta aika roheita olette kyllä yllyttämään mukaan lähtöviivalle.

Omilla vauheilla vaan sitä kokeilemaan. Eikä missään tapauksessa yli 150min pitkiä, itselläkin on 150min ihan tarpeeksi. Minusta kannattaa vaihdella niitä pituuksia esim 90 - 150 välillä. Ja jos 2,5h pääsee 17-18km niin 2kk aikaa eteenpäin niin veikkaan että samoilla 65-75% maks sykkeillä pääset 18-20km.

Link to comment
Share on other sites

Ekalle maratonille kannataa asettaa tavoitteeksi maaliinpääsy. Jää sitten parannettavaa myöhemmäksi. Se on monille ihmisille jo tuo eka maratonin maaliintulo melkoinen tunnekuohu ja voittajafiilis.

Oma pisin lenkkini ennen maratonia oli puolimaratonin mittainen, eikä mitään vaikeuksia ollut selvittää hommaa läpi. Kolmenkympin jälkeen kyllä joutui lisäämään kävelypätkiä, mutta ei olllut mitään muita hankaluuksia kuin että jalat olivat vain lyijynraskaat.

Seuraa enemmän harjoitusten kestoa kuin kilometrimääriä. Jos ohjeessa lukee, että tänään juostaan 30 km kahteen ja puoleen tuntiin niin hölkkää se kaksi ja puoli tuntia omaan tahtiin ja jätä loppukilometrit nopeampien juostavaksi.

Link to comment
Share on other sites

Nyt se on tehty!! Nimittäin ilmoittautuminen elämäni 1. maratonille eli HCM:lle!! Syke taisi nousta jo ilmoittautumista näppäillessä, kun niin jännitti. Vertailin täällä palstalla kirjoitettuja harjoitusaikoja ja -määriä ennen maralle osallistumista suhteessa nykyisiin omiin harjoituksiini ja totesin, että toivoa on selviytyä maaliin saakka. Ja jos hyvä päivä sattuu, niin jopa alle 4.30 ajassa. Pientä treeniä tosin vielä tarvii ...

Nyt on kuitenkin tavoite, johon pyrkiä. :hali_knuffl_rein:

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy