Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Yoshihisa juoksee


Dexalite
 Share

Recommended Posts

(Running Timesista lukaistua.) Japanilainen Yoshihisa Hosaka juoksi helmikuussaa uuden maailmanennätyksen sarjassa M60 - aika oli himpun verran päälle 2.36.

Mies ei ole lahjoiltaan aivan keskivertotyyppi, sillä hän oli juniorina kansallista tasoa. Hän kuitenkin lopetti juoksemisen ja rupesi surffaajaksi ollen siinäkin varsin hyvä. Säännöllistä maratonharjoittelua on silti ehtinyt kertyä jokunen vuosi, silää hän aloitti juoksun uudelleen 36-vuotiaana ja teki ennä'tyksensä 2.25 45-vuotiaana.

Hosaka pitää salaisuutenaan - jonka hän kyllä auliistiu paljastaa - päivittäistä harjoittelua. Erikoiseksi hänen harjoittelunsa tekee kuitenkin se, että hänen treenipäivänsä on aina samanlainen! No, ei sekään ole aivan tavanomainen:

Aamulla 1,5 mailia hölkkää, jonka jälkeen 5 x 1 km (palautusta ei mainittu) alkaen 6.25 min/maili ja päättyen 5.20 min-vauhtiin.

Illalla 20 x 600 m rataa vauhtia vähitellen parantaen aina 8.00-vauhtiin, jonka jälkeen 5 x 1 km yo. vauhdeilla alamäkeen, palautukset hölkäten ylämäkeen, ja lopuksi 5 x 100 m vetoa.

(En jaksa kääntää vauhteja min/km:iksi, mutta miehen maratonvauhti on pari sekuntia alle 6.00, joten ne on melko helppo suhteuttaa.)

Tuosta tulee vähintään 30 km päivässä ja viikossa tietenkin hieman enemmän, joten kyseessä on ns. elämäntapajuoksija.

Hosakan mukaan hänen systeemissään on mm. se etu, että tottuu kohtamaan niitä hetkiä maratonilla, kun on juostu päälle 30 km ja johonkin sattuu ja väsyttää. Samoin oppii tuntemaan itsensä ja huomaa nopeammin, milloin jokin paikka vaatii huomiota. (Hän tekee joitain voimaharjoituksia ennen illan harjoitusta ja vaivan ilmetessä hän pyrkii vahvistamaan ja tasapainottamaan lihasta ja sen vastaliikettä tekevää lihasta.)

Esitän vilpittömän ihailuni ja paljastan kateuteni: jotain tuollaista haluaisin pystyä tekemään (ja ehkä tekisinkin jossain täydellisessä maailmassa, jossa vuorokaudessa olisi enemmän tunteja ja minä en olisi tällainen vellihousu...).

Toivottavasti joku saa tästä joitain ajatuksia, vaikkei välttämättä osaisi tai pystyisikään käytännössä toteuttamaankaan omassa juoksemisessaan.

Link to comment
Share on other sites

Nykyinen toistuva ja paikallaan junnaava harjoittelu vaikuttaa lähinnä säälittävältä itsensä kiduttamiselta.

Tuon tason M60-sarjan juoksijalle paikallaan junnaava harjoitteluhan on jo suuri voitto. Toisekseen, on hieman kornia lähteä arvostelemaan ME-tuloksen tehneen harjoitusmenetelmiä, vaikka nämä eivät ihan oppikirjasta olisikaan.

Link to comment
Share on other sites

Tuollainen harjoittelu toimii varmasti tuossa iässä ja tuolla taustalla hyvin. Vanhemman ihmisen kannattaa jättää turhat kilometrit pois ja keskittyä laatuharjoitteluun. Lisäksi kun juoksuvuosia on enemmän takana, niin suurin hyöty tulee spesifisestä harjoittelusta, toisin kuin aloittelijoilla, jotka hyötyvät yleisemmästä harjoittelusta enemmän. Kannattaa huomata, että nuo 1 km vedot tehdään juuri maratonvauhdin ympärillä. Progressiota tuskin tuossa iässä ja noilla pohjilla pystyy enää tekemään, joten parasta keskittyä vain olennaisen ominaisuuden (=maratonvauhdin) ylläpitoon. Ja jos juoksua (ja vieläpä laatuharjoittelua) tulee 30 km / vrk (= 210 km / vk), niin se lienee riittävästi kenelle tahansa huippu-urheilijalle.

Noiden 600 m vetojen suhteen kysyisin kuitenkin, että onko tuo vauhti (8:00 / mi) oikein?

Link to comment
Share on other sites

Aika mielenkiintoinen. Hyvin on mies jaksanut harjoitella n. 30vuotta (pienellä palauttavalla surffitauolla). Useinhan kuulee sanottavan että kovaa kestävyysharjoittelua kestää yleensä 15 vuotta ja useimmat ikäsarjamestarit ovatkin aloittaneet totisemman harjoittelun myöhemmällä iällä. Tiedä sitten onko harjoittelu jatkuvasti ollut noin hurjalla tasolla..

Muokattu
Link to comment
Share on other sites

Selvennyksenä: illan harjoituksen avaa 20 kierrosta ympäri 600 metrin rataa eli kyseessä on PK. Muistaakseni vauhti oli aluksi 1.00-1.30 min/maili lopun 8 min/maili hitaampaa.

Rata oli muuten "concrete" eli suomeksi kai betonia ja Hosaka juoksee monien (ellei useimpien) japanilaisten tapaan varsin "minimalistilla" kengillä.

Juttu oli valitettavan suppea eikä siitä saanut selvää kuvaa siitä, kuinka pitkään harjoittelu on ollut kuvatunlaista. Samoin jää epäselväksi miten, jos ollenkaan, harjoitusta kevennetään ennen maratonia.

Vetojen vauhdit ovat tosiaan väliltä maratonvauhti + 20s/km ja maratonvauhti - 20s/km eli pysytään tiukasti siinä missä on tarkoitus olla hyvä.

BTW itseäni suuresti viehättäisi ajatus yrittää tehdä sama perässä - tosin vain siten, että tekisin joka toinen päivä Yoshihisan aamu- ja joka toinen päivä iltaharjoituksen (ja tod.näk. yhden lepopäivän viikossa) ja katsoa mihin se johtaisi tai kuinka kauan sitä kestäisi (mutta taidanpa tunnustaa tosiasiat ja pitää ajatusleikit ajatusleikkeinä.

Link to comment
Share on other sites

Olisi kyllä mielenkiintoinen koe jos kaveri olisi juossut vaikka 20v samalla ohjelmalla ja sitten olisi tiedossa maratontuloksen kehitys vuosittain... :) Luulenpa että tuo oli vain esimerkki jostain jaksosta hänen harjoittelussaan. Jos pitkään tekisi samaa päivää niin varmaan hetki tulee kehitystä joka tyssää aika pian ja jäädään polkemaan paikalleen/hiivutaan hiljalleen iän myötä. Näinhän sen pitäisi kaikkien valmennusoppien mukaan mennä. Canovan sanoin sanottuna "when a program is good, the first thing to do is to change it, in order to avoid every kind of ADAPTATION, that is the main enemy of STIMULA in training"

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy