Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Kuinka kovaa Cooperin pystyy juoksemaan?

eriika

Recommended Posts

Hei,

tekis mieli juosta Cooperin testi, kun siihen olis mahdollisuus.

Harjoittelen par'aikaa Maratonille juoksemalla 50-60 kilsaa viikossa.

Alhaisella sykkeellä juoksen 10 km tunnissa.

Kuinkahan kovaa tuon Cooperin pystyis juoksemaan? vai minkälaisilla aatoksilla itse lähdette sitä suorittamaan?

Mä en osaa ainakaan lähteä heti täysillä, kun pelkään, etten jaksa maaliin asti.

haluaisin vähintään tuloksen 2400 m (mikä tarkoittas ikäselläni naisella erittäin hyvää kuntoa), enkä halua lähteä kokeilemaan, jos ei tuo onnistukaan ;-)

Harjoitellut en ole yhtään mitään lyhyempiä matkoja ja muutenkin tunnen itseni mieluummin hitaasti eteenpäin puksuttavaksi junaksi kuin joksikin kevyeksi lyhyen matkan kiituriksi.

t.eriika

• Replies 70
  • Created
  • Last Reply

Harjoittelen par'aikaa Maratonille juoksemalla 50-60 kilsaa viikossa.

Alhaisella sykkeellä juoksen 10 km tunnissa.

Kuinkahan kovaa tuon Cooperin pystyis juoksemaan?

Noilla spekseillä edes palstan Oikeat Asiantuntijat tuskin pystyvät sanomaan yhtään mitään. Pitäisi tietää vähän syketasoistasi ja nopeudestasi niillä. Ilmeisesti kuitenkin mahdollisimman tasavauhtinen suoritus antaa parhaan tuloksen, joten alussakaan ei kannata himmailla.

2400m 12 minuutissa tarkoittaa 2 min ratakierroksia. Tuohan on helppo kokeilla: juokse kierros tai pari tuota vauhtia ja tunnustele oloasi, niin saat ainakin suuntaviittaa siitä, onnistuisiko 12 min samaa vauhtia.

Itse olen pohdiskellut tätä samaa kysymystä. Anaerobinen kynnykseni ja maksimisykkeeni on suurinpiirtein tiedossa, samoin niitä vastaavat vauhdit. Oletan, että 12 minuuttia ei pysty juoksemaan ihan maksimeilla. Mutta onnistuisikohan cooper edes periaatteessa esim. AnKin ja maksimin puolivälissä olevilla sykkeillä? Kymppi meni keskimääräisellä syketasolla, joka oli suurinpiirtein [AnK-syke + 1/3 * (max-syke - AnK-syke)], ja se oli sillä kertaa ihan maksimisuoritus.

PS. Toiseksi uusimmassa Juoksija-lehdessä oli erilaisia Cooper-ohjelmia. Niistä saat vinkkiä siihen, miten kannattaa harjoitella, jos on valmis panostamaan Cooper-tuloksensa parantamiseen. Lehteä löytynee vielä esim. kirjastoista.

joopa joo, ehkä oli vähän turha kysymys.

en aio harjoitella Cooperille, vaan olisin sitä lähtenyt kylmiltään kokeilemaan.

Ite aattelin, että jos pystyn 10 km juoksemaan tunnissa, niin tuon lyhyemmän matkan sitäkin vauhdikkaammin.

Mulla ei ole harmainta aavistusta mistään sykerajoista. harjoittelen maratonille pääasiassa 135 keskisykkeellä. Joskus juoksen kovempaa, jolloin keskisyke joa 147.

siinä mun tietämykseni aiheesta :-)

t. eriika

Ei Cooperia juosta sykkeillä. Itse otan jonkin tavoitteen, lasken sitä vastaavan vauhdin, eli ajan, 100m pätkille. Sitten vaan sekkari käteen ja radalle hieromaan vauhti kohilleen. Realistisen tavoitteen löytäminen onkin sitten eri asia. Siihen voi saada viitteitä esim. 5x1000m intervallisarjasta.

Toinen tapa on mennä vaan juoksemaan se sen kummemmin spekuloimatta. Cooper on niin lyhyt suoritus, että sen voi uusia vaikka viikon päästä jos ei vauhdinjako mennyt nappiin.

joopa joo, ehkä oli vähän turha kysymys.

en aio harjoitella Cooperille, vaan olisin sitä lähtenyt kylmiltään kokeilemaan.

Ite aattelin, että jos pystyn 10 km juoksemaan tunnissa, niin tuon lyhyemmän matkan sitäkin vauhdikkaammin.

t. eriika

Eihän tuo mikään turha kysymys ollut. Vastaaminen vaan on vähän vaikeaa :-)

Kylmiltään kokeilu ei toivottavasti tarkoita samaa kuin verryttelemättä. Verrat kannattaa Cooperille tehdä kunnolla, kertovat kokeneemmat.

Tottakai juokset Cooperin selvästi nopeampaa vauhtia kuin kympin lenkin! Ei muuta kuin kokeilemaan :thumbsup:

Ei Cooperia juosta sykkeillä.

Anteeksi kuinka?

Syke korreloi kohtalaisen suoraan vauhtiin. Sykettä voi tarkkailla reaaliajassa (=5 s välein, minun Polarissani), vauhtia ei (minun vehkeilläni). Siksi sykkeen seuraaminen auttaa sopivan, tasaisen vauhdin pitämistä. Tästä on minulla kokemusta.

Olen siis eri mieltä kanssasi. Jos pystyt kertomaan asiallisia perusteluja tuolle heitollesi, olen toki valmis tarkistamaan kantaani.

Kyllä sitä kovaa juoksua olisi hyvä vähän harjoitella niin tietää mitä sietää.

Tästä olemme samaa mieltä. Itselläni on tuntuma viitosen ja kympin (minulle) maksimivauhtiseen juoksuun, ja viime kesältä myös koirataksin kokeilu. Mitenköhän kävisi, jos interpoloisi Cooper-vauhdin vitosen ja kasisatasen perusteella :undecided:

Kysymykseen saa helposti vastauksen: Laitat kevyet lenkkarit jalkaa, säähän sopivan asusteen, menet lähimmälle urheilukentälle josta löytyy 400 m metrin rata ja sitten juokset 12 minuuttia täysiä niin että lopussa tuntuu "yrjö lentävän", otsasuonet pullistuvan päässä , jalat eivät kanna ja muutenkin heikottaa.. :) .juostessa täytyy muistaa laskea ratakierrokset ja välillä katsoa kelloa menikö jo aika. Kaverista on hyötyä kirjanpidossa kierroksista ja ajankulun seuraamisessa.

Se että paljonko mahdollisesti kulkisi on aivan turhaa spekulointia kun homman saa selville 12 minuutissa :)

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Ketjua lukevat   0 members

Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä

• Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy