Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Mitä muita lajeja käytätte maraton-treeneihin?

maruzella
 Share

Recommended Posts

Hei, en tiedä onko tälle kysymykselle olemassa jo montakin ketjua, mutta kyselisin kuinka monipuolisesti treenaatte maratonille? Joskus olen ymmärtänyt että maraton-harrastajat jakaantuvat kahteen leiriin: niihin, jotka treenaavat vain juoksemalla ja niihin, jotka treenaavat myös hiihtämällä, pyöräilemällä, kuntosalitreeniä jne. Itse en jaksaisi (eikä kroppa jaksaisi) pelkkää juoksua. Talvella päätreenimuoto on hiihto (kelien salliessa) ja kesällä n. kolmasosa/puolet pyöräilyä. Näin pystyn lisäämään treenimäärää. Tänään tuli tehtyä 102 km pyöräilylenkki ja huomenna voi hyvin käydä juoksemassa. Mutta jos juokset 2-3 tuntia edellispäivänä, niin minä en ainakaan nauti seuraavan päivän juoksulenkistä.

• Replies 28
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Tällä hetkellä harjoittelen noin 10-11h viikossa, joista vain 5-6h tulee juoksusta.

Muu määrä täytetään spinningillä, crossingilla, kuntosaliharjoittelulla ja talvella hiihdolla.

Monipuolisella harjoittelulla olen saanut kunnon nousemaan reilusti, tosin viikkotunti määrääkin on nostettu verrattuna edellisvuoteen.

* rullaluistelua sauvoin ja iliman

* pyöräilyä ulko- sekä sisä

* sauvakävelyä ja ilman sauvoja ;)

* lumikenkäilyä

* hiihto, perinteinen / vapaa (viime talvena tosin 0km ;( )

* kuntosali

* skiket (ollu kyllä tosi vähäistä)

Nyt oon ajatellu lisätä jatkossa pk-reeneihin muuta kuin juoksua, eli esim 30min rullaluisteluu ja 30min juoksua. Josko sais polvia säästettyä pidempään?

Mieli tekisi harrastaa kaikkea muutakin, mutta työ ja perhe haittaa harrastuksia ja näin maratonohjelman ollessa kiivaimmillaan täytyy kaikki urheilulle liikenevä aika käyttää juoksuun. Talvella käyn lisäksi salilla ja pelaan tennistä. No, rehellisesti sanottuna näin kesällä voisin mennä hyvin töihin pyörällä, 14 km suuntaansa, mutta laiskuus iskee usein ja hyppään bussiin tai junaan. Ajallisesti ei olisi juurikaan eroa, millä välineellä työmatkani taittaisin.