Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Palautuminen pitkästä vauhtikestävyystreenistä


Occam
 Share

Recommended Posts

Palautuuko 25-30km maratonvauhtisesta vk-treenistä 10 päivässä?

Varmaksi sitä ei pysty kukaan ulkopuolinen sanomaan, mutta mikäli et ole poikkeuksellisen nopea palautumaan, et palaudu. Ylipäätään noin pitkät maratonvauhtiset harjoitukset eivät ole tarpeen. Tee mieluummin vaikka 15-20 kilometri kisavauhtinen harjoitus kaksi viikkoa ennen h-hetkeä, niin et vaaranna kisaan palautumista ja pystyt tekemään muutaman terävöittävän lyhyen harjoituksen vielä parin viimeisen viikonkin aikana.

Link to comment
Share on other sites

Jos joku vapaaehtoisesti (eli ilman numeroa rinnassa tai vähintään valmentajaa piiskaamassa kellon kanssa) edes harkitsee tekevänsä yli 15 km maratonvauhtista harjoitusta, niin hänen maratonvauhtinsa ja -kuntonsa on niin kehittymätön, ettei hänelle ole mitään hyötyä siitä. Näin minulle sanottiin joskus kauan sitten kun kerroin suunnittelevani jotain samantapaista.

Jos harjoitustausta on suhteellisen vahva, ei ole aivan mahdotonta juosta esim. maratonvauhtista puolikasta tai pitkää lenkkiä, jossa on maratonvauhtinen osuus tai useampi, kahta viikkoa ennen maratonia, mutta sitä lähempänä en ole vastaavia harjoituksia nähnyt missään ohjelmassa (enkä myöskään kuullut kenenkään niillä kehuneen).

Perusidea viimeisellä pitkällä 7-10 päivää ennen maratonia on kerätä "rahaa pankkiin" eli juosta noin minuutin hitaampia kilometrejä (vähän riippuen siitä kuinka kaukana maratonvauhti on puhtaasta PK-vauhdista). Sitten onkin aika pudottaa viikkokilometrejä reilusti, muta kuitenkin jatkaa vauhdikkaita harjoituksia vain toistomääriä vähentäen ja/tai vetojen pituuksia lyhentäen.

Joskus (kun on ehkä jääty suunnitelluista treenimääristä ja joku "äärimmäisen tärkeä" pitkä on jäänyt tekemättä tai ei ole jostain syystä sujunut) epävarmuus omasta kunnosta ja maratonvauhdin realistisuudesta on niin kova, että on "pakko" juosta kova pitkä, oli siinä järkeä tai ei. Silloin on mielestäni parempi vetää pituus reilusti överiksi eli esim. juosta 32 km tosihiljaa ja 3 km maratonvauhtia. Kun sen tekee, saa mieleensä rauhan ja jaksaa vielä tehdä 2-3 terävämpää treeniä ennen maratonia.

Link to comment
Share on other sites

Fubar ja Dexalite,

Kiitti kommenteista, otan ne huomioon.

Dexaliten viimeisessä kappaleessa esittämä syy, siis motivaatiostani näinkin kovaan treeniin, pitää paikkansa. Lähinnä haluan testata vauhtikestävyyttäni ja saada mielenrauhan asian suhteen (tavoitteeni on 5min/km eli n. 3:30 mara).

Link to comment
Share on other sites

Mitäs mieltä olette:

Palautuuko 25-30km maratonvauhtisesta vk-treenistä 10 päivässä?

Maraton on 27. päivä, ja meinasin testata vauhtia em. treenillä 17. päivä. Muut treenit tuon pitkän jälkeen tietty kevyttä herkistelyä.

Mulle ainaki riittää yks tiukempi kympin rutistus viikko ennen maraa...lienee enää tässä vaiheessa turhaa testata kuntoaan...ne on niitä viimehetken viimeisiä virheitä, mitä voi tehdä!!

Sulla on nyt just niin hyvä kunto, miten oot treenannut ja nyt vaan lepoa! :035:

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy