Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Sign in to follow this  
Skylihme

Hyvältä haisoo!

Recommended Posts

Kataja tuoksuu tosi hyvälle, se olisi mun listalla numero uno. Puusauna taitaa olla kaikilla suomalaisilla listan kärkipäässä, mutta ulkomaalaisille perus-saunantuoksu (jossa lauteiden alle kuivuneet/mädäntyneet koivunlehdet lienee tärkein ainesosa) ei kuulema ole niin itsestäänselvästi positiivinen asia. Meidät suomalaiset on kai ehdollistettu tähän asiaan jo imeväisiässä, saunomiseen liittyy varmaan useimmilla vain positiivisia mielleyhtymiä ihan varhaislapsuudesta alkaen, ja nämä hyvät vibat ja saunantuoksu linkittyvät aivoissa toisiinsa itsestään. Pidän myös kahvin tuoksusta mikä on omituista, koska en juo kahvia ollenkaan. Kahviboikottini johtuu pelkästään siitä että en pidä sen mausta, en ole edes koskaan katsonut aiheelliseksi "opetella" juomaan kahvia kohteliaisuussyistäkään.

Käyppä joskus savusaunassa, niin huomaat eron perinteiseen puulämmitteiseen saunaan :035: Kutsuisin tätä eroa päiväksi ja yöksi. Tietysti jos rauduskoivusta tehty vasta/vihta on viuhunut vaikka puulämmitteisessäkin saunassa, niin siitä saa vähän ekstratuoksua :thumbsup:

Mihin te olette unohtaneet heinäpellon tuoksun. Kun se heinä on niitetty ja hiukan aikaa siinä kuivahtanut.

Ja sitten on tietenkin se tuoksu, jota Napoleon piti parhaimpana maailmassa. itse en kyllä tässä asiassa yhdy Napoleoniin. :thumbsup:

Tuohonku lisätään se kahvitaako ja tupakin tuoksu kaaempoo ee läheltä. Voe tokkiisa ku tulloo muistoja mieleen " tuo poika tappi" jne...

Missä on sillin haju ?

Kun mulla nuoruudessa oli aamulla harätessä sormissa sillin haju, en kyllä sitä halunnut koskaan pestä pois. Oli se niin hyvä haju ;)

Miekii söin paarista tullessa nuorempana silliä leivän päällä. Sen tautta miula hais uamula henkikii sillile. Enkä pessy suuta. uamusta kuulu vuan "pthyi" ;=) siis tarkotan sillin ruotoja suusta ;)

Kyllä ylivoimaisena ykkösenä on pienen vauvan tuoksu!

Tuo on kyllä ihan ykköstuoksu. Kesäsateen jälkeinen luonto tuoksuu kanssa aika mainiolta. Kolmatta onkin vaikea nimetä, kun vaihtoehtoja on niin paljon. Vasta avattu kahvipaketti, konjakki, hyvä punaviini, mun partavesi, tervaskanto. Onhan noita.

Pieni vauva, rakas nainen ja savustuspönttö (jossa kalaa) mökillä saaristossa. Tässä järjestyksessä. Kuulostaa hieman omituiselta, myönnän. Näistä viimeinen tuoksuu (vrt. haisee) siis joko viikonlopulta tai lomalta.

Lisäksi Hatapa laittoi listalle ihan hyviä (pl. partavetensä, ellei ole sama kuin omani), ne passaa + jo mainitut savusauna ja piippu. Oma ekstrani on juuriavattu Ettan-purkki pussinuuskaa.

Missä on sillin haju ?

Kun mulla nuoruudessa oli aamulla harätessä sormissa sillin haju, en kyllä sitä halunnut koskaan pestä pois. Oli se niin hyvä haju ;)

Et sitten enää näin aikuisena miehenä pääse silliapajille, vai....?

Lasten haju minustakin on ihana. Ja vielä tuollaiset vähän isommat pojat kun hikipäässä juoksee ulkona, haisee ihan ulolle. Se on jotenkin soma tuoksu ihmislapsessa.

Hajut linkittyvät helposti muistoihin (sekä hyviin, että huonoihin), joten itse nostan näitä esille:

• 2T-pakokaasuista (siis esim. siten, että mopo on mennyt hetki sitten kevyen liikenteen väylää pitkin) tulee mulle aina mieleen teinivuodet ja monet kesäisin tehdyt vene- ja moposeikkailut
  • Yhdestä tietystä Axe-suihkusaippuasta tulee mieleen inttikasarmin kylmät lattiat jalkojen alla ennen suihkua (käytin tuota saippuaa alokaskaudella, joten siitä jäänyt mieleen)
  • Ratapölkyistä (nämä joku jo toikin esille) tulee mieleen yksi nuoruudessa partioleirillä tehty vaellus, jossa käveltiin vanhoja ratakiskoja pitkin kesäkuumalla

Sitten ihan pelkästään hyviä hajuja:

• Jalapenot. Siis siivutettuna purkissa/liemessä. Purkin avaaminen aiheuttaa minussa Pavlovin koirat -efektin ja syljen eritys moninkertaistuu silmänräpäyksessä. Olen jostain lukenut, että kapsaisiinilla (chilien polttava ainesosa) on kuulemma tällainen vaikutus. Pidän myös chilien mausta.
  • Kenties paras haju on se, mikä lähtee puusaunan lämmittämisestä (puuhalot, lauteet, savu) ai jai... Mielestäni normaali puusauna voittaa tuoksussa savusaunan, sillä savusaunan haju on melkein jo hieman "kitkerä".
  • Terva (liittyy edelliseen)
  • Tupakan tuoksu viileässä syysilmassa kaukaa haisteltuna
  • Syksyinen metsä
  • Kahvi

- kahvi

- valkosipuli RUUASSA, ei hengityksessä

- tuore multa, esim. kosteana kynnetty pelto

- kinkku, jouluaamuna herätessä leivinuunista leijaileva...

- vaimon seurusteluajan hajuvesi

- tuore pulla, muutkin leipomukset kotiovella yllätyksenä

- vauva, ei vähän isompi ja kiinteämpää ruokaa syövä

- imettävä äiti

- roskaruoka nälkäisenä, kylläisenä haisee...