Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Vauhti hukassa: peruskunto hukassa?


rughead
 Share

Recommended Posts

Hei,aloitin juoksun vasta tammikuun lopulla. HCR:ään treenasin melko

hyvin, 3-5 krt vkossa. Juoksin 7-8km/h "vauhteja", lopulta jo lujempaa,

HCR meni melko helposti 2h 20 min, eli n. 9km/h. Sykkeet treeneissä oli

aina n. 140-155. HCR 157..162.

HCR:n jälkeen palauttelin vain 2 pvää, aloitin sitten jo juoksemaan.

Koko ajan on ollut jotenkin sellainen väsynyt olo juoksuissa, ei mitään

rentoutta. Lihakset ovat hyvin lievästi särkeneet myös juoksujen jälkeen.

Olen yrittänyt nostaa vauhtia 10km tai 11km/h, mutta sykkeet nousevat

heti n. 157-160 tasolle, ja alan huohottaa. Eikö tämä ole merkki siitä, että

peruskunto on vieläkin melko heikossa hapessa? Sykealueet

(Karvosen kaavoilla itse arvioimat ovat tuossa alhaalla). Itse asiassa noissa

"lujemmissa" juoksuissa olen sitten parin minuutin jälkeen siirtynyt kävelyyn,

ja sitten jatkanut (koska haluan saada nopeutta lisää vaikka väkisin).

Se mikä minua näissä mateluvauhdeissa ahdistaa, on se, että olen nuorena

poikana juossut 100m 12,4 ja 400m 57 sekuntia, ja 400 m aikaa olisin voinut

parantaa aika helposti n. 56 sekuntiin. Tuo siis 18-19-vuotiaana. Onko

tässä käynyt niin, että nopeat lihassolut ovat kokonaan kadonneet?

Olen 43v, 97kg, 187cm, eli ylipainoa on arviolta vieläkin n. 9 kiloa.

Onneksi paino on alkanut juoksun takia laksemaan (ei ole muuten mikään muu

keino onnistunut aiemmin!).

Link to comment
Share on other sites

Aika lailla samanlaiset lähtökohdat oli minulla vuonna 2006. Juoksut alkoivat keväällä 2-3 lenkillä viikkoon ja toukokuussa juoksin ensimmäisen puolikkaan n. 2.20 aikaan. Sitten parin kuukauden ajan yksi VK-lenkki viikkoon lisää ja puolikas menikin jo n. 1.55. Vauhdit olivat keväällä 2006 ja kesälläkin PK-lenkeillä 6.30-8.00 väliin. VK:t vedin aikalailla kevyellä tunteella. Oiskohan nuo VK-vauhdit olleet alun jälkeen jotain 5.40-5.50 min/km. Painoa oli tuolloin n. 88-89 kg ja pituus 185cm.

Kunhan jaksat lenkkeillä edelleen säännöllisesti, paino tippuu, kunto ja vauhti kasvavat humisemalla. Kokeile vain noita reippaita lenkkejä lisää ja jos tuo 157-160 syketaso tuntuu niille hieman kovalta, hiljennä vauhtia/pudota sykettä. Ei niitä hampaat irvessä kannata repiä. Jos olo on väsynyt HCR:n jälkeen, palauttele rauhassa.

Link to comment
Share on other sites

Palauttelu vie yllättävän kauan, varsinkin jos on eka puolikas/mara tms. takana. Helposti, viikko, kaks, kolme. Toki voi juosta, jos se kohtuudella onnistuu, mutta rauhallisia ja lyhyitä lenkkejä mielellään. Sitten kun kroppa on toipunut, voi taas palata normaalijärjestykseen.

Juoksin kesäkuussa -07 ekan puolikkaani aikaan 2h12min, ja näköjään sen jälkeen olen suosiolla ottanut kahdeksan (8) vapaapäivää juoksuun.

Link to comment
Share on other sites

Täälläkin HCR:n jälkeen vähän veto poissa (vieläkin), hölkyttelin ensin tiisatina 4 km/30min, ja 9km/1h lenkkit pe ja su ja totesin, että tuntuu raskaalta ja syke nousee.

Joten olisi pitänyt kai leipäillä nuo päivät, kuten olin suunnitellut, mutta kai tässä on joku addiktiokoukku menossa..?!?!?.

Palautumisajat lienevät hyvinkin henkilökohtaisia ja aloittelija (=minä) toipuu varmasti pidempään kun kokeneempi juoksija. Joten leipäilen siihen asti kun kunnes portaiden kipuaminen ei enää tunnun niin raskaalta...

**** löysin tällaisen ***

A quick guide to estimate race recovery time follows:

  • Cycling Races: one to three days per hour of racing
  • Triathlon Races: three to five days per hour of racing
  • Running Races: four to six days per hour of racing

http://www.active.com/triathlon/Articles/Determining_Your_Race_Recovery_Time.htm

***

eli tuon mukaan "kilpailullisen" puolikkaan jälkeen pitäisi malttaa ottaa kevyesti 8-12 päivää...

Link to comment
Share on other sites

Vasta viime viikolla kirjoitit toiseessa (ultra-)topikissasi, että matkalla oleminen on parasta ei loppuaika. Mihin nyt on tullut kiire?

Ekaan vuoteen ei kannata odottaa mitään dramaattisia parannuksia vauhteihin.

Ultrajuoksuartikkeleissa kirjoitetaan, että mateluvauhti on 8-10km/h,

se on minulle maksimivauhti. Lisäksi olen kokenut väsymystä lenkeillä viime

päivinä, tämä on poikeuksellista, ennen HCR:ää olin yleensä virkeä ja juoksin

mielellään. Koen siis huolestuneisuutta sen suhteen, että matkalla oleminen

ei ole miellyttänyt kuten aiemmin.

Link to comment
Share on other sites

Ultrajuoksuartikkeleissa kirjoitetaan, että mateluvauhti on 8-10km/h,

se on minulle maksimivauhti. Lisäksi olen kokenut väsymystä lenkeillä viime

päivinä, tämä on poikeuksellista, ennen HCR:ää olin yleensä virkeä ja juoksin

mielellään. Koen siis huolestuneisuutta sen suhteen, että matkalla oleminen

ei ole miellyttänyt kuten aiemmin.

Tässä muutama mieleen tuleva vaihtoehto:

- et ole ehtinyt palautua HCR:stä

- olet tulossa kipeäksi

- siitepölyt ilmassa rassaavat

- kisaeuforian jälkeinen henkinen krapula

- hitaasta tuloskehityksestä aiheutuva nylkkäysepätoivo

Teini-iän vauhti, notkeus, kimmoisuus, palautuminen ja saadut tulokset ovat mennyttä elämää, onhan kunnolla ollut aikaa rapistua jo parikymmentä vuotta. Siinä on lihakset ehtineet surkastua ja verisuonet umpeutua käyttämättöminä ja laardi kertyä vyötärölle sen sijaan, että se olisi palanut hieksi taivaan tuuliin... Ei muuta kuin uskoa siihen, että kyllä se tästä vielä paranee, hitaasti, hitaasti mutta varmasti!

Nimim. Samassa veneessä, Cooperkin silloin ennen 2750 m ja nyt jo ehkä 10 kk juoksemisen jälkeen 1800 m.

Link to comment
Share on other sites

Kestävyysharjoittelu on pitkäjänteistä touhua. Olet muutamassa kuukaudessa aloituksesta juossut puolimaratonin ja - mikäli oikein ymmärsin - myös hilannut lenkkivauhteja ylös huimasti. Kovilla tavoitteilla harjoittelevan pitää uskaltaa levätä, kun kroppa sitä vaatii ja osata jaksottaa harjoittelu oikein. Et voi olettaa, että pystyt jatkuvasti nostamaan lenkkivauhteja ja lisäämään kilometrejä, vaan saavutukset tulevat järkevän harjoittelun kautta ajan myötä. Alun nopean kehityksen jälkeen pitää hyväksyä se tosiasia, että vuosi on pienin aikayksikkö, jossa voi odottaa tapahtuvan merkittäviä muutoksia suorituskyvyssä ilman radikaaleja muutoksia treenimetodeihin.

Nuoruuden tuloksiin ei kannata liikaa nojata. Ensinnäkin niistä on aikaa ja toisekseen pikajuoksu on aivan eri laji kuin kestävyysjuoksu ja 12 sekunnin satanen ei vielä paljoakaan kerro kyvyistä kisata ja harjoitella kestävyysmatkoja. Kestävyyspuolen "nopeudessa" ei ole kyse ihan samasta asiasta kuin pikamatkoilla, vaan (hieman yksinkertaistaen) maksimaalisen voimantuoton ja koordinaation sijaan ratkaisevampia ominaisuuksia ovat kehon aerobinen tehokkuus ja taloudellisuus kestävyysjuoksuvauhdeissa.

Link to comment
Share on other sites

Vasta eilen "juoksin" ekan lenkkini HCR:n jälkeen: vain noin 4 km pikkasen alle puoleen tuntiin -> ei mennyt hyvin eli en ole vielä palautunut.

Pidän nyt lenkit viikon - pari todella lyhyinä ja hitaina (n. 5- 6 km) ja jos edes sitäkään jalat kestävät vielä. Syke nousee nopeasti ja on aika korkea, joka myös viittaa vielä palautumattomuuteen.

Kun ikää on jo kohta 41-v, niin ei voi vaatia itseltään parempaa ! Vaikka kuinka mieli tekisi alkaa vetään normi 12 kilsaa, niin kroppa on eri mieltä.

Link to comment
Share on other sites

Tässä omakohtainen kokemus:

Ennen puolikasta viimeistelevä pitkis 15,5km meni vauhdilla 8,10 min/km ja sykkeet 146, siis päin persettä.

Puolikas meni sitten vauhdilla 7.32min/km ja sykkeet 159.

Viikko puolikkaan jälkeen mentiin kymppi vauhdilla 8,25min/km ja sykkeet 135 (73% max.). Palautuminen pahasti kesken.

Nyt kolme viikkoa puolikkaasta juoksin tänään 16km vauhdilla 7,30min/km ja sykkeet 134 (72%). Paras VK-lenkki mulla ikinä!

Älä siis huoli. Kyllä ne vauhdit sieltä löytyy.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy