Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Masennus meinaa iskeä..

brenda71
 Share

Recommended Posts

Olipa tosi masentavaa koko talven juoksentelun jälkeen huomata että olen mennyt vain takapakkia viime kesään! Nyt vaikea motivoitua. Takana edellisiltä parilta kesältä kolme puolikasta kaikki aikaan minuutin sisään kaks tuntia ja kokonainen kevyesti hyvissä voimissa 4.30 nyt sit luulin pääseväni helposti alle 2 mut toisin kävi, elämäni raskain juoksu ja huonoin aika! En ole ohjelmia noudattava ennätys juoksija mutta haluasin kuitenkin kehittyä vielä hieman vaikka ikääkin jo on. Juoksua takana vasta reilu kaks vuotta. Minulla on tosi "herkkä" syke eli pienikin mäki nostaa helposti 20-30 pykälää sykettä vaikka puolikkailla olen mielestäni ollut nimenomaan "vahva" ylämäessä eli ohitellut niissä.. Ja taas toisaalta se nousee jo siitä kun vastaan tulee ihmisiä..paineita? Heh heh! Tosin laskeekin yhtä nopeasti. Minulla maksimi omalla mittarilla ainakin 202 ja leposyke siinä 54.

Nyt päätin että alan taas kävelemään reippaita pitkiä lenkkejä juoksun ohella, olen tainnut juosta koko talven liian lujaa koska heitin mittarini "romukoppaan" syksyllä ja olen juossut vain fiilisten mukaan.

Eli ojasta allikkoon on menty.

Hyvää kesää kaikille teille joilla menee hyvin! Syksylle on kyllä täys maraton ilmo tehty...

Nickistä päätellen olet v. -71 syntynyt? Onko mittarisi Suunto T3/T4/T6?

Anteeksi vastakysymykset, mutta nämä haluan varmistaa ennen kuin aloitetaan varsinaisen vinkkiarkun avaaminen. :thumbsup:

Kun sinulla ei ilmeisesti ole pidempää urheilutaustaa, epäilen vahvasti maksimisykettäsi jo pelkästään ikäsi takia. Tai sitten mittari valehtelee - ei toimi oikein. Minulla on Suunnon T3:n kanssa uudella(kin) sykevyöllä ongelma että se näyttää maksimisykettä luokkaa 202-203 maksimirasituksessa ja tuohan on täysi vale. Juoksu ei kulje yhtään sen paremmin kun vuosi sittenkään ja silloinen maksimisyke oli juuri reilun 190.

Samainen ongelma muuten ehkä minullakin. Sain parissa vuodessa tulokset 'huippuunsa', nyt saa raataa kunnolla eikä mitään kehitystä tunnu tapahtuvan, raskasta siis on. Luulen että meillä on yhteistä se että olemme 'tunnetreenaajia', minäkään en pidä juuri minkäänlaista päiväkirjaa - pitkästä urheilusuunnitelmasta puhumattakaan, ja tämä tekee osaltaan tulostason pysymisen samana.

Niinukuin sinäkin, olen minäkin päättänyt hakea enemmän fiiliksiä kuin numeroita tältä kuntourheilun saralta. :035:

Sitäpaitsi, eikö kehitystä juuri silloin ole tapahtunut jos juokset joka vuosi saman reitin samaan aikaan? Olet kuitenkin joka vuosi vuoden vanhempi... ;)

Kiitos positiivisesta ajattelustasi ;) ! Sykemittarini on Polar ja uskon sen paikkansa pitävyyteen koska Teskun testissä maksimini oli 199 ( laktaattikaan ei noussu yli 8)lähes tasamaalla juostuna jossa en taatusti pysty nostaan sitä yhtä korkealle kuin mäkijuoksussa jossa olen saanut ainakin tuon 202 ( sen verran vanha malli et maksimit ei jää ylös eli toi silmin todettu joten voipi olla jopa korkeempikin...)

Urheilu taustaa ei sinänsä ole mutta ikäni olen liikkunut. 6v lähtien jollain lailla. Tuon puolikkaan juoksin kahteen tuntiin puolen vuoden juoksuilla.

Kisa sykkeistä...eka puolikas 177avg, tokalla ei mittaria ja kolmannella 186 ;) kokonaisella 168 eli menin ihan rennosti vaan.

Kai se on ihan hyvä tavoite sekin että pysyy kunnossa...

niin siitä pitikin sanoa että se on mielenkiintoista kuinka minulla ja miehelläni juostessa voi olla jopa 20-30 pykälää syke-eroa (siis mulla korkeempi) mutta kun kävellään reippaasti siis tosi reippaasti mulla on sama kuin miehelläni tai joskus sopa matalampikin...omituista. Voiko johtua siitä että olen "harrastanut" tuota kävelyä juuri monta monta vuotta koirien kanssa vai mistä moinen?

niin siitä pitikin sanoa että se on mielenkiintoista kuinka minulla ja miehelläni juostessa voi olla jopa 20-30 pykälää syke-eroa (siis mulla korkeempi) mutta kun kävellään reippaasti siis tosi reippaasti mulla on sama kuin miehelläni tai joskus sopa matalampikin...omituista. Voiko johtua siitä että olen "harrastanut" tuota kävelyä juuri monta monta vuotta koirien kanssa vai mistä moinen?

Jaahas.. Siis kierroskone! Mikäs siinä, ei mitään haittaa että reserviä riittää! Tuo sykeasia on hyvin henkilökohtaista. Se riippuu erittäin monen fysiologisen tekijän summasta mitä se kelläkin on, pääasia että toimii!

Siis jos pitkänmatkan urheilut tuntuu raskailta, et varmaan ole sitten harjoitellut sitä aluetta riittävästi tai oikein? Maratontreenaajalla on kovin usein suurin vaikeus osata juosta riittävän hiljaa riittäviä määriä. Se on vähintään arsyttävää, kun lujempaakin pääsisi.

Viikot menee suunnilleen niin että 3-4 kertaa juoksua pääasiassa maastossa. Lenkit 9,8-13km. Pitkiä silloin tällöin jotka ovat 21-18km. Välissä teen reippaita kävelyitä metsässä. Kaksi kertaa viikossa pumppi-tunti. Näin suurinpiirtein menee...vähän riippuu kuinka työvuorot "sotkee" . Varsinaisia vauhtileikittelyjä en nyt tänä talvena ole tehnyt vaan ollaan välillä juostu koko lenkki reippaampaa selvästi kuin yleensä. Kesäisin juoksen ylämäet jollain lenkki kerralla "täysillä" eli en harjoittele mitenkään systemaattisesti. Minulla vuorotyö vaikuttaa kyllä vireystilaan.

No nyt ostin kuukausi sitten uuden Polarin GPS llä. Ja pitänyt sykkeet siisä 152-168 välillä. Siinä taidat olla oikeassa että valmistautuminen puolikkaaseen ei mennyt ihan putkeen. Mutta en ole aiemminkaan sen kummemmin valmistautunut. Odotukset vaan oli korkealla kun viikkoa aiemmin omalla pitkällä 21,3km lenkillä suht helposti juoksin mitenkään erityisesti yrittämättä 2.03 niin ajattelin et nyt mennään alle 2 mut ei vaan 2.10! Huonoin aika ikinä. Eikä se aikakaan vaan se TUNNE joka matkalla oli en ole edes kokonaisella tuntenut niin väkinäiseltä. Ajatuksissa ole vaan ettei mun ole pakko juosta mä keskeytän, mut sisu ei antanu myöten heittä pyyhettä kehään. ;)

Viikot menee suunnilleen niin että 3-4 kertaa juoksua pääasiassa maastossa. Lenkit 9,8-13km. Pitkiä silloin tällöin jotka ovat 21-18km. Välissä teen reippaita kävelyitä metsässä. Kaksi kertaa viikossa pumppi-tunti. Näin suurinpiirtein menee...vähän riippuu kuinka työvuorot "sotkee" . Varsinaisia vauhtileikittelyjä en nyt tänä talvena ole tehnyt vaan ollaan välillä juostu koko lenkki reippaampaa selvästi kuin yleensä. Kesäisin juoksen ylämäet jollain lenkki kerralla "täysillä" eli en harjoittele mitenkään systemaattisesti. Minulla vuorotyö vaikuttaa kyllä vireystilaan.

No nyt ostin kuukausi sitten uuden Polarin GPS llä. Ja pitänyt sykkeet siisä 152-168 välillä. Siinä taidat olla oikeassa että valmistautuminen puolikkaaseen ei mennyt ihan putkeen. Mutta en ole aiemminkaan sen kummemmin valmistautunut. Odotukset vaan oli korkealla kun viikkoa aiemmin omalla pitkällä 21,3km lenkillä suht helposti juoksin mitenkään erityisesti yrittämättä 2.03 niin ajattelin et nyt mennään alle 2 mut ei vaan 2.10! Huonoin aika ikinä. Eikä se aikakaan vaan se TUNNE joka matkalla oli en ole edes kokonaisella tuntenut niin väkinäiseltä. Ajatuksissa ole vaan ettei mun ole pakko juosta mä keskeytän, mut sisu ei antanu myöten heittä pyyhettä kehään. ;)

Joo veikaan että olet tehnyt ne omat puolikkaasi liian kovaa ja liian lähellä starttia. Ittelläni jos pitkä pk+ lenkki tuntuu hyvältä ja sitä vois mennä vaikka miten pitkään, siis tunne lopussa niin seuraavana päivänä onkin eri äänikellossa.

Siis jos laskin oikein niin sulla on "pahimmillaan" 6 harjotusta viikossa, jossa menet välillä kovaa lenkeillä ja pumpit päälle niin eikö tuossa olisi "järkeistämisen" paikka.

Eli jos teet tuon 6kertaa vkossa vaikka 2vkoa ja 1-2 huilivkoa jolloin jätät 2-3 harjotus kertaa pois ja lyhennät juoksujasi 45min pituiseksi.

Vai pystytkö yhdistämään pumppi/ juoksu lenkkiä?. Jolloin kerrat jäis vkossa 4-5 ja sasit pk-juoksua ja kovempaa reeniä samaan rahaan ;=)

En ole ollut ikuna pumppireeneissä, mutta voisin kuvitella että siellä mennään anaerooppisella puolella. JOten nekin rasittaa kokonaiskuormaa ylöspäin, sillä joskushan pittää pallautellakkii. Sen vuoksi väliin keppeempiä viikkoja.

Olit käyny siellä teskun testissä, niin mitkä kynnys sykket sait? Rautalankamallin mukaan jos maksimisi on n.200 niin 152-168 on ihan pikkusen yläkanttiin pk-lenkeille. Nuo lukemat vois olla pk-lenkillä siellä viimesillä 2-3kmllä. Mutta täällä puhuukin kaveri joka veivaa liikaa alhaisilla lukemilla eikä ikinä pääse maraa alle 4h ;=)

Muokattu

Kiitos kommentistasi! Olen kyllä miettinyt vaihtaa jonkun peruslenkin ~6km lenkkiin, mutta en vaan ole "raaskinut". Olen ajatellut että tunti ainakin pitää liikkua ;)

Noista syke alueista...siellä Teskun testissä annettiin parivuotta sitten sellanen PK lenkki raja kuin 149. Eli en kyllä tänä päivänäkään pysty juoksemaan koko lenkkiä alle sen. 152-158 väliin menee, onko liikaa jos oletetaan että se mun todellinen maksimi on 202? Ja sen testin arvojen mukaan olen juossut kaksi puolikasta maraa yli anaerobisen kynnyksen...olisko se edes mahdollista?( anaerobi 184)

Juu kyllä siellä pumpissa syke aika ajoin nousee 170 pintaan ja ylikin joskus.

Olisikohan siitä mahdollisesti hyötyä jos nyt tekisin pitkät reippaina 2,5 tunnin kävelyinä? Jolloin syke taso pysyy 135 keskiarvossa noin...

Kiitos kommentistasi! Olen kyllä miettinyt vaihtaa jonkun peruslenkin ~6km lenkkiin, mutta en vaan ole "raaskinut". Olen ajatellut että tunti ainakin pitää liikkua ;)

Samasta ajattelutavasta olen itsekkin pääsemässä eroon, mutta jos juoksee /kävelee kevyen pk:n 60min mittasena niin ei siitä haittaa ole. Tarkotin niillä 30-45min lenkeillä vaan väliin vaihtelua jne..

Noista syke alueista...siellä Teskun testissä annettiin parivuotta sitten sellanen PK lenkki raja kuin 149. Eli en kyllä tänä päivänäkään pysty juoksemaan koko lenkkiä alle sen. 152-158 väliin menee, onko liikaa jos oletetaan että se mun todellinen maksimi on 202? Ja sen testin arvojen mukaan olen juossut kaksi puolikasta maraa yli anaerobisen kynnyksen...olisko se edes mahdollista?( anaerobi 184)

Kynnysvauhteja saa ylemmäksi tekemällä 1 pk-lenkki/vkossa siten että juokset 35-40min pk-alueella ja viimenen 10min pikkusen syketasoa nostaen. Eli kiihtyvä pk-alueen juoksu/kävely. Sain itekkii tuon neuvon vastikään ja olen sitä tehnyt vasta tämän kevään. Mutta sykettä / tunnetta seuraten, eli jos tuntuu että 30min jälkeen on raskasta niin ei lähde kiihdyttelemään vaan ottaa mielummin kävellen.

Juu kyllä siellä pumpissa syke aika ajoin nousee 170 pintaan ja ylikin joskus.

Olisikohan siitä mahdollisesti hyötyä jos nyt tekisin pitkät reippaina 2,5 tunnin kävelyinä? Jolloin syke taso pysyy 135 keskiarvossa noin

Siis juuri noin ne tehdään 60-75% tehoilla. Eli sulla 130-150 alueella.

Kokaseppas sellasta että sekotat pitkikselle juoksua ja kävelyä, eli esim 2min juoksua ja 3min kävelyä.

Edelleen korostan että itekkii on välillä tosi vaikea mennä hiljaa, jos näyttää että sykkeet on liian korkeella vauhtiin nähhen.

Odotukset vaan oli korkealla kun viikkoa aiemmin omalla pitkällä 21,3km lenkillä suht helposti juoksin mitenkään erityisesti yrittämättä 2.03 niin ajattelin et nyt mennään alle 2 mut ei vaan 2.10! Huonoin aika ikinä.

Kyllä tuo kertoo selvästi siitä, että et ollut ehtinyt toipua tuosta pitkiksestä puolimaratoniin mennessä. Kevensitkö edes muutenkaan harjoittelua puolimaratonia edeltävällä viikolla?

Ja sen testin arvojen mukaan olen juossut kaksi puolikasta maraa yli anaerobisen kynnyksen...olisko se edes mahdollista?( anaerobi 184)
Kilpailuissa sykkeet nousevat helposti kisajännityksen takia niin paljon, että kilpailusykkeistä ei pysty tekemään mitään johtopäätöksiä. Minulla sama ilmiö esiintyy kaikissa testeissä. Juuri muutama päivä sitten onnistuin UKK-kävelytestissä kävelemään selvästi yli anaerobisen kynnyksen menevällä sykkeellä :smiley:. En kuitenkaan edes hengästynyt kuin ihan vähän.

• 5 weeks later...

Tosin laskeekin yhtä nopeasti. Minulla maksimi omalla mittarilla ainakin 202 ja leposyke siinä 54.

Maksimisyke on aika hyvä siihen nähden jos ikääkin on :thumbsup: leposykekään ei hullumpi ja mitä tulee niin laitappa hiukan esimerkkiä harjoittelustasi niin voidaan sanoa mielipiteemme/ehdotuksia mitä vois tehä toisin.

EDIT: Jaa joo sieltä tulikin alempaa.

No tuntuu määrissä ihan hyvää tasoa noin kuntoilijalle, mutta itte ajattelen et että vauhtikestävyys -aluetta ei tuu tarpeeksi harjoitettua. Sykealueet on niin yksilöllisiä, että niistä on paha mennä sanoon, mutta koita vetää 3-4 päivän välein kilpailuvauhtinen vaikka 5-10km "KOVA" lenkki. Jos löytyy parempia juoksijoita lenkkikaveriksi niin ihmeessä vaan mukaan, näissä saa hiukan kisaillakkin. Kovan lenkin jälkeen sitten se pitkä tai palauttava. Bodypump vaikuttaa melko kovatehoiselta niin se ei saisi olla tuon kovan jälkeisenä päivänä.

Muokattu

Maksimisyke on aika hyvä siihen nähden jos ikääkin on :thumbsup:

Millainen mahtaa olla hyvä maksimisyke?

Sykealueet on niin yksilöllisiä, että niistä on paha mennä sanoon, mutta koita vetää 3-4 päivän välein kilpailuvauhtinen vaikka 5-10km "KOVA" lenkki. Jos löytyy parempia juoksijoita lenkkikaveriksi niin ihmeessä vaan mukaan, näissä saa hiukan kisaillakkin.

Eli suosittelet 3-4 kertaa viikossa juoksevalle kahta maksimivauhtista (vai kenties puolimaratonvauhtista?) 5-10 kilometrin harjoitusta viikkoon? Kummassakin tapauksessa kuulostaa aika kovan kuuloiselta ja yksipuoliselta ohjelmalta, jolla ei pidemmällä välillä kehitystä juuri ole odotettavissa.

Millainen mahtaa olla hyvä maksimisyke?

Eli suosittelet 3-4 kertaa viikossa juoksevalle kahta maksimivauhtista (vai kenties puolimaratonvauhtista?) 5-10 kilometrin harjoitusta viikkoon? Kummassakin tapauksessa kuulostaa aika kovan kuuloiselta ja yksipuoliselta ohjelmalta, jolla ei pidemmällä välillä kehitystä juuri ole odotettavissa.

Hyvä maksimisyke on se, että edes pumpust löytyy noinkin iso lukema kun 202, toki siellä ei käydä kun jossain karmeimmassa loppukiritaistelussa.

Ja sitten niin se vaan on että kyllä kehittyy. Kyllä tuonlainen aerobinen juoksu vaatii vain vastapainoksi happivelkaista juoksua tilalle, niin se vaan on. Kovia harjoituksia on uskallettava tehdä. Otappa selvää kestävyysharjoittelun perusteista vaikka Kari Sinkkosen Juoksukirjasta. Siinä on hyvä kirja niin kuntoilu mielessä harrastavalle kuin kilpa-kestävyysjuoksijallekkin.

Mutta omalla vastuulla kaikki harjoittelu kuitenkin. Ja ruumista kuunnellen. Ja mitään harjoitusohjelmaa ei tule suoraan kopioida, vain vaan sen perusteet ja nekin soveltaen

Ehkä tuohon jää liian vähän tilaa tuolle kevyelle juoksulle jos otetaan 2 kovavauhtista käyttöön, joten toinen voisi olla ns. kenialainen kiihtyvä. Aloitetaan jostain peruskestävyyden alkuvauhdeista ja sitten vaikka vedetään sopivan kokoinen pätkä lopusta kovaa.

EDIT: Se on niin vaikea näin loppujen lopuksi sanoa vain netin välityksellä kun ei tässä saa kunnosta todellista kuvaa vaikka kuinka hyvin kertoisi mistä vain sykkeistä tai lenkkivauhdeista. Parempi on etten sano mitään. Jätän kuitenkin pyyhkimättä viestit jotta ketjun aloittaja voi lukea, varauksella :smiley:

Muokattu