Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Riskillä 4h HCM:ssä?


Charlie
 Share

Recommended Posts

HCR tuli vetästyä 1:57.xx. Tuo tuli tosi vaikealla valmistautumisella, juoksu maistunut puulta koko talven ja kevään, ei ole vaan kulkenut. Moneen kuukauteen juoksu ei ole tuntunut hyvältä, pakkojuoksua kaikki. Sellasta junnaavaa laahustamista koko talvi. Tavoite oli alle 1:50, ihan täysin realistinenkin vielä. Eka marani HCM-08 meni 4:58.xx

1:57 puolikkaalle ennustaisi 4:18 kokonaiselle, jos lisäisin 30 sekkaa puolikkaan kilometrivauhtiin.

Oisko hullu riski lähtee kuitenkin 4 h jänisten beesiin, jos kuitenkin sattuisi hyvä päivä? Ja jos saisin nyt juoksun kulkemaan seuraavan 3 kuukauden aikana. Painoo 7 kiloo vähemmän viime maratoniin nähden.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

HCR tuli vetästyä 1:57.xx. Tuo tuli tosi vaikealla valmistautumisella, juoksu maistunut puulta koko talven ja kevään, ei ole vaan kulkenut. Moneen kuukauteen juoksu ei ole tuntunut hyvältä, pakkojuoksua kaikki. Sellasta junnaavaa laahustamista koko talvi. Tavoite oli alle 1:50, ihan täysin realistinenkin vielä. Eka marani HCM-08 meni 4:58.xx

1:57 puolikkaalle ennustaisi 4:18 kokonaiselle, jos lisäisin 30 sekkaa puolikkaan kilometrivauhtiin.

Oisko hullu riski lähtee kuitenkin 4 h jänisten beesiin, jos kuitenkin sattuisi hyvä päivä? Ja jos saisin nyt juoksun kulkemaan seuraavan 3 kuukauden aikana. Painoo 7 kiloo vähemmän viime maratoniin nähden.

En ite onnistunut suurinpiirtein noilla samoilla ajoilla. Mulla oli koko talven motivaatio huipussaan ja määrä/laatu km tuli sopivassa suhteessa. Valmistautuminen osui omasta mielestä aivan nappiin. Harjoitusten perusteella 4:15 - 4:20 olis pitänyt olla ihan realistinen. Lähin 4:00 jänön matkaan 19 km kohalla oli eväät syöty. Ens maratoonille meinaan lähteä nöyränä 4:30 tavoiteaikaan katotaan maalissa mitä kello näyttää

Link to comment
Share on other sites

En ite onnistunut suurinpiirtein noilla samoilla ajoilla. Mulla oli koko talven motivaatio huipussaan ja määrä/laatu km tuli sopivassa suhteessa. Valmistautuminen osui omasta mielestä aivan nappiin. Harjoitusten perusteella 4:15 - 4:20 olis pitänyt olla ihan realistinen. Lähin 4:00 jänön matkaan 19 km kohalla oli eväät syöty.

Jos 4.15-4.20 olisi ollut realistinen, niin silloin ei missään tapauksessa kannata lähteä edes alussa 4 tunnin vauhtia, se on täysin selvä juttu. Maratonilla käy köpelösti, jos yrittää juosta liikaa aikaa varastoon. Ei 3.40-tavoitteellakaan kannata olla puolivälissä 1.40-1.45-ajassa, vaan mieluummin 1.50 tai vain hieman alle.

Jospa koettaisit lähteä nyt tasaisella vauhdilla 4.15-tavoitteeseen 4.30:n sijasta, jos olet samassa kunnossa kuin edellisvuonna. On aina kunnioitettavaa pyrkiä omaan maksimiinsa oli se sitten 2.34, 3.10, 4.15 tai 4.38. Ajattelutapa, että vain tiettyjen rajojen (esim, 2,5 tai 3 tai 4 tai 4,5 tuntia) alittaminen on kova juttu, ei ole hedelmällistä, sillä tietyn vaiheen ja vuosikausia jatkuneen harjoittelun jälkeen puolen tunnin tai jopa 5-10 minuutin parannus on yksinkertaisesti mahdotonta. Tsemppiä yritykseen!

Muokattu
Link to comment
Share on other sites

Nyt meni puolikas HCR:ssa aikaan 1:54,xx. Aikaisemmat puolikkaat haarukassa 1:53-1:58.

Maratonilla olen lähtenyt hakemaan tuota nelosen alitusta. Kolme juostua maraa ovat olleet aikajärjestyksessä 5:00,xx (-07), 4:16,xx (-08) ja 4:06,xx (-08). Eli ei mun mielestä kannata liikaa tuijotella tuota puolikkaan aikaa. Hyvänä päivänä sinä pystyt ja minä pystyn alittamaan tuon nelosen. Minulla ajat on parantuneet kun olen lisännyt kilometrejä ja pitkien lenkkien osuutta. Sopivasti (1-2 kertaa viikossa vk-lenkkejä).

Homma on aika paljon kiinni motivaatiosta ja siitä tuleeko vammoja

Link to comment
Share on other sites

Minusta on hienoa, että jaksoit juosta. Kun juoksu maistuu puulta, lähden juoksemaan ja sitten se jotenkin paranee, muttei aina. Joku sanoi, että on olemassa kuntopiikki (onko se totta?) - sen jälkeen harjoittelu voi olla pitkään alamäkeä - ja niitä voi jotenkin kontrolloida. Sitä en osaa tehdä, mutta osaan ilahtua jos sellainen saapuu..

Link to comment
Share on other sites

Jos 4.15-4.20 olisi ollut realistinen, niin silloin ei missään tapauksessa kannata lähteä edes alussa 4 tunnin vauhtia, se on täysin selvä juttu. Maratonilla käy köpelösti, jos yrittää juosta liikaa aikaa varastoon. Ei 3.40-tavoitteellakaan kannata olla puolivälissä 1.40-1.45-ajassa, vaan mieluummin 1.50 tai vain hieman alle.

Jospa koettaisit lähteä nyt tasaisella vauhdilla 4.15-tavoitteeseen 4.30:n sijasta, jos olet samassa kunnossa kuin edellisvuonna. On aina kunnioitettavaa pyrkiä omaan maksimiinsa oli se sitten 2.34, 3.10, 4.15 tai 4.38. Ajattelutapa, että vain tiettyjen rajojen (esim, 2,5 tai 3 tai 4 tai 4,5 tuntia) alittaminen on kova juttu, ei ole hedelmällistä, sillä tietyn vaiheen ja vuosikausia jatkuneen harjoittelun jälkeen puolen tunnin tai jopa 5-10 minuutin parannus on yksinkertaisesti mahdotonta. Tsemppiä yritykseen!

Yhdyntähän täysin. Ajattelin vain laittaa alias charlille vertailu pohjaa että ei kannata tehä samaa virhettä kuin minä.

Link to comment
Share on other sites

Kun juoksu maistuu puulta, lähden juoksemaan ja sitten se jotenkin paranee, muttei aina. Joku sanoi, että on olemassa kuntopiikki (onko se totta?) - sen jälkeen harjoittelu voi olla pitkään alamäkeä - ja niitä voi jotenkin kontrolloida.

Tottahan tuo (ylikunto - overtraining), eli harjoittelet niin paljon, että elimistösi ei ehdi palautua. Ensimmäisiin havaittaviin oireisiin kuuluu mm. suoritusten heikkeneminen, jolloin normaali juoksija luulee harjoittelevansa liian lepsusti -> lisää treeniä. Tuossahan on sitten kunnon noidankehälle oivat ainekset. :sick0026:

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy