Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Painon vaikutus juoksuvauhtiin


Emilia77
 Share

Recommended Posts

Ja sitten perään toinen minua kiinnostava keskustelun avaus eli elopaino ja sen vaikutus juoksuvauhtiin.

Oletteko nähneet/kuulleet jotakin tieteellistä faktaa tai muuta uskottavaa propagandaa siitä, kuinka paljon 2-5 kilon painonpudotuksella on vaikutusta juoksuvauhtiin?

Pelkällä kilojen pudottamisella en usko kenenkää juoksevan yhtään sen kovempaa kuin kilojen kanssa, jos harjoittelu ei ole kohdallaan, mutta olisi huomattavasti mukavampi motivoida itseään parin kilon pudotukseen, jos joku viisas sanoisi sillä olevan vaikutusta näin kuntoilijankin kilometrivauhteihin :thumbsup:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 29
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Mulle tuo painonvaikutus on hyvin konkreettinen. Painan nyt noin 80 kg, ja 12 kiloa sitten meno oli kevyttä ku keijukaisella. Juoksuvauhdeissa tuon eron näkee selvimmin. Kevyt vauhti on helpostikin minsan hitaampaa kuin 10 kiloa hoikempana. Tietysti tähän vaikuttaa se, että miten paljon on ulkoilut. Mutta jokainen turha kilo on liikaa. Jos pääsen syksyyn mennessä 70 kilon tuntumaan, niin ei ainakaan tartte laittaa painon piikkiin epäonnistuneita juoksuja.

Link to comment
Share on other sites

m1 / m2 = nopeus1 / nopeus1 (= 10% painossa tekee 10% vauhdeissa)

ei paljoa heitä totuudesta maratonvauhdeilla. Lyhyemmillä matkoilla yläpään vauhteja (=taloudellisuutta) yleensä alkavat muut tekijät rajoittamaan.

on! (vastaus kysymykseen: onko muka nopein tapa kasvattaa kuntoa laihduttaminen.)

Link to comment
Share on other sites

Eikös Noakeskin todennut (Lore of Running), että pienemmät (kevyemmät) juoksijat tuottavat vähemmän lämpöä kuin painavammat ja täten pystyvät ylläpitämään nopeampaa juoksuvauhtia.

Saattaa olla, mutta tuo on melkolailla "kohinaa" verrattuna siihen, että nopeus määräytyy hyvin pitkälle hapenottokyvyn perusteella, jonka yksikkönä on milillilitraa minuutissa painokiloa kohden. Ei tarvitse luulotella, ettei sellaiset asiat vaikuta itseensä joita ei itse ymmärrä (en tarkoita nyt lainaamani henkilöä). Hapenotto rocks! Näin se on ollut ja tulee aina olemaan.

olkaa hyvä, hukuttakaa tämäkin tosiasia seuraavaksi haistapaskajargoniin....no entä jos....

Link to comment
Share on other sites

m1 / m2 = nopeus1 / nopeus1 (= 10% painossa tekee 10% vauhdeissa)

Tämä pätee varmaan riittävällä tarkkuudella ylipainoisilla, mutta normaalipainosta laihduttamalla ja erityisesti sitä kevyemmillä vaikutus ei ole niin dramaattinen, sillä rasvan lisäksi silloin alkaa väkisin katoamaan myös työtä tekevät lihakset. Painonpudotusnopeus, harjoittelu ja luultavasti myös perintötekijät määräävät sen, miten kehon koostumus muuttuu painon pudotessa ja mikä siten vaikutus tarkkaan ottaen on.

Ja sen allekirjoitan, että mikäli on ylimääräistä kahvaa vyötäröllä, niin nopein tapa parantaa suorituskykyä on painonpudotus. Sen takia kannattaakin olla vähän tukevassa kunnossa, että kun kehitys muuten tyssää, on vielä yksi valtti hihassa. ;)

Link to comment
Share on other sites

Eikös Noakeskin todennut (Lore of Running), että pienemmät (kevyemmät) juoksijat tuottavat vähemmän lämpöä kuin painavammat ja täten pystyvät ylläpitämään nopeampaa juoksuvauhtia.

Puhutaanko ajokoirateoriasta ;) meillä oli joskus yläasteella kova juoksija, sitä sanottiin lempinimella ajokoira,. Se ei ollu mikään koulukiusaus vaan ihan oikea nickki

Link to comment
Share on other sites

Tämä pätee varmaan riittävällä tarkkuudella ylipainoisilla, mutta normaalipainosta laihduttamalla ja erityisesti sitä kevyemmillä vaikutus ei ole niin dramaattinen, sillä rasvan lisäksi silloin alkaa väkisin katoamaan myös työtä tekevät lihakset.

pätee myös mielestäni alueella kun laihdutetaan rasvat 20%:sta 10%:een normaalipainon sisällä. Tuon alle menevissä lukemissa alkaa vasta syömään itseään. Tällöin, mikäli efekti ei ole toivottu, alkaa ravinnon laadulla olemaan isommin merkitystä.

Link to comment
Share on other sites

... mitä tulee tohon hapenottoon, siinä on huipuillakin aika paljon eroja. että kyllä se juoksuvauhti on aika monen tekijän summa.

Hyvä, ensimmäinen lässyttäjä!

Jokainen juoksee omaa hapenottoaan vastaan omalla painollaan. Muutokset painossa näkyvät suoraan hapenotossa ja sitä kautta vauhdeissa.

Laihduta niin huomaat.

Link to comment
Share on other sites

Tällä palstalla muistelen olleen puhetta ja tiedonlähteitä, joiden mukaan 1 kg vähemmän painoa vastaisi 2,5-5 s/km parannusta, lähteestä riippuen. Täten 10 kg:n painonpudotus vastaisi 17,5-35 minuutin parannusta maralla. Lähtökuntotasolla tietysti merkitystä, mutta ainakin oma hiihdolla aikaansaatu painonpudotus tuntuisi tukevan vastaavaa juoksufiilistä.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share


×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy