Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Palautuminen Kokkolan perusmatkalta Joroisiin


nga
 Share

Recommended Posts

Onkohan ihan turhaa edes keskustella asiasta. Palautuminen on kuitenkin subjektiivinen ominaisuus ja riippuu vaikka mistä. Kysytään kuitenkin.

Tapahtumina siis viikon toistensa väliin jättävät Kokkolan perusmatka ja Joroinen. Miten te, jotka haluaisitte noihin molempiin, ajattelitte hoitaa palauttelun Kokkolan ja Joroisten välissä? Jos osallistutte molempiin, tuleeko toinen kilpailuista tehtyä optimisuoritusta (lue: maksimisellaista) kevyemmin?

Pitäisi saada vähän apua kesän kisaspeksauksiin. Ja näistä nimenomaan mainittuihin tapahtumiin liittyen. Vähän mietityttää tuo Kokkolaan meno, kun se on vain viikkoa ennen Joroisia.

Link to comment
Share on other sites

Perusmatkalta palautuu varsin hyvin viikossa. Vaikka ajallisesti ollaan lähellä maratonia, niin varttitriathlonista palautuminen on ihan eri juttu, kun jalkoja ei hakata niin tohjoksi kuin maratonilla. Täysillä saa siis painaa Kokkolassa. Sitten ehkä yksi-kaksi lepopäivää, sitten pari päivää aktiivipalauttavaa treeniä 1,5-2 h/päivä hiljaa ja sitten pari päivää kevyttä, mutta vielä vähemmän esim. 0,5 h/päivä.

Parhaimmimmassa kunnossa ollessaan minulla päti suunnilleen tällainen palautumiskaava.

Sprinttikisa 2 vrk, varttimatka 4 vrk, puolikas 8 vrk ja täydestä palautui fyysisesti noin 3 viikossa, henkisesti noin 3-4 kuukaudessa.

Palautumisnopeuteen vaikuttaa tietenkin monet asia, joten mitään tarkaa kaavaa ei ole, mutta tuo yllä esitetty päti silloin kun homma meni kohtuullisen optimaalisesti.

Link to comment
Share on other sites

Mulla myös molemmat ohjelmassa jos vaan terveenä ollaan, ja en ajatellut Kokkelissa mitenkään himmailemaan ryhtyä.

Alkuviikko sitten erittäin kevyesti siinä välissä ja omaa kroppaa kuulostellen, hyvältä vaikutti tuo 226:n setti.

Kokkolassa on myös kiva tasainen reitti, joskin mojovaan tuuleen saa varautua kun meren rannalla ollaan...?

Link to comment
Share on other sites

Tapahtumina siis viikon toistensa väliin jättävät Kokkolan perusmatka ja Joroinen. Miten te, jotka haluaisitte noihin molempiin, ajattelitte hoitaa palauttelun Kokkolan ja Joroisten välissä?

Muakin ketutti/ihmetytti kun kaks noinkin pitkää Sm kisaa ympätty perättäisiin viikonloppuihin.

Hyvinhän triathlonista palautuu verrattuna puolimaraan/maraan,mutta harkitsen vakavasti Joroisten vaihtamista Nokiaan.

Link to comment
Share on other sites

Mulla myös molemmat ohjelmassa jos vaan terveenä ollaan, ja en ajatellut Kokkelissa mitenkään himmailemaan ryhtyä.

Alkuviikko sitten erittäin kevyesti siinä välissä ja omaa kroppaa kuulostellen, hyvältä vaikutti tuo 226:n setti.

Mulla on vielä niin vähän taustaa, että palautuminen kestää varmasti 226:n esittämää pidempään. Varsinkin pidemmillä matkoilla. Tietysti riippuu kaikesta, joten spekulointi tämän enempää on turhaa.

Tämä valoi kuitenkin juuri sopivasti uskoa siihen että taidan bookata itselleni myös sen Kokkolan keikan kesäksi. Kiitos vaan :).

Kokkolassa on myös kiva tasainen reitti, joskin mojovaan tuuleen saa varautua kun meren rannalla ollaan...?

Jos se kisapaikka on sama kuin aiemmin, niin varmasti kannattaa odottaa tuulta...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Kun tämä vuosi on mennyt hieman ohi triathlonharjoittelun suhteen, niin osallistun kuntosarjaan. Harmi, että kuntosarjassa on vain lyhkäsemmät reitit. Mutta tollanen lyhkänen rypistys antaa edellytykset juosta seuraavana päivänä Kälviän maraton. Kun sitä on Pohjanmaalle asti ajanut, niin kuntoillaan sitten koko rahan edestä. Katotaan sitten kuinka palautuminen sujuu Joroista ajatellen.

Link to comment
Share on other sites

Kun tämä vuosi on mennyt hieman ohi triathlonharjoittelun suhteen, niin osallistun kuntosarjaan. Harmi, että kuntosarjassa on vain lyhkäsemmät reitit. Mutta tollanen lyhkänen rypistys antaa edellytykset juosta seuraavana päivänä Kälviän maraton. Kun sitä on Pohjanmaalle asti ajanut, niin kuntoillaan sitten koko rahan edestä. Katotaan sitten kuinka palautuminen sujuu Joroista ajatellen.

Heh, vaikka treeni onkin muuttunut niin kyllä tässä artturimaiset eleet on ennallaan.:thumbsup:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Sama temppu on täälläkin mielessä.

Oliskos kenelläkään esittää Kokkolan juoksulenkistä GPS-tietoa? Pyörälenkki kun oli vain 9,5 km niin mahtoiko olla juoksulenkkikään ihan metrilleen...

Mulla on koko pyörälenkillä mittaa 37,92km (Garmin Edge 305) ja juoksulenkillä 9,73km (Garmin Forerunner 305). Mittaukset aloitettu vaihtoalueelta ja lopetettu vaihtoon / maaliin.

Link to comment
Share on other sites

Hyvin huomaa, että vauhdikaita harjoituksia ei ole tullut tehtyä. Sellaista perus kovaa vauhtia kyllä jaksaa mennä, mutta kun pitäisi ruveta vetämään täysillä, niin mitään ei tunnu tapahtuvan.

Uinti alkoi todella nihkeästi; potkuja ja iskuja tuli ekan sadan metrin aikana jatkuvasti. Eikä uinti meinannut sujua muutenkaan. Mutta ekan kääntöpoijun jälkeen tilanne rauhottui ja sain omasta uintirytmistä kiinni. Loppu tuli ihan hyvin.

Vaihto pyöräilyyn taisi olla heikoin mun uran aikana. Mutta kun pyörän selkään pääsin, niin pyöräilyn alku sujui kohtuullisesti. Ohitin ekalla kierroksella kärkeä lukuunottamatta yleisessä sarjan muut kisaajat. Siitä huolimatta en oikein jaksanut puristaa kunnolla. Ja vaikka toisella kierroksella sain jopa kärjen kiinni, niin meno ei oikein ollut vauhdikasta. Tollasella 19 km:n matkalla pitäs pystyä vetään ihan täysillä koko matka, mutta tällä kuntopohjalla se ei oikein onnistunut.

Heti juoksun alussa takaa tuli pyöräilyssä viimeisenä ohittamani kilpailija. Pysyin peesissä hyvin aina ekan kierroksen puoleen väliin saakka, jonka jälkeen alkoi pistämään kyljestä. Jouduin hieman höllentämään vauhtia, mutta sekään ei auttanut, vaan oli pakko kävellä pari kertaa pistoksen helpottamiseksi. Toisella kierroksella musta meni vielä kaksi kaveria ohitse, vaikka oma juoksunikin alkoi paranemaan loppua kohden.

Loppuaika oli kohtuulisen hyvä harjoitteluun nähden, mutta juoksun vaikeudet olivat uutta mulle.

Samaan aikaan kuntosarjan kanssa kisailivat 17 vuotiaat. Siinä sarjassa Mustosen Joni veti kolme minuuttia kovempaa kuin muut kuntosarjalaiset. Pojasta polvi paranee?

Jos pyöräily ja juoksu olivat hieman alimittaisia, niin ainakin kuntosarjan 500m oli kyllä ylimittainen.

Link to comment
Share on other sites

Jos pyöräily ja juoksu olivat hieman alimittaisia, niin ainakin kuntosarjan 500m oli kyllä ylimittainen.

Mahdollinen extrasatanen on aika pientä siihen verrattuna, että lähtöalue oli aivan liian ahdas, puoliväliin asti touhu oli pelkkää lonkeropornoa ja paluusuuntaan näkyvyys oli nolla.

Veneramppi ja asfaltoitu vaihtoalue sen sijaan olivat luksusta. Ikinä aiemmin en ole saanut noin nopeaa vaihtoa tehtyä.

Link to comment
Share on other sites

Mahdollinen extrasatanen on aika pientä siihen verrattuna, että lähtöalue oli aivan liian ahdas, puoliväliin asti touhu oli pelkkää lonkeropornoa ja paluusuuntaan näkyvyys oli nolla.

Veneramppi ja asfaltoitu vaihtoalue sen sijaan olivat luksusta. Ikinä aiemmin en ole saanut noin nopeaa vaihtoa tehtyä.

Aurinko paistoi aika mallikkaasti öögaan kun lähti uimaan kohti luiskaa. Taisipa hetken olla keskellä selkää porukalla pikku parlamentti - uidakko Uumajaan vai aurinkoa kohden. Ensi kerralla pitää ottaa kiintopiste maihinnousukohtaan. M.O.T

Pohjassa oleva merilevä hyväili käsiä aina startista alkaen ja vesi oli suolaista. Törpöt olisivat voineet olla isommat.

Lonkeroporno lauantai-aamuisin kumipuvussa ja -hatussa useiden vieraiden ihmisten kanssa piristää kummasti tutun lähetyssaarnaajan jälkeen. Uidessa matkalla maalia kohden joku yritti astua allekirjoittanutta, mutta siitäkin selvittiin kun oli suojapuku päällä. Kuuluu lajin luonteeseen.

Lisää tällaista.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy