Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Kisafiiliksistä


Tombe76
 Share

Recommended Posts

Tänään rupesin altaassa miettimään, että milläköhän fiiliksillä oikeat pitkän matkan triathlonistit vetävät kisasuoritustansa läpi. Lähinnä Ironman-/puolimatkalla. Passailevatko jossain vaiheessa vai onko koko ajan ns. veren maku suussa. Tämä kävi mielessä, kun vedin oman aamu-uintini (2km) kelloa vastaan ja kun jo muutaman sadan metrin jälkeen vauhti sai olon suht v-mäiseksi Jaksoin kuitenkin painaa tasaista vauhtia koko matkan, niinkuin jaksan yleensä pidemmälläkin lenkillä (4-5km), vaikka jo ensi kilometrillä saattaa tuntua ettei vauhtia pysty millään pitämään yllä koko matkaa.

Miten siis ns. oikeat harrastajat. Mitkä on fiilikset esim. Nokialla uintiosuuden aikana, vedetäänkö se ikäänkuin maksimilla ja sitten yritetään palautella pyöräilyn alussa. Vai esim 90% teholla. Entä pyöräilyssä... maratonilla nyt varmaan mennään sen verran miten jalka nousee.

Olen huomannut omasta kropastani, että jaksan kyllä painaa yllättävän pitkään, mutta olo ei ole välttämättä aina niin herkkua. Ja ajallisesti tämä vaihtoehto tuottaisi varmasti paremman lopputuloksen, kuin se, että passailee 80% matkasta ja vetää lopun 20% niin lujaa kuin pääsee. Toki alun kova vauhti voi vaikuttaa siihen, ettei maalia näe, mutta jos näkee niin aika varmasti pitkällä matkalla on kovempi tasaisella kovalla vauhdilla kuin lopun rypistyksellä.

En tiedä. 18h (tämän vuoden tavoite omassa "pääkisassani", 3 henkilön kotirataironmanissamme, ensi vuonna tavoite on 15h, ja 2011 "ikämiehenä" kisoihin...) on sellainen aika ettei välttämättä viitsi, eikä kestä sillä lailla että on koko ajan v-mäinen fiilis. Tänä vuonna varmasti vedän uinnin niin kovaa kuin menee ( viime vuonna vähän passailin (ehkä 95%), kun tavoite oli päästä testinä/haasteena vain Ironmanmatka läpi), ja sitten pyöräilyssä alussa koitan ajaa hieman lujempaa, koska olen 15-20 minuuttia edellä parempikuntoisia kavereitani. Tai sitten vedän fillariosuuden koko ajan tarkasti tavoiteaikaa seuraten, ja ehkä 50km ennen vaihtoa yritän nostaa vauhtia (jos varaa on).

Miten muut. Kommentteja.

Link to comment
Share on other sites

Yksilöllistä varmaan tämäkin. Minulla oli ajatuksena laadukkaan harjoittelun kautta saada "perusvauhti" kohtuulliseksi.

Eli uinnin vedin sykealueella 130-140, pyörän 140-150 ja juoksussa sitten 150-160. (max reilu 180)

Eli vähän passailin, koska ensimmäinen ironman oli kyseessä ja pk-alueella viihdyin aika paljon kilpailun alkupuoliskolla. Kokonaisuuden kannalta tämä oli mielestäni hyvä taktiikka, koska pystyin tekemään kohtuuhyvän juoksun vielä pyörän päälle. ("pienistä" kramppailuista huolimatta).

Kokonaisaika meni karvan päälle 10h.

Seuraavaan Ironman-kisaan (jos ja kun sellainen joskus tulee) uskaltanen lähteä hivenen kovempaa.

Puolikas on ihan eri juttu, siellä pitää vääntää kovempaa alusta pitäen.:thumbsup:

Link to comment
Share on other sites

Sitten kun alkaa olla hirmuinen peruskunto ja vauhtikestävyys, niin täysikin matka mennään yllättävän kovaa omaan maksimivauhtiin nähden.

Triathlonin alkuvuosina minulla oli selvästi enemmän riskejä siinä, että menee jossain vaiheessa liian kovaa, kuin sitten viimeisinä triathlonvuosina. Viimeisinä vuosina suorastaan ihmetytti itseäkin se miten kovaa vauhtia kroppa vaan kesti. Kun vauhtikestävyys on hyvä, niin pienet vauhdinjakovirheetkään eivät ole enää niin kohtalokkaita. Toisaalta siinä vaiheessa tuntee jo itsensäkin niin hyvin, että isompia virheitä ei tee, ja kolmanneksi ainakin minua ikäänkuin suojasi myös se, että kyky työskennellä suuremmilla happotasoilla oli olematon, jolloin itseään ei edes olisi niin helposti pystynyt tappamaan vauhdilla kuin aikaisemmin. Neljänneksi myös kokemukset juomisesta ja syömisestä paranee kokemuksen myötä, jolloin ei tee niin helposti energiapuolen virheitä.

Ei nyt ihan täysillä, mutta melko kovaa painetaan koko matka. Sitten kun siihen pystyy, niin alkaa olemaan puutetta jo vauhtireservissä, jotta pääsisi vielä kovempaa.

Link to comment
Share on other sites

Jaa... Todella matalilla sykkeillä olen itse mennyt. 100% PK:n puolella. Niin ettei uinti- ja pyöräilyosuudet vielä tunnu missään. Maratonilla alkaa kuitenkin tuntumaan ja sen voi vetää sitten sitä vauhtia mitä jaloista lähtee. Pitää olla kova kunto jos siinä saa vielä sykkeet ylös.

En ole ns. oikea harrastaja, mutta mieluummin vedän fiiliksellä ja nautiskellen ja irvistelen vasta maratonin lopussa : )

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy