Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Sairastelujen vaikutus treeniohjelmaan...


Titania

Recommended Posts

Ottaa nyt kyllä taas niin vietävästi päähän, kun ei tunnu kahta ehjää treeniviikkoa saavan putkeen, kun taas on joku tauti päällä! Nyt jo toinen angiina kolmen viikon sisään ja taas olisi maltettava pitää taukoa harjoittelusta... :pilvi

Ja nyt valitusosiosta kysymykseen, eli jos on sellainen harjoitusohjelma, että lenkit pitenee muutamalla kilometrillä viikottain edelliseen viikkoon verrattuna, niin onko parempi hypätä sen viikon yli ohjelmasta, jonka sairastelee vai pitäisikö jatkaa siitä mihin on jäänyt, jolloin viikoja "jää yli" kun maraton lähestyy?!

On varmaan tyhmä kysymys, mutta kun ekaa kertaa oikein ohjelman mukaan treenaan, niin olen pyrkinyt sitä noudattamaan erittäin (= varmaan liiankin... :oops: ) tunnollisesti ja tarkasti. Lisäksi maratonia edeltävät viimeiset 12 vkoa käynnistymässä, joten olisi henkisesti tärkeätä alkaa saada esim. pitkät lenkit lähemmäs 30 kuin 20 kilsaa, mutta kun ei uskaltaisi nostaa lenkkien pituutta liikaa yhtäkkiä. :hmm

Neuvokaa viisaammat, jos vain viitsitte!

Link to comment
Share on other sites

Viisas en ole, mutta juuri taidettiin tuolla alan lehdissä varoitella, että treeniohjelmassa ei sairastelun jälkeen pidä suinkaan yrittää kompensoida "menetettyjä" kilometrejä, vaan aloittaa harjoittelu rauhallisesti vasta sitten kun on varmasti terve ja edetä ohjelman mukaan hyppäämättä mitään vaiheita yli. Jotkut ovat täällä palstalla kertoneet painottaneensa pitkiä lenkkejä vastaavissa tilanteissa jos tauti on iskenyt ohjelman loppuvaiheessa ja jotkut harjoitukset ovat jääneet sen takia väliin.

Se tässä juoksuharjoittelussa onkin niin kovin vaativaa että takapakeista pitäisi päästä yli ja vielä maltin kanssa.

Jos olet nuori ja terve ihminen, kannattaa kuulostella omaa vointia ja tehdä sen mukaan.

Link to comment
Share on other sites

Muistan joskus nähneeni sellaisen ohjeen että jos harjoituskaudelle tulee

sairaus- tai muu pidempi tauko niin kanattaisi siirtyä yhtä monta viikkoa

taaksepäin ohjelmassa kun on tullut taukoa. Tämä onkin sitten hieman

kiperämpi homma, kun harjotusohjelma on mitoitettu loppumaan juuri siihen

tavoitelluun maratontapahtumaan. Jos tämän filosofian mukaan menee,

niin pitäisi hypätä viimeisten kovien viikkojen yli ja siirtyä maratoniin

valmisteleviin kevennettyihin viikoihin, kun maraan jäljellä oleva aika niin

vaatii. Ja jos paljon on jäänyt välistä pois, niin loppuviikkojen km-määriäkin

ehkä pitää justeerata alaspäin, jotta oikeasti tulisi kevennys.

Link to comment
Share on other sites

Juu...ei muuta kuin maltilla sairastelun jälkeen.

Parin päivän normaalin flunssan jälkeen seuraavalla viikolla voi yleensä jatkaa siitä mihin ennen sairastelua jäi.

Kuumeinen ja usean päivän kova sairastelu laskee kuntoa ja suorituskykyä rajustikin. Vaikka tuntee itsensä taas terveeksi ja kestää treeniä kannattaa lähteä selvästikin alemmalta tasolta liikkeelle kuin ennen sairastelua. Kunto on siis laskenut. Mutta kuinka paljon onkin sitä osaamista parhaimmillaan. Varman päälle pelaaja aloittaa pk-painoitteisella pariviikkoisella treenillä ja katsoo miten kroppa reagoi.

"Menetettyjä" viikkoja et saa takaisin. Toki, jos ohjelma on ollut hyvin maltillinen kuntoosi nähden, voidaan sitä tiivistää niin että kisaa ei tarvitse siirtää tai mennä keskenkuntoisena starttiin.

Mutta tiivistäen, sairastelun jälkeen pari askelta taaksepäin ja maltilla eteenpäin.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Reilun viikon olen ollut kovassa flunssassa ja kuumeessa, tosin nyt näkyy jo toivoa toipumisesta. Treenit ovat tietysti jääneet väliin ja kunto tuntuu laskeneen oikein urakalla. Nyt mietityttääkin, miten saan treenit palautettua normaalille tasolle. Tukholman maraton on jo pian. Ennen flunssan kouriin joutumista lenkkeilin n.40-45km/vko (2 tunnin lenkkiä/vko, n.10-10,5km ja 1 pitkä lenkki 20km ja joskus nopea 7km:n lenkki) ja tätä määrää oli tarkoitus lähteä nostamaan (sekä kilometrejä että lenkkikertojen määrää)...

Nyt masentaa jo ajatus, että minun täytyy lähteä varovasti liikkeelle ja palata treeneissä taaksepäin. Mutta eiköhän tässä vielä päästä maraton läpi -kuntoon!?!

Link to comment
Share on other sites

Minä olen palannut juoksuohjelmaan siten, että parannan ensin itseni kunnolla ja sen jälkeen pystynkin palaamaan siihen ohjelmaan, mitä olin tekemässä ennen sairastelua. Otan varmaan liiankin varman päälle, mutta olen kohdallani huomannut, että jos aloitan lenkit liian aikaisin, sairastun uudelleen. Tänä talvena olen pari kertaa flunssaillut, mutta kuntoni ei ole pahemmin laskenut, kun olen palannut juoksuun kunnon tauon jälkeen. Viime talvena, kun yritin palata juoksuun nopeammin, mutta kevyemmällä harjoittelulla, sairastin viisi viikkoa putkeen. Myönnän kyllä, että olen kuin tulisilla hiilillä, kun en "päästä" itseäni lenkille, mutta toisaalta sitten kun pääsen, on motivaatio tosi korkealla. Pitää muistaa, että jokainen meistä juoksijoista on yksilö. Mikä sopii yhdelle, ei välttämättä käy toiselle. Juoksuiloa tällekin päivälle :juoksu ja toipilaille malttia levätä :uninen

Link to comment
Share on other sites

Lisäksi maratonia edeltävät viimeiset 12 vkoa käynnistymässä, joten olisi henkisesti tärkeätä alkaa saada esim. pitkät lenkit lähemmäs 30 kuin 20 kilsaa, mutta kun ei uskaltaisi nostaa lenkkien pituutta liikaa yhtäkkiä. :hmm

!

Näin juuri eli nosta rauhallisesti lenkkien pituutta. Jos et tavoittele huippuaikaa maratonilla niin noi 20 km:n lenkit ovat ihan riittävän pitkiä selvitäksesi maratonista. Jos järkevästi km-määriä nostamalla pystyt tekemään pari n. 25 km:n lenkkiä niin hyvä on. Silloin, kun itse olin maraton kunnossa tein pari yli 20 km lenkkiä, pisimmät taisivat olla n. 25 km ja selvisin maratoneista ihan hyvin.

Link to comment
Share on other sites

Osallistu keskusteluun

You are posting as a guest. Jos olet jo rekisteröitynyt, voit kirjautua tästä sisään lähettääksesi vastauksen.
Huom!: Ilman rekisteröitymistä lähetetyt viestit tarkistetaan ennen julkaisua mainosrobottien yms. takia.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Ketjua lukevat   0 members

    • Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä
  • Kaikista tuotteista -5% koodilla SEPPO (affiliatelinkki)

     

    Screenshot 2022-10-17 at 12.33.21.png

     

     

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy