Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Juoksusyke ja harjoittelu puolikkaalle


Soffia
 Share

Recommended Posts

Heippa kaikille! Mä olen ihan uusi täällä ja tietämätön kaikesta. Aloitin juoksuharrastuksen huhtikuun alussa ja nyt sellaset 1,5 kk on takana harjoittelua. Sitä ennen kävelin koiran kanssa päivittäin , joten kunto ei ollut aivan nollassa. Kuitenkin nyt minua alko epäilyttää, että juoksen ilmeisesti aivan liian kovia lenkkejä. Juoksen siis 3-4 kertaa viikossa 40-60 minuutin lenkkejä ja syke on 150-170 välissä. Ilmeisesti syke on liian kova. Lenkit ovat pituudeltaan n. 7-10km. Viime sunnuntaina juoksin 160-170 sykkeellä 14km lenkin 75min. En ole aiemmin edes tajunnut juoksevani liian kovaa ja nyt haluaisin alottaa treenaamisen oikealla tavalla. Leposyke minulla on hiukan ale 60, maksimisykkeestä en tiedä. Juoksemalla saan sen aika helposti 190.

Päivinä, joina en juokse käyn 30-60 minuutin reippaita kävelylenkkejä koiran kanssa. Kävellessä syke on n.110-125. Olisin kiitollinen teidän gurujen neuvoista; pitääkö minun aloittaa sepon ohjeilla aivan alusta vai mitä teen? :) Tavoitteena on siis juosta puolimaratoni tässä kesällä/syksyllä. En edes tiedä onko tavoitteeni reaistinen mutta yritän ainakin.

Link to comment
Share on other sites

[...] Viime sunnuntaina juoksin 160-170 sykkeellä 14km lenkin 75min. [...] Tavoitteena on siis juosta puolimaratoni tässä kesällä/syksyllä. En edes tiedä onko tavoitteeni reaistinen mutta yritän ainakin.

En tiedä kysyitkö tosissasi, mutta kommentoin kuitenkin... Puolimaraton on noin 21km pitkä. Jos juokset lenkillä 14km 75 minuuttiin eikä syke nouse lähellekään korkeita lukemia, jotka saat "helposti", niin eikö se nyt ole ihan selvä, että juokset puolikkaan koska tahansa helposti?

Hyvältä näyttää tuo sinun harjoittelusi ja kunto tuntuu olevan hyvä, joten kyse on lähinnä miten kovaan aikaan tuon puolikkaan juokset. Jos luet muita ketjuja täällä, niin huomaat puolikkaita juostavan koko ajan *paljon* huonommista lähtökohdista.

Link to comment
Share on other sites

En tiedä kysyitkö tosissasi, mutta kommentoin kuitenkin... Puolimaraton on noin 21km pitkä. Jos juokset lenkillä 14km 75 minuuttiin eikä syke nouse lähellekään korkeita lukemia, jotka saat "helposti", niin eikö se nyt ole ihan selvä, että juokset puolikkaan koska tahansa helposti?

Hyvältä näyttää tuo sinun harjoittelusi ja kunto tuntuu olevan hyvä, joten kyse on lähinnä miten kovaan aikaan tuon puolikkaan juokset. Jos luet muita ketjuja täällä, niin huomaat puolikkaita juostavan koko ajan *paljon* huonommista lähtökohdista.

Ihan samaa ihmettelin, että tuolla alkutiedoilla kyse on vain halutusta nopeudesta (näyttäisi, että menee heittämällä alle 1:50).

Jos tuosta haluaa alkaa tekemään systemaattisempaa ohjelmaa, silloin toimii noin 100 kertaa toistettu setti monipuolisemmasta ohjelmasta

1. PK-viikko

2. Tehoviikko

3. Lepoviikko

johon sitten voi ottaa lihaskuntoa jne. mukaan.

Mutta jos tavoitteena on vain juosta puolikas läpi, jatka samaa tahtiin vain.

Link to comment
Share on other sites

Hei

kiinnostaisi harjoittelusyke vs. kisasyke jos vauhti on ~sama.

Tein 2kk sitten, n. 15 km:n vauhtijuoksun (oman kuntoni mukaan siis). keskinopeus ~10,5 km/h, syke 158.

Viikko sitten HCR:ssä sama vauhti ja keskisyke 169. Kiristin vauhtia ennen puoliväliä ja loppu mentiin päälle 172 sykkeen ja ~11.5 km/h.

Oma kokemus oli, että energiaa paloi poukkoiluun ja pujotteluun yms. jota kesti koko matkan. Toisaalta fiilis päivän kunnosta ei ollut korkealla.

Kevään aikana on tullut lisää treeniä, mutta ollut pari muutaman päivän sairastelua kuume/vatsatauti yms.

**

Voiko tuota syke-eroa laittaa kisajännityksen piikkiin, vai voinko selittää sen pois pujottelulla vai kertooko se että päivän kunto oli vain huono ? Eniveis tavoiteaikaan päästiin..

Olin siis ajatellut, että tuon testijuoksun sykkeellä (~158) menisi puolikaskin...

Toisaalta tuolla korkealla (169) sykkeellä juoksen (ja äärimmäisen harvoin noin korkeilla juoksen) lenkeillä selvästi kovempaa kun HCR:ssä, joten olisiko tuossa puolikkaan ajan parannuspotentiaalia?

???

Link to comment
Share on other sites

Voiko tuota syke-eroa laittaa kisajännityksen piikkiin, vai voinko selittää sen pois pujottelulla vai kertooko se että päivän kunto oli vain huono ? Eniveis tavoiteaikaan päästiin..

Onnittelut! En kovasti stressaisi syke-eroista. Tietenkään päivän kunto ei ollut huono, jos kerran realistisen kovaan tavoitteesesi pääsit. Tuloslistoihin ei ainakaan toistaiseksi vaadita syketietoja, joten ole aidosti iloinen juoksustasi!

Kilpailuaikaisiin sykkeisiin voi vaikuttaa moni asia. Osalla myös jännitys vaikuttaa, osalla ei.

Sykemittaria käyttäisin ensisijaisesti harjoittelun tukena täydentämässä omia tuntemuksia. (Vaikkakaan ei silloinkaan ole pakollinen kapistus, esimerkiksi itse olen vähentänyt mittarin käyttöä.) Ainakin pisimmissä kisoissakin sopii toki mittaria käyttää aivan vapaasti, mutta enää loppuvaiheessa syketarkkailu ei saa rajoittaa menoa. Juuri niin, kuten teitkin: lopussa hanaa, jos värkeissä varaa tiukentaa tahtia.

Kaikki kisassa panta päällä paahtavat eivät välttämättä tarkkaile juoksunsa aikana sykettä lainkaan, vaan vasta jälkeenpäin. Jos mittaat useamman kilpailun sykkeet ja laitat tiedot muistiin, niin niistä saat vähitellen tietoa, millä tasolla sinun kannattaa missäkin vaiheessa kilpailua edetä saavuttaaksesi parhaan tuloksen.

Varmaankin haluaisit kuulla yksiselitteisen ja tyhjentävän vastauksen, mutta paras tapa on edetä askel kerrallaan ja myös näitä sykeasioita vähitellen opetellen. Yhden kisan vertaamisesta harjoittelusykkeeseen ei voi tehdä kovin pitkälle meneviä johtopäätöksiä. Tietämyksesi kunnostasi ja elimistösi käyttäytymisestä paranee kuukausien ja vuosien mittaan.

Avainasemassa on monipuolinen kestävyys- ja lihaskuntoharjoittelu, ei välttämättä jatkuva syketietojen analysointi. Onnea matkalle!

Muokattu
Link to comment
Share on other sites

Kiitos Hietsu,

Mittari olikin mukana vain jälkispekulointeja varten, en kertaakaan hidastanut vaikka sykkeet oli korkealla.

Ehkä se on niinkin, että jos pääsee omaan rentoon juoksuun, niin vauhti sykettä kohti voi olla hyväkin, mutta siihen rentoon juoksuun pääsemisen voi sitten estää monikin asia, vaikka sykkeen tai loppuajan jännääminen (jota tunnustan tehneeni).

Sykkeen analysointia teen sillä ajatuksella, että harjoittelun myötä samalla sykkeellä pitäisi päästä kovempaa (tai samaa vauhtia alemmalla sykkeellä) ja tietynlaista kehitysputkea kohtuullisella heilunnalla ollaan kuljettu 2 vuoden takaisesta sohvaperuna-aloituksesta. Ja tietysti siinä mielessä että harjoittelenko suurin piirtein oikein vaiko väärin, liian paljon vai liian vähän.

Siksi HCR juoksu kummastutti, kun poikkesi niin paljon.

Voisi tietysti olla niin, että ei pitäsi sekoittaa omissa vertailuissaan kilpailuja harjoittelun kanssa, mutta kun aika moni (muukin) näyttää peilaavan mahdollista vauhtiansa ja jaksamistaan puolikkalla tai maralla omiin harjoittelullenkkeihin.

Se tietysti kiinnostaa käy muillakin joskus niin kuin itsellä.

*

niin...kyllä juoksun jälkeen tuntui aidosti voittajalta...kiitos vaan :sign0133:

Link to comment
Share on other sites

Voisi tietysti olla niin, että ei pitäsi sekoittaa omissa vertailuissaan kilpailuja harjoittelun kanssa, mutta kun aika moni (muukin) näyttää peilaavan mahdollista vauhtiansa ja jaksamistaan puolikkalla tai maralla omiin harjoittelullenkkeihin.

Se tietysti kiinnostaa käy muillakin joskus niin kuin itsellä.

Enempi noita peilataan testilenkkien avulla esim. 10 km täpöllä. Se antaa aika hyvin referenssiä.

Harjoitus- ja kisasykkeillä ei ole mun tapauksessa juurikaan mitään tekemistä keskenään. Esim. viime kesän treenilenkeillä vauhti oli pääosin 5:00 / km ja syke 144. Viime vuoden maratonilla alusta lähtien 4:58 / km ja sykkeet 159-160 (5 km keskiarvo) aina 20 km:iin saakka ja vasta sitten alkoi sykkeet normalisoitumaan.

Link to comment
Share on other sites

Täällä kuukauden treenauksen jälkeen eka pitkä lenkki takana, 15km 1h 35min keskisykkeellä 153. Ois jaksanut vetää kovempaakin mutta syke ois pompannut liian korkealle. Tavoite juosta hämeenlinnan puolikas heinäkuun lopussa alle 2h. Jos ei muuten niin pitää juosta ihan fiiliksellä ja ottaa sykemittari ranteesta stressaamasta

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Täällä kuukauden treenauksen jälkeen eka pitkä lenkki takana, 15km 1h 35min keskisykkeellä 153. Ois jaksanut vetää kovempaakin mutta syke ois pompannut liian korkealle. Tavoite juosta hämeenlinnan puolikas heinäkuun lopussa alle 2h. Jos ei muuten niin pitää juosta ihan fiiliksellä ja ottaa sykemittari ranteesta stressaamasta

Itsellä aikalailla samat vauhdit tällä hetkellä. Tavoitteena itselläkin 2h alitus. Tuo 2h on kyllä alitettu vuosien saatossa useamminkin, mutta vain 1h55min on paras aika siitä huolimatta.

Mutta sitten kysymys. Olen nyt käynyt suunnistamassa kerran viikkoon ja siellä keskisyke nousee 167 n. 1h ajaksi. Onko tuosta suunistamisesta haittaa ajateltuna tuota puolikasta. Muut lenkit on n.<140 sykkeellä. ehkä kerran viikkoon vk-lenkki 155 sykkellä. Maantiellä en pysty edes juoksemaan tuollaisella sykkeellä kuin tuolla suunnistuksessa.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy