Jump to content
Juoksufoorumi.fi

City Run -10 :1.30; Mara -10: 3.30?


Late85
 Share

Recommended Posts

Tere,

tuli tänään repäistyä Helsinki City Run. 0-harjoittelulla tulokseksi 1.39, mikä oli samalla uusi ennätys.

Siitäpä sainkin innostuksen ens vuodelle:

keväällä City Runissa tavoiteaika 1:30 ja syksyllä (varmaankin Ahvenanmaan maraton) 3:30. Mitkä on onnistumisen mahollisuudet tuollaiselle suunnitelmalle ja onko noi hyviä juoksuja aikaa (maasto, vuodenaika yms.) ajatellen?

Muuten tausta on seuraavanlainen: HCM -07 ja Berliini -08 (aika 3:43) täyspitkiä; Paavo Nurmi -07, Tukholma -08 ja nyt City Run puolikkaita. Harjoittelu ei ole oikein koskaan ollut kovinkaan säännöllistä, vanhalla peruskunnolla on pitkälti menty. Kannattaako nyt kesä/syksyllä alkaa treenaaminen tosissaan vaan kiristää vasta vuodenvaihteen jälkeen?

Ikä 24-v.

Link to comment
Share on other sites

tuli tänään repäistyä Helsinki City Run. 0-harjoittelulla tulokseksi 1.39, mikä oli samalla uusi ennätys.

Onneksi olkoon ennätyksestä.

Siitäpä sainkin innostuksen ens vuodelle:

keväällä City Runissa tavoiteaika 1:30 ja syksyllä (varmaankin Ahvenanmaan maraton) 3:30. Mitkä on onnistumisen mahollisuudet tuollaiselle suunnitelmalle ja onko noi hyviä juoksuja aikaa (maasto, vuodenaika yms.) ajatellen?

9 minuutin parannus puolikkaalla on hurjan iso hyppy, varsinkin kun keli HRC:ssä oli ihan hyvä. Kun taustasi on "vanhalla peruskunnolla menty", säännöllisellä treenaamisella voi kyllä saada aikaiseksi ihmeitä, mutta treenaamisen kyllä aloittaisin jo nyt.

Jos tyyppinä et ole kestävä diesel ja taustalla pitkispainotteista treeniä, kaava yleensä korreloi lähempänä 2*puolikas + 20 min kuin vain +10 min. Siten jos puolikas kulkee 1:35 tai nopeammin, 3:30 on ihan haarukassa. Onko Ahvenmaa nopea maraton vai ei, mulla ei hajua.

Kannattaako nyt kesä/syksyllä alkaa treenaaminen tosissaan vaan kiristää vasta vuodenvaihteen jälkeen?

Ikä 24-v.

Kuten sanottu, ottaisin ohjelman käyttöön jo nyt, koska 9 min on iso hyppy.

Link to comment
Share on other sites

Mulla oli vuosi sitten puolikas ~1.45, tässä välissä vajaat 2000km enemmän laatua painottavaa juoksua, ja nyt sitten aika tarkkaan tuo 1.30. Tukholmassa on tarkoitus juosta ensimmäinen maraton alle 3,5h - sullahan oli jo maratoneja takanakin, joten ainakin tiedät, mitä se vaatii.

Link to comment
Share on other sites

Mä mietin tässä vähän samaa... Minkälaista aikaa voin lähteä tavoittelemaan, kun juoksin eilen puolikkaan aikaan 1:51? Tuolla kaavalla (HCR x 2 + 20 min) se tarkoittaisi 4:02? Mitä voi päätellä siitä, miltä puolikkaan juokseminen tuntui ja kuinka poikki oli maalissa?

Link to comment
Share on other sites

Tere,

tuli tänään repäistyä Helsinki City Run. 0-harjoittelulla tulokseksi 1.39, mikä oli samalla uusi ennätys.

Siitäpä sainkin innostuksen ens vuodelle:

keväällä City Runissa tavoiteaika 1:30 ja syksyllä (varmaankin Ahvenanmaan maraton) 3:30. Mitkä on onnistumisen mahollisuudet tuollaiselle suunnitelmalle ja onko noi hyviä juoksuja aikaa (maasto, vuodenaika yms.) ajatellen?

-mikä jottei jos tuo 1:39 kerran syntyi harjoittelematta, muutenhan noin isot hyppäykset alkaa olemaan työn takana kun puoltatoista tuntia lähestytään.

-Ahvenanmaan reitti on kyllä nopea jos sääolosuhteet sattuu kohdalleen, monasti on ainakin tuulta...

Viimeksi kun juoksin Ahvenanmaalla niin tuulesta ei ollut riesaa mutta lunta oli pari senttiä. Eli sixty-fifty miten käy, tapahtuma sinänsä on OK.

Muuten tausta on seuraavanlainen: HCM -07 ja Berliini -08 (aika 3:43) täyspitkiä; Paavo Nurmi -07, Tukholma -08 ja nyt City Run puolikkaita. Harjoittelu ei ole oikein koskaan ollut kovinkaan säännöllistä, vanhalla peruskunnolla on pitkälti menty. Kannattaako nyt kesä/syksyllä alkaa treenaaminen tosissaan vaan kiristää vasta vuodenvaihteen jälkeen?

Ikä 24-v.

Vaikka kesän haluaisikin ottaa rennosti, niin pitäisin pientä juoksutuntumaa kuitenkin yllä ja sitten syksyllä kunnon harjoittelu päälle. Mielestäni syksy on parasta juoksuaikaa.

Link to comment
Share on other sites

Mä mietin tässä vähän samaa... Minkälaista aikaa voin lähteä tavoittelemaan, kun juoksin eilen puolikkaan aikaan 1:51? Tuolla kaavalla (HCR x 2 + 20 min) se tarkoittaisi 4:02? Mitä voi päätellä siitä, miltä puolikkaan juokseminen tuntui ja kuinka poikki oli maalissa?

Eihän näistä kaavoista voi mitään päätellä. Oikeasti. Kunhan vain referoin tämän palstan kysymykseen puolikkaan ja kokonaisen vauhtierosta. Siinä taisi lopputulema olla 15-20 min yleisin ero, josta itse vain lisäpäättelin suuremman massan kuuluvan hitaampaan blokkiin.

Mutta tokihan puolikkaan fiilis maalissa sekä miten nopeasti palautuu kertoo paljonkin, miten saavutettuun aikaan suhtautuu. Joissakin ketjuissa asiaa pohdittiinkin ja siellä mutut liikkui, että jo 5 min ero puolikkaan ajassa tekee todella radikaalin eron palautumiseen. Sinänsä ihan loogista, koska 15 s/km ero muuttaa ainakin mulla lenkin MK:sta VK:ksi.

Lisäksi tuohon 2*puolikas + joku luku vaikuttaa suuresti se, oletko tyypiltäsi diesel eli sopiiko puolikas vai kokonainen paremmin kuntokuvaasi. Jos nuo sinun 10 km ja 1/2 ovat samalta vuodelta, voisi arvata sun olevan lähempänä dieseliä kuin lyhyemmän matkan vipeltäjää. Lähtisin siis juoksemaan 4h alitus mielessä.

Edit:

Lisäsin linkin vauhtieron ketjuun.

Muokattu
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy