Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Sykevyö maratonille?


Amatöörihölkkääjä

Recommended Posts

Onko mitään hyötyä ottaa maratonille mukaan sykevyö ?

Itselläni on Garmin Forerunner 305-mitari, ja aikomuksena juosta eka maratonini elokuussa -09 (HCM). Mittarin laitan kyllä ranteeseen, siitä on hyvä seurata vauhtia, mutta sykevyötä en aio laittaa, sillä garminin sykevyö on kyllä sen verran epämukava varsinkin lämpimällä ilmalla, että maratonin mittaisella matkalla se alkaa varmasti hiertämään pahasti, kun kuitenkin oma suoritus tulee kestämään yli 4 tuntia.

Nytkin viime aikoina yli 2:n tunnin lenkeillä sitä tulee nyittyä ja nosteltua, kun se tuntuu epämukavalta lenkin loppupuolella, tosin talven viileillä keleillä se ei ollut yhtä epämukava.

Mutta kun se vauhdin seuraminen Foresta käy kätevästi lähes reaaliaikaisena, niin katson, että sillä pystyy paremmin säätelemään suoritusta, kuin sykettä tuijottamalla, ja onhan tässä talven ja kevään mittaan jo saanut tuntumaa, mikä on syke milläkin vauhdilla.

Link to comment
Share on other sites

Ei kai sykevyö minusta ainakaan mitenkään hierrä. Kokemusta on enimmillään juuri 4 h kestäneestä juoksusta. Löystyminenhän voi kyrsiä, mikä korjaantuu kiristämällä kunnolla heti aluksi.

Toinen kysymys onkin, mikä merkitys sykemittauksella sitten itse suorituksessa on. Syke käyttäytyy usein eri tavalla kuin harjoituksissa, mikä vähentää sykkeen seuraamisen merkitystä. Minusta kisat kannattaa muutenkin ehdottomasti juosta tasaista tavoitevauhtia eikä syketasoa seuraten.

Hyötyä sykemittauksesta on kuitenkin, jos urheilu-ura jatkuu maratonin jälkeen. Nimittäin seuraavalla/seuraavilla maroilla voi saada jonkinlaista periaatteessa hyödyllistäkin tietoa rasitustasosta esim.vertaamalla puolessa välissä olevaa keskisykettä vastaaviin aiempiin arvoihin.

Link to comment
Share on other sites

Sehän on hyvin yksilöllistä mikä hiertää, kiristää ja ahistaa. Jos vaikka sykevyö ei tuntuisikaan missään tavislenkeillä, niin eri asia voi olla maralla ja nimenomaan kisassa. Tiedä sitten onko se todellista vai korvien välissä oleva hiertämistä.

Mutta hiertämistä se on korvien välinenkin hiertäminen, mutta mulla kyllä ihan oikeasti hiertää sykevyö, ja muutenkin olen herkkä tässä hiertämisessä, jos näette maralla tyypin, joka jatkuvasti nostelee housujaan, niin se olen varmasti minä :grin:

Link to comment
Share on other sites

Osallistu keskusteluun

You are posting as a guest. Jos olet jo rekisteröitynyt, voit kirjautua tästä sisään lähettääksesi vastauksen.
Huom!: Ilman rekisteröitymistä lähetetyt viestit tarkistetaan ennen julkaisua mainosrobottien yms. takia.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Ketjua lukevat   0 members

    • Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä
  • Kaikista tuotteista -5% koodilla SEPPO (affiliatelinkki)

     

    Screenshot 2022-10-17 at 12.33.21.png

     

     

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy