Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Uskoa itseen ja viime viikkojen ohjeita...


memma
 Share

Recommended Posts

Vielä muutama viikko aikaa elämäni ensimmäiseen maratooniin Tukholmassa. Harjoiteltu on enempi ja vähempi erilaisten ohjelmien ja ohjeiden mukaisesti. Talvella enemmän hiihtoa ja nyt sitten hiukan enempi juoksua. Pitkää juoksua ehkä hiukan vähempi mutta jokunen reilun kahden tunnin hölkkä on saatu alle.

Huolestuttaa... riittääkö kunto ja ehtiikö vielä kuntoon. Määrällisesti harjoittelua ka. 3-4 krt viikko ajallisesti ka. n. 3.5 tuntia viikossa. Keskiarvoa laskee helmikuun n. kolmen viikon yskä/flunssa ja samoin aika äskettäin vajaan kahden viikon lievä flunssa.

Taas tuntuu että väsyttää, onko flunssa uusimassa, enkö parantunutkaan vielä, enkö malttanutkaan levätä tarpeeksi... Sitä alkaa miettiä mitä tekisi ja mitä ei tekisi. Saattaa olla että on töissä ollut hiukan stressiä kun ei peränajo suju suunnitelmien mukaisesti. Olen murehtinut noita työasioita hiukan kotonakin. Vai hölkkäsinkö viimeisen "pitkän" liian äkkiä flunssan jälkeen. Siitäkö tämä johtuu.

Mitä tekisi, mitä pitäisi tehdä. Tänään jätin ainakin lenkin väliin väsymykseen vedoten. Huomiseksi olin suunnitellut n. kolmen tunnin lenkkiä, pisintä harjoitusta tähän astisista. Halusin kokeilla shortseja alushousuina kun tukholmassa on varmaan lämmin että tietää alkavatko hiertää, kokeilla urheilujuomaa että tietää kestääkö vatsa ja kokeilla itseäni miltä tuntuu matka puolikkaan tuolla puolen, ja niin edelleen. Valaa monin eri tavoin uskoa itseeni ja omaan maratooniin.

Sitten vielä viikon kuluttua toinen hieman lyhyempi pitkä. Loppu olisikin sitten sellaista "normaalia" hölkkäilyä.

Jotenkin uskon itseeni, olen kuitenkin harjoitellut säännöllisesti jo puolitoista vuotta. En varmaan aina "oikein" mutta kuitenkin. Ja sitten taas usko loppuu... Nyt ei ehkä enää kerkiä niin paljon kuntoa kohottaa mutta flunssa/väsymys huolestuttaa. "Kaiken" ehtii vielä pilata tekemällä jotain typerää.

Ei kai kaikki pohjat kuitenkaan katoa jos vielä pienen flunssan sairastaisi tai huilaisi varmuuden vuoksi. Olin ajatellut tavoitella 4.5 tunnin seutuville, jos nyt viimeinen kuukausi menee miten sattuu hiljennän vauhtia. Pääsenköhän edes maaliin asti?

Näitä ajatuksia ajattelen ennen ensimmäistä maratoonia. Lohduttakaa minua, kannustakaa minua, neuvokaa minua, valakaa minuun uskoa hyvät seppolaiset että pääsen maaliin asti.

Kiitos.

Link to comment
Share on other sites

Mitä tekisi, mitä pitäisi tehdä. Tänään jätin ainakin lenkin väliin väsymykseen vedoten. Huomiseksi olin suunnitellut n. kolmen tunnin lenkkiä, pisintä harjoitusta tähän astisista.

Pisin lenkki, mitä olet koskaan tehnyt ja kolme viikkoa ennen maratonia ? Hmm..tuosta helpottaisin ainakin puolisen tuntia pois. Jos aikaa olisi 6 viikkoa, niin silloin tuollainenkin vielä menisi.

Tuossa luokkaa 3 viikkoa maratoniin, juoksisin itse testikympin täysillä, jotta tietäisin, millä vauhdilla meinaan lähteä liikkeelle.

Halusin kokeilla shortseja alushousuina kun tukholmassa on varmaan lämmin että tietää alkavatko hiertää, kokeilla urheilujuomaa että tietää kestääkö vatsa ja kokeilla itseäni miltä tuntuu matka puolikkaan tuolla puolen, ja niin edelleen. Valaa monin eri tavoin uskoa itseeni ja omaan maratooniin.

Tuo vaatepuoli pitää olla kokeiltuna. Jos muutoin on liian viileää, verkkareiden alle kaavailtu juoksuvarustus. Samoin jos et mitään urheilujuomaa ole kokeillut, kokeile ihmeessä.

Nuo ei ole uskon valamista, vaan perusasioita.

Sitten vielä viikon kuluttua toinen hieman lyhyempi pitkä. Loppu olisikin sitten sellaista "normaalia" hölkkäilyä.

Tuossa 19. päivän kieppeillä 80 % normaalista pitkiksestä ja loppu tosiaan lepäily ja lyhyitä hölkkiä.

Jotenkin uskon itseeni, olen kuitenkin harjoitellut säännöllisesti jo puolitoista vuotta. En varmaan aina "oikein" mutta kuitenkin. Ja sitten taas usko loppuu... Nyt ei ehkä enää kerkiä niin paljon kuntoa kohottaa mutta flunssa/väsymys huolestuttaa. "Kaiken" ehtii vielä pilata tekemällä jotain typerää.

Ainoastaan juoksemalla liikaa voit pilata jonkin verran, et kaikkea silloinkaan. Tuo flunssafiilis, viimeistään kisa-aamuna, on ihan normaalia. Ei siitä kannata huolestua. Vasta korkea kuume on merkityksellinen.

Pohjat olet tehnyt, joten no hätä. Työn hedelmät kypsyvät 3 viikossa korjattaviksi.

Link to comment
Share on other sites

magella oli hyviä vinkkejä. Mutta jos 10km testi hirvittää niin kokeile 5km parasta mahd. Vauhtia, sillekkin löytyy kaava mikä ennustaa loppuaikaa, tosin suuntaa antaviahan ne on. Itte olen noitten sijaan tehny 6-10*1km tavo vauhtisia ns. Vetoja ja sykkeistä vetäny analyysejä. Tuosta on tullu ittelle vakio 2vkoa ennen starttia, vähän sama kai ku sammakosta ennustas. Mut ihan hyvä pk+ harjotus kun ottaa 3min palautukset väliin.

Muokattu
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Ainoastaan juoksemalla liikaa voit pilata jonkin verran, et kaikkea silloinkaan. Tuo flunssafiilis, viimeistään kisa-aamuna, on ihan normaalia. Ei siitä kannata huolestua. Vasta korkea kuume on merkityksellinen.

Pohjat olet tehnyt, joten no hätä. Työn hedelmät kypsyvät 3 viikossa korjattaviksi.

Sanokaa nyt muutkin vielä että flunssafiilis on ihan normaalia n. viikkoa ennen maratoonia. Vai mistä tietää onko oikeasti muka flunssa tulossa. Jäänkö kaiken varalta tänään kotiin? Kuinka paljon lepoa/vähän juoksua kahdella viimeisellä viikolla voisi olla? Aiheuttaako "kisajännitys" tällaisia oireita? Ajattelin illalle n. 7km kevyttä hölkkäilyä, ensiviikolla sitten kaksi hieman lyhyempää pyrähdystä.

Tuntuu että kahden viimeisen viikon ohjelma on "liian" kevyt. Tälle viikolle kaksi lyhyempää lenkkiä takana (illalla mahdollisesti kolmas) ja sitten ensi viikolla sitten pientä verryttelyä ennen maratoonia.

Aloittelijana uskallan tämmöistä hölmöä asiaa vielä kysyä uudelleen.

Link to comment
Share on other sites

Sanokaa nyt muutkin vielä että flunssafiilis on ihan normaalia n. viikkoa ennen maratoonia.

Mulla on ainakin ollut flunssatuntemuksia h-hetken lähestyessä. Sittenpä sen näkee onko tulossa oikeaa flunssaa vai ei.

Noista parin viimeisen viikon treeneistä voisi siteerata Seppo Anttilaa uusimmassa Juoksija-lehdessä: "Viimeistelyvaiheessa on hyvä harjoitella mieluummin selvästi liian vähän kuin hieman liikaa ja keskittyä henkisesti tulevaan koitokseen."

Link to comment
Share on other sites

Tuntuu että kahden viimeisen viikon ohjelma on "liian" kevyt. Tälle viikolle kaksi lyhyempää lenkkiä takana (illalla mahdollisesti kolmas) ja sitten ensi viikolla sitten pientä verryttelyä ennen maratoonia.

Jos sulla kerran normaali treeniohjelma on 3.5 tuntia, niin 2 vikaa viikkoa esim:

ma vauhtileikittely (3 min kovaa+ 3 min hitaasti) * 5 tai Sairasen kuvaamat vedot

ke 80 % normaalisti pitkästä

la 30 min kevyt

ma 30 min kevyt

ke rennot vedot (6 * 2 min, palautus 3 min) + verryttelyt

pe 20 min kevyt

la maraton

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy