Jump to content
Juoksufoorumi.fi

kurppa

Juoksu-unia

Recommended Posts

Rauta-arvot kohdilleen valurautapannusta ;)

Tästä tuli mieleen hämmentävä videonpätkä rautaa ja lasia syövästä ranskalaisesta. Kaveri pisteli suuhunsa ja vatsaansa mm. hehkulamppuja ja nauloja.

Jep.Pitäisi olla vaan "rautahampaat",niin kuin Bondin leffassa olevalla korstolla....tuossa taas vastaavasti vaaditaan "rautamahaa",eikä taida silti mausteetkaan auttaa..

Noin vuosi sitten, kun en edes harrastanut juoksemista näin sellaisen unen, että  juoksin talvella Jämijärvellä kisoissa. Tuolloin en kyllä edes tiennyt, että siellä järjestetään talvella juoksukisat. Tuosta juttelin silloin miehellenikin, kun mielestäni oli melkoisen hassu uni. Nythän sitä tosiaan sitten ajatellaan, että josko ensi vuonna puolimaratonille pääsisi osallistumaan...

En muista missä juoksutapahtumassa olin (tai minne siis olin menossa tässä unessani), mutta paikan päälle päästyäni aloin hätääntyneenä ettiä juomapullovyötä, joka ei ollut tullut mukaan. Se oli olevinaan jotenkin ratkaisevaa juoksun kannalta, vaikka ite asiassa hyvin harvoin juomapullovyötä kannan lenkeillä tai tapahtumissakaan mukana... :conf:

En ole nähnyt juoksu-unia muutenkin kuin juoksemisen niissä välinearvona, luulisin että kaikki näkee joskus näitä; eli pakenet ja jalat ei toimi jne, mutta hiihtounen näin viime yönä. Se alkoi että olin voitelemassa suksiani ja sulatin suksiini parafiinin ja hankasin niitä suksia raudalla niin että ne suli pilalle eli suksen musta pohja lähti käpristymään siitä ylös. Eikä ne olleet mitkä tahansa sukset vaan kuin mäkihyppysukset, mutta eivät ihan niin leveät (hiukan leveämmät kuin normisukset). Sukset olikin sitten ehjät ja vaaleapohjaiset ja siklasin olevinaan vain toisen suksen. Seuraavaksi olinkin hiihtämässä niillä ruohoisilla kukkuloilla, en siis lainkaan lumella. Käänsin sukset ympäri niin toisen suksen pohja oli ihan laikukas ja olin tosi vihainen.

--

Eipä tuossa unessa ollut mitään ihmeellistä kun asiat tulevat edelisen päivän tapahtumista: katsoin tuon Hiihto-puolella olevan ketjun "Kari Ristasen harjoittelusta" ja siinä tyyppi hiihtää soramontulla. Asiasta heräs ajatuksia, kun olin ennenkin nähnyt rinteessä hiihdettävän sulan maan aikana. Lisäksi kävin hiihtässä IRL pertsaa ekaa kertaa ja hyvin piti, mutta sitten pito huononi selvästi. Tämä sai oppimaan kuinka paino pitää siirtää kunnolla puolelta toisella, no hiihdon jälkeen katsoin suksia niin listeriin oli tarttunut lunta joka oli siihen jäätynyt.

Hoka-uni viime yönä. Olin XXL:ssä ja halusin Clifton 5:t jalkaan, jolloin henkilökunta toi jotkut ihan onnettomat markettilenkkarit. Se tyyppi yritti väkisin selittää, kuinka ne ovat paremmat ja kevyemmät kuin Cliftonit. Ne oli sellaiset harmaan mustat, ankeat ja jotenkin kömpelön oloiset kengät. Lopulta menetin malttini. Huusin suoraa kurkkua sille, että blogi on mun duuni ja testaan niitä malleja, mitä itse haluan. Mietin vielä siinä ennen kuin aloin huutaa, että pakko vaihtaa sana harrastus sanaksi duuni, jotta asia menee perille. Se toisten kenkien tuputtaminen loppui siihen paikkaan. Kaikki menivät ihan hiljaisiksi. Myöhemmin pyysin anteeksi sitä purkaustani ja minulle sanottiin, että saan käydä siellä liikkeessä jatkossakin, jos tulen sinne hyvillä mielin.

Olin viikonloppuna Nuuksiossa toimitsijana ja taisi kisajännitys vähän tarttua muhunkin. Näin pe-la yönä unta:

Olin juoskemassa halliultraa, joka tilavaraus tms. syistä pidetiinkin luokkahuonetta muistuttavassa tilassa, jossa kierroksen pituus oli 100m, kun kiersi seiniä pitkin pulpettien ympäri. Alku sujui ok, toki kierroksen lyhyys vähän harmitti, mutta järjestäjät lupasi muuttaa kiertosuuntaa usein. Sitten pysähdyin huoltoon tai vessaan tai jotain. Kun lähdin taas liikkeelle, muut juoksijat tulikin vastaan! Tajusin toki, että suuntaa on vaihdettu, mutta siinä kohti joku toimitsijoista tuli ohjaamaan mut pois radalta sanoen, että mun juoksu oli sitten siinä ja mut on hylätty väärän kiertosuunnan takia.

Sitten heräsin ja silmät sikkurassa luin whatssappista, että ultran kärki on eksynyt reitiltä IRL.

• Like 1
  • Haha 1

Ei oo hetkee tullukaa nähtyä näitä ( tai en vain muista) mutta aina tullessaan näissä on kovin tyypillistä, että juoksen ja hypin yliluonnollisen kovaa ja korkealle ja olen aina jahdattu mutta pääsen karkuun. Se tunne siinä unessa kun pääsee mihin vaa miten lujaa vaan, on ihana :rock:

Viime yönä näin unta, että olin maratonilla. Oli kesä ja sellainen melko lämmin, mutta pilvinen päivä ja juoksin maratonin paljain jaloin, muistan katselleeni jalkojani muutaman kerran juostessa ja alusta oli joko polkua tai asfalttia. Maratonilla oli myös muutama sellainen esteen kaltainen, esteissä oli kiinni aina oven kahva tai useampi, josta sain itsensä väännettyä sen esteen yli. Muistan tulleeni aina jokaiselle esteelle ihan tavattoman väsyneenä, mutta päässeeni esteiden yli ja juoksu tuntui sen jälkeen taas helpolta ja mukavalta. Maaliin tulin ajassa 4:45.

Laitetaas muutama muistiin jäänyt omakin kun tämmönenkin ketju on olemassa 🙂

Yksi mikä toistuu lähes viikottain juuri nukahtamisen hetkellä. Eli olen polulla juoksemassa ja jalka takertuu juurakkoon ja alan kaatua. Säpsähdän sen verran rajusti hereille että hetken aikaa menee taas ennenkuin saan unen päästä kiinni. Vierestä kuuluu yleensä raskas huokaus kun puolisokin herää tässä tohinassa 😉

Jokin aika sitten näin unta missä olin Mikkelissä juoksemassa puolikasta. Juoksu kulki hienosti ja olin ihan omassa ennätysvauhdissani kun jotain puolet oli takana. Sitten reitti vei vanhan navetan ylisille jossa se haarautui vasemmalle ja oikealle. Seurasin vasenta vaihtoehtoa josta tultiin ulos puista traktoriramppia. Kohta olin keskellä jotain pajukkoa ja tajusin että olin vetänyt vikaan. Äkkiä ympäri ja takaisin navetan ylisille jossa alkoi vituttaa rankasti. Vastaan tuli joku toimitsija jolle rupesin rähjäämään reitin merkkaamisesta ja repäisin numerolapun irti paidasta niin rajusti että hakaneulat vain sinkoili toimitsijan päälle. Siitä tuli hölkkäuran eka dnf.

Toinen hiljattain näkemäni ja muistiin jäänyt uni liittyi veljen kanssa lenkillä oloon. Muutaman kerran olen maininnutkin täällä vuotta nuoremmasta veljmiehestäni Tapsasta, jolla tossu kulkee aikalailla rivakammin kuin itsellä. No, oltiin Tapsan kanssa lenkillä kun vastaan tuli jyrkkä sorarinne. Heitin siinä haasteen, että katsotaanpa kumpi ekana rinteen harjalla ja lähdettiin nousemaan. Hämmästyin että kestin aika hyvin kyydissä eikä harjun päällä eroa ollut kuin ehkä metri veljen eduksi. Siinä samassa metsä katosi ympäriltä ja oltiinkin isossa maisemakonttorissa. Tapsa kertoi olevansa tämän pankin (nimeä en muista enää) johtaja ja paikka hänen työhuoneensa komeilla näköaloilla. Heräsin hymy huulilla kun mietin jotta perskele, veljmies pankinjohtajana, voipi omatkin rahahuolet nyt helpottaa 😉

En oo muistanu vielä veljelle tätä unta kertoakaan. Ja niin, ei oo pankkialalla koskaan ollut meistä kumpikaan, tuskin tulee olemaankaan 🙂

• Like 1
  • Haha 3

Minä näen aika usein juoksu-unia. Yleensä olen Helsingissä juoksemassa maratonia. Alussa reitti näyttää aina normaalilta ja juoksu kulkee mukavasti. Jossain vaiheessa reitti alkaa kulkea kummallisia reittejä. Yhdessäkin unessa reitti kulki jonkun linnamaisen rakennelman läpi, jossa oli kahvila. Siellä sitten porukka istui kahvilla, kun juoksijat puikkelehtivat pöytien välissä. Usein reitti myös jossain vaiheessa muuttuu kallioilla kiipeilyksi eikä etenemisestä meinaa tulla yhtään mitään. Jossain vaiheessa reitin merkinnät samoin kuin muut juoksijat katoavat jonnekin, ja joudun kysymään vastaan tulijoilta neuvoa. Koskaan en ole unissani päässyt vielä maaliin asti. Pitänee yrittää lyhentää matkaa, jos vaikka joskus pääsisi maaliin 😁.

• Like 1
  • Haha 4